PracaGrupypl.praca.dyskusje › Okulary ochronne

  • 1. Data: 2009-05-23 11:03:52
    Temat: Okulary ochronne
    Od: Kit <b...@a...su>

    Witam
    Pracodawca wprowadził obowiązek noszenia okularów ochronnych na terenie
    hali produkcyjnej, są to okulary, które ewidentnie zniekształcają
    widzenie (kto nosił tanie okulary słoneczne to zna to uczucie). Okulary
    muszą być noszone bezwzględnie przez cały czas pracy, czyli niemal osiem
    godzin dziennie. Wiele osób skarży się na zmęczenie wzroku, bóle głowy,
    pogorszenie widzenia. Moje pytanie jest następujące, czy do takich celów
    muszą być używane specjalne okulary, których jakość jest potwierdzona
    wiarygodnymi atestami, czy dobór okularów leży w gestii pracodawcy i
    jesteśmy skazani na stopniowe ślepnięcie?

  • 2. Data: 2009-05-23 14:59:42
    Temat: Re: Okulary ochronne
    Od: "Dum" <d...@T...pl>

    Użytkownik "Kit" <b...@a...su> napisał w wiadomości
    > Witam
    > Pracodawca wprowadził obowiązek noszenia okularów ochronnych na terenie
    > hali produkcyjnej,

    Możesz zdradzić szczegóły? Mocno ciekawym jakie to okoliczności zmuszają do
    noszenia 8 godz plastykowych ochronek oczu.
    A co do meritum: Chyba nie ma jakiś scecjalnych prikazów w tym temacie.
    Logika to coś czym winien się kierować pracodawca [BHPowiec pracodawcy].
    Wiadomo, że na szlifierce do ostrzenia noży okulary muszą zapewnić w miarę
    szczelne przyleganie do twarzy aby pył nie przedostał się poza ochronę do
    oczu , a tam gdzie grożą rozpryski płynów okulary powiny być w formie nawet
    "przyłbicy"i zasłonić większą powierzchnię itd.... Acha, i nie znam żadnego
    stanowiska gdzie 8 godz nosi się okulary ochronne typu "plastyk-plastyk" Czy
    pracodawca nie przesadza ?

    Nie jestem znawcą tematu [BHPowcem]i moje przświadczenie jest intuicyjne.

    Dum

  • 3. Data: 2009-05-23 17:31:58
    Od: Kit <b...@a...su>

    Dum pisze:

    > Możesz zdradzić szczegóły? Mocno ciekawym jakie to okoliczności zmuszają do
    > noszenia 8 godz plastykowych ochronek oczu.

    Wydaje mi się, że to jest standard w amerykańskich korporacjach (własne
    doświadczenie). Tam się po prostu nosi okulary ochronne, głównie po to
    żeby pracodawca mógł uniknąć ewentualnych procesów o odszkodowania. Więc
    jeżeli istnieje jakieś prawdopodobieństwo wypadku, a na produkcji, gdzie
    są różne procesy technologiczne takiego ryzyka nie da się wykluczyć, to
    odgórnie zmusza się ludzi do noszenia okularów. I to jest nawet do
    zaakceptowania, ale w naszych krajowych realiach, sprowadza się to tego,
    że pracownika wyposaża się w tanie okulary, które ewidentnie nie nadają
    się do tego celu. Standardy korporacyjne są zachowane, ale kosztem co
    najmniej dyskomfortu załogi. A co na to Polskie przepisy? Można coś na
    to zaradzić?

  • 4. Data: 2009-05-23 17:40:18
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Dum wrote:

    > Możesz zdradzić szczegóły? Mocno ciekawym jakie to okoliczności
    > zmuszają do noszenia 8 godz plastykowych ochronek oczu.

    Pewnie jakiś północno-amerykański właściciel
    Takie wewnetrzne przepisy mają.
    Cos tam kiedyś komuś wpadło do oka i do
    dziś płacą :-). Jak to w Ameryce.

