PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jaki język?

  • 1. Data: 2003-08-10 20:27:49
    Temat: Jaki język?
    Od: "Janusz Kesik" <j...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    Stoję przed wyborem drugiego języka którego bedę się uczył (nie w szkole - to
    dla uściślenia) i zastanawiam się który będzie bardziej przydatny ruski czy
    niemiecki. Dotychczas składniałem się zdecydowanie ku temu drugiemu, chociażby
    ze względu na fakt, że zanim Rosja rozkręci gospodarkę do poziomu Europy
    Zachodniej minie jeszcze sporo lat świetlnych. Dwa, że niemiecki jako język
    ojczysty jest używany przez największą grupę ludzi w Europie.
    Nie zmiena to faktu że teraz akurat stoję przed wyborem, i chciałbym poczytać
    na co stawialibyście, gdyby to Wy mielibyście wybierać.

    Pozdrawiam,

    Janusz Kęsik
    j...@g...pl

  • 2. Data: 2003-08-10 20:36:11
    Temat: Re: Jaki język?
    Od: "krzysztofsf" <k...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Janusz Kesik" <j...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:bh69s4$72g$1@inews.gazeta.pl...
> [...]
    poczytać
    > na co stawialibyście, gdyby to Wy mielibyście wybierać.

    Co czwarty czlowiek na swiecie to Chinczyk

    --
    pzdr. Krzysztof

    ## Szczecin - popracowalbym juz sobie gdzies:##
    ##CV## http://kch.spec.pl ##
    $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 3. Data: 2003-08-10 20:46:59
    Temat: Odp: Jaki język?
    Od: "Siara" <e...@w...pl>

    Użytkownik Janusz Kesik <j...@N...gazeta.pl> wrote:
> [...]
    poczytać
    > na co stawialibyście, gdyby to Wy mielibyście wybierać.

    Zależy jakie interesy planujesz robić w przyszłości :)))

    --
    Pozdrawiam Siara
    press: e...@w...pl

  • 4. Data: 2003-08-10 20:55:53
    Od: "Tomek Słota" <t...@p...pl>

    > Co czwarty czlowiek na swiecie to Chinczyk

    Tylko, ze sa 3 glowne dialekty chinskiego, a ludzie z roznych regionow Chin,
    gdzie mowi sie w zasadzie tym samym dialektem tez maja problem z
    komunikacja.. Za to system ideogramow jest calkiem uniwersalny, pomimo
    obecnosci kilku podwersji, wiekszosc znakow moze byc tez rozpoznana przez
    np. Japonczykow. Tylko ze nauka pisania w Chinach trwa do konca studiow, a i
    osoby po studiach maja nierzadko problem np. z zapisaniem np. nazwiska
    znajomego.

    Wracajac do wyboru 'niemiecki' i 'rosyjski', to ja wybralbym ten drugi - po
    prostu przyjemnie jest mi sie nim poslugiwac, a niemieckiego to nawet ciezko
    sie slucha... Co do przydatnosci tych jezykow w przyszlej pracy to i tak
    mozna tylko spekulowac.

    Pozdr,
    Tomek

  • 5. Data: 2003-08-10 22:03:33
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    Janusz Kesik napisał:

> [...]
    > Nie zmiena to faktu że teraz akurat stoję przed wyborem, i chciałbym poczytać
    > na co stawialibyście, gdyby to Wy mielibyście wybierać.

    Nie chcę Ciebie martwić, ale ostatnio widuję ogłoszenia o pracę z
    wymaganą znajomością 3 języków i to wcale nie na jakieś super stanowiska
    - moja rada - ucz się niemieckiego i rosyjskiego, może dogonisz
    wymagania pracodawców. ;)

    A na poważnie - po wejściu do UE zapewne najwiekszy handelek, zwyczajowo
    zresztą, będziemy robić z giermańcami.

    Flyer

  • 6. Data: 2003-08-11 01:51:38
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Tomek Słota" <t...@p...pl> writes:

    > Tylko, ze sa 3 glowne dialekty chinskiego, a ludzie z roznych regionow Chin,

    o... roznych jezykow w chinach jest znacznie wiecej ;)
    oficjalnie uznanych przez wladze chinskie jest kilkadziesiat ;)

    oficjalnym jednak jezykiem jest mandarynski (chinski).
    drugim co do wielkosci pod wzgledem uzywania jest kantonski. ino
    trudniejszy, bo ma az siedem tonow, mandarynski tylko 4....

    > gdzie mowi sie w zasadzie tym samym dialektem tez maja problem z
    > komunikacja.. Za to system ideogramow jest calkiem uniwersalny, pomimo
    > obecnosci kilku podwersji, wiekszosc znakow moze byc tez rozpoznana przez

    wersje sa dwie: tradycyjny chinski i "symplified" czyli uproszczony,
    wprowadzony przez wladze komunistyczne.

    > np. Japonczykow. Tylko ze nauka pisania w Chinach trwa do konca studiow, a i

    tak, ale nie rozumieja zdan zapisanych po chinsku. poszczegolne
    ideogramy skladaja sie na jeden wyraz (niekoniecznie bowiem jest tak,
    ze jeden wyraz jest reprezentowany przez jeden ideogram), wyrazy na
    zdanie a chinski i japonski to sa dwa rozne jezyki. owszem, kanji
    sklada sie z tradycyjnych ideogramow chinskich ale....
    w japonskim jest bodajze jeszcze piec roznych innych alfabetow (w tym
    fonetyczne).
    japonczycy zapisuja zdania uzywajac kazdego z nich, tworzac mieszanke
    nie do rozszyfrowania przez tych, ktorzy ich jezyka nie uczyli sie co
    najmniej pare lat.

