PracaGrupypl.praca.dyskusje › Liczba emerytow niemal podwoi sie w ciagu 10 lat - kto sfinansuje ich emerytury?

  • 1. Data: 2006-07-21 07:12:21
    Temat: Liczba emerytow niemal podwoi sie w ciagu 10 lat - kto sfinansuje ich emerytury?
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    Stany kont emerytalnych w ZUS to "papierowe pieniadze" - nie ma ich
    nigdzie oprocz zapisow w systemie informatycznym ZUS, bo biezace
    skladki emerytalne (w czesci ZUSowej) ida na biezace wyplaty.

    Liczba placacych skladki spada i bedzie spadac, liczba emerytow rosnie
    (jak w topicu).

    Za 10 ciezko bedzie zatem utrzymanie obecnego budzetu emerytur, a co
    dopiero mowic o jego podwojeniu.

    Kto zatem sfinansuje wyplaty emerytur za 10+ lat?

    Czyzby szykowalo sie ponaddwukrotne ich obnizenie?

    Oczywiscie, to tylko prognozy jednego z dziennikow, ale...

    http://biznes.interia.pl/news?inf=772703

  • 2. Data: 2006-07-21 07:23:16
    Od: TLP <t...@s...pl>

    Dnia 21-07-2006 o 09:12:21 glosnetu <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > (jak w topicu).
    >
    > Za 10 ciezko bedzie zatem utrzymanie obecnego budzetu emerytur, a co

    co to znaczy "obecnego budzeetu"?

    > Kto zatem sfinansuje wyplaty emerytur za 10+ lat?

    Pan placi, pani placi...

    > Czyzby szykowalo sie ponaddwukrotne ich obnizenie?

    w jakim ujęciu? nominalnym?

    --
    TLP

  • 3. Data: 2006-07-21 07:42:12
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    TLP napisał(a):

    > co to znaczy "obecnego budzeetu"?

    mowiac trywialnie - suma roczna wszystkich emerytur wyplacanych przez
    ZUS. Nazwijmy ja wolumenem emerytur.

    > w jakim ujęciu? nominalnym?

    Realnym.

    Mamy do wyboru:

    - ponad 2 krotne obnizenie realnej wartosci sredniej emerytury przy
    niezmiennej wielkosci wolumenu emerytur - z powodow politycznych
    niemozliwe jest zmniejszenie wielkosci nominalnej, zatem mozliwe jest
    to chyba tylko przez takiz kop inflacyjny.

    - utrzymanie emerytur na obecnym poziomie realnym - kosztem conajmniej
    ponaddwukrotnego zwiekszenia obciazenia placacych skladki Zaleznie od
    tego, jaki % wolumenu pokrywaja skladki emerytalne, obciazenie rozlozy
    sie pomiedzy budzet ZUS (a wiec placacych skladki) a budzet panstwa (a
    wiec placacych podatki).

    Krotko mowiac - zbliza sie katastrofa, a dzialan zaradczych nie widac.
    Glowa w piasek.

    Nawet to rozumiem - kto chce oznajmic wyborcom, ze lepiej juz bylo, a
    teraz czas na zaciskanie pasa?

    --

    glos

  • 4. Data: 2006-07-21 07:44:56
    Od: TLP <t...@s...pl>

    Dnia 21-07-2006 o 09:42:12 glosnetu <g...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > tego, jaki % wolumenu pokrywaja skladki emerytalne, obciazenie rozlozy
    > sie pomiedzy budzet ZUS (a wiec placacych skladki) a budzet panstwa (a

    oraz drogę pośrednią. Poza tym: zapominasz na przykład o wzroście
    gospodarczym.

    --
    TLP

  • 5. Data: 2006-07-21 08:04:10
    Od: futszaK <f...@p...pl>

    masz jakieś cofki w rozwoju czy ke ???

    --
    futszaK
    601061867

  • 6. Data: 2006-07-21 08:12:05
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    TLP wrote:

    > oraz drogę pośrednią. Poza tym: zapominasz na przykład o wzroście
    > gospodarczym.

    Przxy obecnym rzadzeniu to raczej bedzie spadek gospodarczy.
    Choc nie, spadku nie bedzie, ale wzrost o jakim piszesz jest rowny
    obietnicy 3 milionow mieszkan w osiem lat -- czyli przyspieszeniu 12,5
    krotnemu (obecnie rocznie bufduje sie 30 tys. mieszkan).
    Kto obieca kilkukrotnykrotny wzrost gospodarczy? Kto stworzy do tego
    warunki?
    Do tego mnostwo mlodych ludzi ucieka z kraju, nie widzac dla siebie
    perspektyw.
    Polska tonie...

