PracaGrupypl.praca.dyskusje › Okulary ochronne

  • 11. Data: 2009-05-25 11:12:36
    Temat: Re: Okulary ochronne
    Od: "Mariano Italiano" <m...@s...gov.pl>

    Dum napisał(a):

    > Użytkownik "Kit" <b...@a...su> napisał w wiadomości
    >
    > Możesz zdradzić szczegóły? Mocno ciekawym jakie to okoliczności
    > zmuszają do noszenia 8 godz plastykowych ochronek oczu.

    Np. praca na budowie, w kopalniach odkrywkowych, przy frezowaniu dróg itp.

    > A co do meritum: Chyba nie ma jakiś scecjalnych prikazów w tym
    > temacie. Logika to coś czym winien się kierować pracodawca [BHPowiec
    > pracodawcy]. Wiadomo, że na szlifierce do ostrzenia noży okulary
    > muszą zapewnić w miarę szczelne przyleganie do twarzy aby pył nie
    > przedostał się poza ochronę do oczu ,

    Nie o pył, lecz o opiłki tutaj chodzi.

    > a tam gdzie grożą rozpryski
    > płynów okulary powiny być w formie nawet "przyłbicy"i zasłonić
    > większą powierzchnię itd....

    Znowu piszesz na temat, o którym nie masz pojęcia.

    > Acha, i nie znam żadnego stanowiska
    > gdzie 8 godz nosi się okulary ochronne typu "plastyk-plastyk" Czy
    > pracodawca nie przesadza ?

    Zakładam, że nigdy nie miałeś do czynienia z tzw. przemysłem ciężkim i z
    punktu widzenia biurka/lady wydaję się nieprawdopodobne, że przepisy BHP to
    nie tylko kilka tabliczek ze wskazaniem drogi ewakuacyjnej, czy też nudne
    szkolenie co kilka miesięcy/lat. Zapewne o środkach ochrony indywidualnej
    też niewiele wiesz. Co byś powiedział, gdyby pracodawca "kazał" cały dzień
    chodzić w ciężkich butach, kasku, czy w kamizelce odblaskowej?

    > Nie jestem znawcą tematu [BHPowcem]i moje przświadczenie jest
    > intuicyjne.

    I od tego stwierdzenia powinieneś zacząć.
    Mariano Italiano

  • 12. Data: 2009-05-25 14:07:19
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

    > I od tego stwierdzenia powinieneś zacząć.

    Dokładnie. Przykładowo we wszystkich zakładach wydobywczych (np
    odkrywkowych) należących w Polsce do grupy Lafarge obowiązuje strój jak
    poniżej:
    kask
    okulary ochronne
    obuwie ochronne ze stalkapami
    odzież ochronna
    odzież odblaskowa

    obowiązek noszenia takiego stroju dotyczy absolutnie wszystkich osób
    poruszającch się po terenie zakładu
    dodatkowo, wszystkie pojazdy poruszajace się po zakładzie obowiązuje
    - jazda z załączonymi światłami
    - jazda w pasach bezpieczeństwa
    - obowiązek używania pomarańczowego koguta z uwagi na duże martwe pole i
    duże rozmiary maszyn pracujących w zakładzie.

    Jako ciekawostkę dodam że obowiązują także dodatkowe zasady (obowiązki):
    - parkowania pojazdy na parkingu tylko i wyłącznie tyłem, tak aby wyjeżdżać
    do przodu
    - bezwględnego trzymania się poręczy podczas poruszania się po schodach.

    Obowiązki te dotyczą wszystkich osób na terenie zakładu. Także niebędących
    pracownikami. Osoby i firmy zewnętrzne niestosujące się do wymogów są
    usuwane z terenu zakładu i mają zakaz wstępu do wszystkich zakładów Lafarge
    w Polsce.
    Piszę to jako właściciel firmy która świadczyła usługi w zakąłdach Lafarge

    Podobnie było w Sikorsky'm w Mielcu, na terenie dawnego PZL Mielec
    --
    Jackare

  • 13. Data: 2009-05-25 14:26:42
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "odk" <o...@d...pg.gda.pl> napisał w wiadomości

    > Tylko jest mały problem. Jak pracownik zbierze historię choroby to i tak
    > wzroku mu nic nie przywróci. Ja bym wolał zdrowe oczy niż jakieś
    > śmieszne odszkodowanie.

    Zacznij od ustalenia, czy te okulary mają jakikolwiek atest.

    e.

  • 14. Data: 2009-05-25 17:39:25
    Od: zdyboo <e...@s...pl>

    "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll> wrote:

    > Zacznij od ustalenia, czy te okulary mają jakikolwiek atest.