    > osoby po studiach maja nierzadko problem np. z zapisaniem np. nazwiska
    > znajomego.

    kwestia imion w chinskim jest w ogole skomplikowana... bo trzeba
    wymyslec nowy znaczek na imie, ktore jest nowe.
    oni nie maja alfabetu fonetycznego (pinjin czyli jedna z powszechniej
    uzywanych romanizacji nie jest jednak poszechna).

> [...]
    > sie slucha... Co do przydatnosci tych jezykow w przyszlej pracy to i tak

    to chyba zalezy od tego, czy kogos ciagnie na wschod czy zachod.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 7. Data: 2003-08-11 05:08:36
    Od: "Kamil Krzaczek" <k...@o...pl>

> [...]
    > dla uściślenia) i zastanawiam się który będzie bardziej przydatny ruski

    Rosyjski (łatwiejszy) a za rok staniesz przed wyborem niemiecki/wloski.
    pozdrawiam

  • 8. Data: 2003-08-11 06:44:22
    Od: "Sasza" <s...@p...onet.pl>

    To zalezy gdzie mieszkasz / chcesz pracowac (btw. moja odpowiedzia nie
    sugeruj sie gdy to sa ogromne miasta). Jesli blizej zachodu to oczywiscie
    niemieckiego, jesli wschodu to...

    --

    Pozdrowienia
    Sasza

    www.sasza.tk (juz wkrotce nowy, niesamowity adres strony)
    GG: 1918652

    http://www.gazeta.pl/usenet/

  • 9. Data: 2003-08-11 07:15:45
    Od: "Tomek Słota" <t...@p...pl>

    > o... roznych jezykow w chinach jest znacznie wiecej ;)
    > oficjalnie uznanych przez wladze chinskie jest kilkadziesiat ;)

    chodzi mi o dialekty chińskiego, a nie jezyki mniejszości etnicznych jak
    mongolski, ujgurski, tybetański itp. które z chińskim czasem mają tyle
    wspólnego co z polskim (a właśnie, wiecie, że kiedyś Chiny miały prowincję,
    w której obok mandaryńskiego oficjalnym językiem było Polski ;-)?

    > oficjalnym jednak jezykiem jest mandarynski (chinski).
    > drugim co do wielkosci pod wzgledem uzywania jest kantonski. ino
    > trudniejszy, bo ma az siedem tonow, mandarynski tylko 4....

    .. a trzecim jest Szanghajski

    > wersje sa dwie: tradycyjny chinski i "symplified" czyli uproszczony,
    > wprowadzony przez wladze komunistyczne.

    Zauważ że tradycyjny chński z Taiwanu jest na tyle różny od tego z Hong
    Kongu, że często pisze się dokumentację do linuxa w obu wersjach.

> [...]
    > japonczycy zapisuja zdania uzywajac kazdego z nich, tworzac mieszanke
    > nie do rozszyfrowania przez tych, ktorzy ich jezyka nie uczyli sie co

    Zgadza się, ale ,,eleganckie'' napisy najczęściej robi się w 'alfabecie'
    bezpośrednio przejętym od chińczyków (bo najstarszym) i czasem mogę
    przeczytać coś po japońsku znając jedynie kilkadziesiąt chińskich znaków.

    > to chyba zalezy od tego, czy kogos ciagnie na wschod czy zachod.

    Kilka lat temu język rosyjski został praktycznie usunięty z naszych szkół,
    ja zaczynałem ogólniak gdzieś tak w 1995 i już wtedy nie było w nim wcale
    rosyjskiego (a japoński był). Myślę że teraz nauka rosyjskiego w Polsce jest
    równie popularna jak w takiej Francji, tymczasem my mamy korzystne położenie
    i powinowactwo języka, a wschodni rynek jest potencjalnie nieograniczony.
    Jestem w stanie wyobrazić sobie, że o dostaniu jakiejś konkretnej pracy w
    Niemczem będzie kiedyś decydował biegły rosyjski, a nie niemiecki
    (oczywiście w pojedyńczych przypadkach). Problem sprowadza się znowu do
    tego, czy warto robić to, co wszyscy akurat robią, bo jest wiecej ofert
    pracy z wymaganym niemieckim, czy tez sie specjalizować.

  • 10. Data: 2003-08-11 08:23:36
    Od: "winetu" <P...@w...pl>

    Użytkownik "Janusz Kesik" <j...@N...gazeta.pl> napisał w

    > Nie zmiena to faktu że teraz akurat stoję przed wyborem, i chciałbym
    poczytać
    > na co stawialibyście, gdyby to Wy mielibyście wybierać.

    Całe życie gadali i gadają, że rosyjski jeszcze będzie "wielki". Jak na
    razie to w firmach jakich pracowałem (Zachodnia Polska) niemiecki przydał mi
    się bardzo a rosyjski wcale. Do tego ogłoszeń o pracę ze znajomoscia
    niemieckiego (Zachodnia Polska) jest trochę a ze znajomością rosyjskiego
    pojawia sie raz na ruski rok.