  • 5. Data: 2009-05-23 17:44:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Kit wrote:

    > Standardy korporacyjne są zachowane, ale kosztem co najmniej
    > dyskomfortu załogi. A co na to Polskie przepisy?

    Nie protestują przeciw nadmiarowi ochrony :-)

    Można coś na to
    > zaradzić?

    Najlepiej po amerykańsku.
    Przebadać się i udowodnić negatywny wpływ okularów.
    I do sądu z tym.

  • 6. Data: 2009-05-23 17:52:27
    Od: Lemat <#@lemat.priv.pl>

    cef wrote:

    > Przebadać się i udowodnić negatywny wpływ okularów.

    wystarczy nie zauważyć/źle ocenić odległość+prędkość wózka widłowego

    Lemat
    easyISP jest spam-friendly - utrzymuje stronę www notorycznemu spamerowi
    polandexport

  • 7. Data: 2009-05-23 18:16:11
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Lemat wrote:

    > wystarczy nie zauważyć/źle ocenić odległość+prędkość wózka widłowego

    Pewnie żeby do tego doszło musiałbyś złamać inny przepis.
    W tych zakładach są wytyczone liniami ciągi komunikacyjne
    dla ludzi i wózków, oznakowane "stop", dodatkowo
    wózki jeżdżą wtedy kiedy teoretycznie nikt tamtędy nie chodzi,
    a pracownik podpisuje bumagę, że wie kiedy może chodzić
    i z tego wszystkiego razem wynika, że jak wpadł pod wózek,
    to świadomie i z premedytacją...

  • 8. Data: 2009-05-23 19:10:13
    Od: Lemat <#@lemat.priv.pl>

    cef wrote:

> [...]
    > a pracownik podpisuje bumagę, że wie kiedy może chodzić
    > i z tego wszystkiego razem wynika, że jak wpadł pod wózek,

    nikt nie mówi o tym aby wpaść pod wózek - wystarczy stworzyć zagrożenie (na
    papierze) i jako główny powód podać wadliwe okulary. Wtedy kierownictwo
    powinno ograniczyć stosowanie okularów tylko do sytuacji pracy z zagrożeniem
    dla oczu a zabronić noszenia okularów podczas przemieszczania się.

  • 9. Data: 2009-05-24 20:23:54
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

> [...]
    > specjalne okulary, których jakość jest potwierdzona wiarygodnymi atestami,
    > czy dobór okularów leży w gestii pracodawcy i jesteśmy skazani na
    Okulary ochronne to sprzęt ochrony osobistej który musi spełniać normy
    określone dla odpowiedniego zakresu ochrony, czyli zakresu zastosowań.
    Oswiadczenie o spełnieniu norm i zakresie ochrony dostarcza producent lub
    dystrybutor sprzętu (okularów) i jeżeli są jakieś problemy to on za to
    odpowiada. Pracodawca który kupił taki sprzęt mui wiedzieć tylko jedno: jaki
    zakres ochrony ma zapewnić pracownikom, czyli żeby do chodzenia po halini
    upić okularów spawalniczych a do spawania przezroczystych.
    A jeżeli pracownik ma problem z przystosowaniem do okularów, moja rada jest
    prosta: zacząć chodzic do lekarza i budować sobie historię choroby a potem
    ciągnąć odszkodowania z tytułu chorób zawodowych/ utraty zdrowia etc.
    --
    Jackare

  • 10. Data: 2009-05-25 08:31:32
    Od: odk <o...@d...pg.gda.pl>

    Jackare pisze:

> [...]
    > jest prosta: zacząć chodzic do lekarza i budować sobie historię choroby
    > a potem ciągnąć odszkodowania z tytułu chorób zawodowych/ utraty zdrowia

    Tylko jest mały problem. Jak pracownik zbierze historię choroby to i tak
    wzroku mu nic nie przywróci. Ja bym wolał zdrowe oczy niż jakieś
    śmieszne odszkodowanie.

    --
    Michał Marek Gryko czasem zwany Odkurzaczem.