    Okulary ochronne zaliczane są do sprzętu PPE (Personal Protective
    Equipment) i jako takie, aby być wprowadzone do obrotu na terenie UE, muszą
    spełniać wymogi dyrektywy PPE. O tym, że spełniają świadczy znaczek CE.
    Jedną z prostszych dróg do spełnienie wymogów dyrektywy jest zgodność z
    normą zharmonizowaną z daną dyrektywą. W przypadku okularów ochronnych jest
    to norma EN 166 i takie oznaczenie także powinno się znaleźć na okularach,
    najczęściej na zauszniku. Do tego dochodzi jeszcze szereg symboli
    literowych i cyfrowych, których to znaczenie powinno być wyjaśnione na
    opakowaniu okularów. Tam także powinna się znaleźć nazwa i adres jednostki
    notyfikowanej, która wydała certyfikat CE na dane okulary.

    Reasumując, symbole CE oraz EN 166 dają jakieś podstawy, że okulary przez
    kogoś jednak były certyfikowane. OIDP to jednym z punktów badań, jest to
    czy okulary zniekształcają obraz. Pewności nie mam, ale na pewno są badane
    właściwości optyczne. Jutro mogę zerknąć do normy i potwierdzić.

    --
    Pozdrowienia z Wrocka! Tomasz Zych (zdyboo)
    [MuShellka] [mXCpz] [GnL] [KZ]

  • 15. Data: 2009-05-25 18:50:21
    Od: Kit <b...@a...su>

    > Reasumując, symbole CE oraz EN 166 dają jakieś podstawy, że okulary przez
    > kogoś jednak były certyfikowane. OIDP to jednym z punktów badań, jest to
    > czy okulary zniekształcają obraz.

    Czy ta norma mówi coś o tym jak długo można nosić dane okulary? Wydaje
    mi się, że te, które mam obecnie mogą spełniać pewne standardy, ale czy
    nadają się do wielogodzinnego używania?

  • 16. Data: 2009-05-25 19:09:12
    Od: Kit <b...@a...su>

    To są okulary, których używamy, gdyby ktoś mógł się o nich fachowo
    wypowiedzieć to bardzo proszę o uwagi

    www.bhpcentrum.pl/?d=produkt&id=623

  • 17. Data: 2009-05-25 19:11:14
    Od: zdyboo <e...@s...pl>

    Kit <b...@a...su> wrote:

    > Czy ta norma mówi cośôo tym jak dlugo mozna nosic dane okulary?

    Nie mówi. Wtedy taka informacja byłaby podana na opakowaniu okularów.
    Jednak jeżeli okulary powodują aż takie zmeczenie wzroku, to może warto tę
    sprawą zainteresować kierownictwo. W przaypadku braku reakcji, przejść się
    do sklepu i po prostu wybrać sobie taki model okularów, które nie
    zniekształcają obrazu.
    Ostatecznością jest poinformowanie PIP o zaistniałej sytuacji.

  • 18. Data: 2009-05-25 19:32:47
    Od: zdyboo <e...@s...pl>

    Kit <b...@a...su> wrote:

    > To są okulary, których uzywamy, gdyby ktoômógl sie o nich fachowo
    > wypowiedziec to bardzo prosze o uwagi

    Wg strony producenta 3M, okulary spełniają normę EN 166. Certyfikowane były
    przez angielską jednostkę notyfikowaną Inspec International (nr notyfikacji
    0194)

    Posiadają odporność na uderzenia o niskiej energii, czyli kulka stalowa o
    masie 0,86g z prędkością 45 m/s, w tym także w rozszerzonym zakresie
    temperatur. Oprócz rozszerzonego zakresu teperatur, to najbardziej
    powszechna klasa bezpieczeństwa. Klasa optyczna 1, czyli najlepsza z
    przewidzianych w normie.

    Z powodów proceduralnych MZ wam tych okularów nie wymienią. Ktoś, kto
    wybrał ten model jeśli jedynie kierował się specyfikacją na papierze,
    wybrał dobrze. Inną sprawą są odczucia użytkownika, jednemu bedzie
    przeszkadzało, to w jaki sposób widzi przez takie okulary, innemu nie.

    Skoro tak wiele, jak sam piszesz, osób ma problem, to może zgłoście, to
    kierownictwu, wybieżcie takie z najbardziej odjechanym obrazem i po porostu
    niech ktos je założy i sam sprawdzi.

    Jedno pytanie mam za to ja. co z osobami, które używaja okularów
    korekcyjnych? Pod takie okulary, jak pokazałeś, żedne inne bryle się nie
    zmieszczą.

  • 19. Data: 2009-05-25 19:36:13
    Od: zdyboo <e...@s...pl>

    zdyboo <e...@s...pl> wrote:

    > wybiezcie

    wybierzcie. Przepraszam, z bieganiem sie mi pozajączkowało. :)

  • 20. Data: 2009-05-25 19:39:56
    Od: live_evil <p...@o...pl>

    zdyboo pisze:

    > Jedno pytanie mam za to ja. co z osobami, które używaja okularów
    > korekcyjnych? Pod takie okulary, jak pokazałeś, żedne inne bryle się nie
    > zmieszczą.

    Są ochronne okulary z dodatkową "wewnętrzną" ramką na szkła korekcyjne.

    --
    live_evil