    --
    Kami-no kodomotachi-wa mina odoru i inne ksiazki http://tiny.pl/gn6m
    ________________

  • 7. Data: 2006-07-21 08:39:24
    Od: "Mariusz.Dziesz" <W...@w...pl>

    Dnia 21.07.2006 TLP <t...@s...pl> napisał/a:

    > oraz drogę pośrednią. Poza tym: zapominasz na przykład o wzroście
    > gospodarczym.

    na emerytury ma wpływ liczba pracujacych ludzi,przez prawie
    dwie dekady było załamanie gospodarcze i jakoś nie płakali,
    że braknie na emerytury.

    --
    ===
    [GG 2483471 hex 25E50F] bombiarz samobójca

  • 8. Data: 2006-07-21 08:43:19
    Od: "glosnetu" <g...@p...onet.pl>

    TLP napisał(a):

    > oraz drogę pośrednią. Poza tym: zapominasz na przykład o wzroście
    > gospodarczym.

    jaka droge posrednia?

    jaki musialby byc wzrost gospodarczy, zeby ze wzrostu obciazen
    podatkowych z niego moc sfinansowac ponad dwukrotne zwiekszenie
    wydatkow emerytalnych? 150% w ciagu 10 lat?

    Przy zalozeniu rocznego wzrostu PKB o 4% (jak na Polsce - to max tempo,
    max tego, co dotad osiagnelismy), w 10 lat osiagniemy 48% wzrostu. Dla
    utrzymania istniejacego poziomu realnej wysokosci emerytur bez
    zwiekszania obciazen fiskalnych potrzeba ponad 100%.

    --

    glos

  • 9. Data: 2006-07-21 09:13:33
    Od: "Michal" <s...@p...onet.pl>

    Moze ZUS zacznie sprzedawac palace ?? Zreszta co minie to moze obchodzic. W
    dzisiejszym systeme gdzie pracuje sie na zlecenia, pól etaty raz na dwa lata
    wielu moze emerytury nie doczekac w tym ja ....
    Rozwiazanie jest przynajmniej chwilowe. Zmniejszyc wszytkim sedziom
    polityznym, SBkom UBkom i innym podobnym elementom emeryture do 900 zl max i
    bedzie ok. Teraz niektórzy tacy maja po 2-3 k i sie smieja.

    Na budzet sposoby sa ale kto sie znajdzie madry zeby je wprowadzic ??? Zakaz
    calkowitego dofinansowania przedsiebiorstw min. kopalni, PKP i innych
    takich - jak upadnie to sprywatyzowac i kasa bedzie ...Dzisiaj np. PKP
    czasami woli likiwidowac oplacalne przejazdy bo jak bedzie miec strate to ja
    dofinansuja ...Mam rodzine na slasku i wszyscy tam wiedza ze cala Polska
    pracuje na górników - tylko w Warszawie o tym nie wiedza.
    Znajomy górnik powiedzial mi "jak nie dadza to jedziemy i robimy dym !!! i
    nie wazne czy nam sie nalezy".
    Takze uwazam ze to caly chory system jest do wymiany, a od pieniedzy ludzi
    którzy na nie ucziwie pracowali wara.

  • 10. Data: 2006-07-21 09:40:30
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    TLP wrote:

    > oraz drogę pośrednią. Poza tym: zapominasz na przykład o wzroście
    > gospodarczym.

    A Ty zapominasz o towarzyszacym wzrostowi gospodarczemu nominalnym
    wzroscie kosztow utrzymania, wzroscie cen nieruchomosci itp. Porownaj,
    ile potrzebujesz na przezycie miesiaca na zblizonym poziomie w Polsce i
    np. Niemczech czy dowolnym kraju o znacznie wyzszym PKB. Sadzisz, ze
    bedzie wzrost gospodarczy i dzieki niemu bez problemu da sie wyplacic
    emerytom emerytury na dzisiejszym poziomie? Moze sie da, ale wtedy im na
    wiele nie starcza.

    Przy systemie emerytalnym opartym na solidarnosci pokoleniowej liczy sie
    tylko proporcja liczby pracujacych do liczby utrzymywanych i to, ile da
    sie z pracujacych wycisnac. To ostatnie moze dawac pole do popisu, ale
    glownym ograniczeniem jest to pierwsze, a to jest zdeterminowane
    demograficznie.

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl