PracaGrupypl.praca.dyskusje › Liczba emerytow niemal podwoi sie w ciagu 10 lat - kto sfinansuje ich emerytury?

  • 21. Data: 2006-07-21 21:07:47
    Temat: Re: Liczba emerytow niemal podwoi sie w ciagu 10 lat - kto sfinansuje ich emerytury?
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    glosnetu wrote:

    > - albo zwiekszamy dotacje z budzetu dla ZUS z 32 do 112 mld zl (z
    > 14% do 49% budzetu - heh!)

    tego nie wytrzyma budzet...

    > - albo zwiekszamy skladki ubezpieczeniowe mniej wiecej dwukrotnie (z
    > 510 zl na 1020 zl/m-c na ubezpieczonego)

    tego podatnicy

    > - albo obnizamy 2krotnie wysokosc swiadczen.

    tego rzaden rzad nie zaproponuje...

    w jezyku szachowym nazywa sie to pat...

    --
    Kami-no kodomotachi-wa mina odoru i inne ksiazki http://tiny.pl/gn6m
    ________________

  • 22. Data: 2006-07-21 21:11:06
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Hikikomori San wrote:

    > tego rzaden rzad nie zaproponuje...

    autokorekta: ...żaden rząd...

  • 23. Data: 2006-07-21 22:36:48
    Od: futszaK <f...@p...pl>

    21 Jul 2006 13:22:49 -0700, użyszkodnik "glosnetu"
    <g...@p...onet.pl> napisał:

    > - W przypadku 2krotnego zwiekszenia sie ilosci swiadczeniobiorcow"
    > - albo zwiekszamy dotacje z budzetu dla ZUS z 32 do 112 mld zl (z
    > 14% do 49% budzetu - heh!)

    nierealne

    > - albo zwiekszamy skladki ubezpieczeniowe mniej wiecej dwukrotnie (z
    > 510 zl na 1020 zl/m-c na ubezpieczonego)

    czyli trzykrotnie zakładając realny spadek liczbi tych którzy jeszcze
    będą płacili ZUS

    > - albo obnizamy 2krotnie wysokosc swiadczen.

    możemy jeszcze je spłaszczyć, poobniżać te specjalne emerytury dla
    służb mundurowych, ci krócej pracowali i dłużej są na emeryturze więc
    kosztują najwięcej :(

    > Wybor nalezy do nas...

    jakby ode mnie zalezalo to bym otworzył rynek pracy dla Ukraińców i
    innych z krajów gdzie się zarabia, niech oni u nas pracują i płacą
    składki które powinny ulec OBNIŻENIU zeby nie opłacało się kombinować
    jak tu nie płacić

    --
    futszaK
    601061867

  • 24. Data: 2006-07-22 07:59:44
    Od: "Mariusz.Dziesz" <W...@w...pl>

    Dnia 21.07.2006 futszaK <f...@p...pl> napisał/a:
> [...]
    > innych z krajów gdzie się zarabia, niech oni u nas pracują i płacą
    > składki które powinny ulec OBNIŻENIU zeby nie opłacało się kombinować

    Tak ,i 20% Polaków nie doczeka się żadnej emerytury.

    np. Niemcy nie są takie głupie,wpuszczaja Turków ,a Polaków
    na swoim rynku pracy blokują.

    --
    ===
    [GG 2483471 hex 25E50F] bombiarz samobójca

  • 25. Data: 2006-07-22 08:45:50
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Hikikomori San napisał(a):

    > tego nie wytrzyma budzet...
    chyba, zeby podnosic podatki - ale jakie mamy pole manewru - 10%? 20%?
    Na laczna wysokosc dochodow budzetowych w 2005 = 174.7 mld zl
    - podatek doch (od os fiz i prawnych) przyniosl w 2005 - 38 mld zl
    (22%),
    - podatki posrednie - 117 mld zl (67%)
    Uzyskanie dodatkowych 80 mld zl wymagaloby np 100% podwyzki podatkow
    doch (patrz uwaga nizej), ew podwyzki VAT, akcyzji o ok 70% - rotfl, ew
    kombinacji w/w.
    I to tylko czysto teoretycznie - nie zapominajmy o krzywej Laffera.

    > tego podatnicy

    tym bardziej, ze pracownicy, zwlaszcza ci najlepiej zarabiajacy, moga
    opuscic kraj.

    > tego rzaden rzad nie zaproponuje...
    ale to sie da zrobic - odpowiedni poziom inflacji zapewni stosowne
    obnizenie realnych swiadczen. Oczywiscie, inflacja to niebezpieczne
    narzedzie, trudne do kontrolowania i kosztowne dla rynku. Wymagaloby to
    poza tym rozluznienia wiezow z UE (nie wchodzenie do strefy euro) oraz
    modyfikacji polskich regulacji prawnych (zmiana ustawy o waloryzacji
    rent i emerytur - spowolnienie waloryzacji w stosunku do inflacji) -
    ale to akurat da sie latwo zrobic.

    > w jezyku szachowym nazywa sie to pat...

    Niekoniecznie. Jak ktos slusznie zauwazyl, istnieje jeszcze jedna opcja
    - sciaganie tanich pracownikow z zagranicy. Takich, ktorzy nie beda
    chcieli korzystac w przyszlosci z naszego systemu emerytur. A nawet
    jesli - to odsuniemy problem w czasie o dalszych kilkadziesiat lat.

    Droga nie jest nowa - Niemcy stosuja ja od lat 70.

    Sek w tym - czy uda sie znalezc odpowiednia ilosc w/w pracownikow,
    oferujac im nizsze stawki niz okoliczna (bogatsza!) konkurencja?

    Krotko mowiac - realny wybor zaweza sie do opcji:
    - inflacja (obnizajaca wszystkim rowno swiadczenia, bijaca w rynek i
    odsuwajaca nas od UE)
    - masowy import taniej sily roboczej

    --

    glos

  • 26. Data: 2006-07-22 08:48:47
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    glosnetu napisał(a):
    > Krotko mowiac - realny wybor zaweza sie do opcji:
    > - inflacja (obnizajaca wszystkim rowno swiadczenia, bijaca w rynek i
    > odsuwajaca nas od UE)
    > - masowy import taniej sily roboczej

    Reasumujac - lepiej to juz bylo i trzeba bedzie sporo sie nameczyc,
    zeby utrzymac chociaz obecny poziom. Dobrze mysle?

    --

    glos

  • 27. Data: 2006-07-22 09:20:00
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    glosnetu wrote:

> [...]
    > chcieli korzystac w przyszlosci z naszego systemu emerytur. A nawet
    > jesli - to odsuniemy problem w czasie o dalszych kilkadziesiat lat.

    Czytalem ostatnio artykul - ktorego mozna strescic w ktorkim
    stwierdzeniu: onio nie sa zainteresowani praca w Polsce. Jesli juz maja
    wyjezdzac z kraju (swojego) to wola wybrac tak jak Polacy wybieraja -
    Irlandie, Anglie, Szwecje. Wlasciwie roznica czy to jest 300 czy 3000 km
    jest zadna. Zadna dla nich, bo czy 300 czy 3000 to sa po za domem. A
    samolotem leci sie tanio i szybko, wiec na swieta mozna wrocic.
    Tymczasem zarobki sa zdecydowanie rozne.

    Wiec mozemy zapomniec, ze ochodzo kraje wschodniebeda u nas pracowac.
    Oni nie sa zainteresowani.

    To dopada, wiec zostaje inflacja.

    W ciekawych czasach przyszlo nam zyc...

  • 28. Data: 2006-07-22 09:55:30
    Od: "Michal" <s...@p...onet.pl>

    Uzytkownik "glosnetu" <g...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci
    ps.com...
    > Stany kont emerytalnych w ZUS to "papierowe pieniadze" - nie ma ich
    > nigdzie oprocz zapisow w systemie informatycznym ZUS, bo biezace
    > skladki emerytalne (w czesci ZUSowej) ida na biezace wyplaty.

    Jarek Muzykant ma na to rozwiazanie:
    http://www.youtube.com/watch?v=1mfHkmIyhp8&mode=rela
    ted&search=

  • 29. Data: 2006-07-22 09:56:20
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Hikikomori San napisał(a):
    > To dopada, wiec zostaje inflacja.
    >
    > W ciekawych czasach przyszlo nam zyc...

    krotko mowiac - we wspolczesnym swiecie wygrywa specjalizacja.

    Przetrwaja tylko te kraje, ktore oferuja innym cos dla nich cennego
    (surowce, wysoka technologie, tania sile robocza).

    Polska nie ma zloz cennych surowcow. Nie ma rozwinietych wysokich
    technologii (i miec nie bedzie - brak kapitalu). Nie jest tez zrodlem
    taniej sily roboczej (choc to juz najpredzej - istnieja szanse, ze
    kraje europejskie chetniej beda zatrudniac zblizonych kulturowo, choc
    drozszych, Polakow niz np Azjatow czy Afrykanow).

    Sredniacy - tacy jak Polska - nie maja szansy na przetrwanie.

    Maja do wyboru:
    - wegetacje i bankructwo, zakonczone wchlonieciem przez inne organizmy
    panstwowe
    - dobrowolne przylaczenie sie do silniejszych organizmow panstwowych
    badz ponadpanstwowych.

    Cos jeszcze? Ja nie widze innych rozwiazan...

    A jaki to ma skutek dla ludzi? Rowniez - specjalizowac sie.
    Kwalifikacje nie maja narodowosci, sa rownie cennym zasobem jak surowce
    i technologia. Rownie chetnie nabywanym na swiecie.

    --

    glos

  • 30. Data: 2006-07-22 10:31:47
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    glosnetu wrote:

    > Cos jeszcze? Ja nie widze innych rozwiazan...

    Zapomniales takze, z enie jestesmy "spichlerzem europy" jak nam si
    ewydawalo, ze nasze plodyrolne oraz miesko bedzie popularne w UE. Od
    czasugdy ukraina i inne wschodnie panstwa wstrzymalyimport z PL
    przetworow rolnych, zaczal sie tam intensywny wzrost produkcji
    ukierunkowanyna tworzenie zywnosci wysokiej jakosci niskim kosztem. Oto
    przyszly spichlerz europy -- na wschod od nas. Juz przyciagneli
    znaczacykapital inwestycyjny - duński, holenderski itp - tam powstaja
    takie farmy i takie pola uprawne, o jakich nam nigdy sie nie snilo....