PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak najszybciej zerwać umowę o pracę ?

  • 1. Data: 2003-06-17 10:05:17
    Temat: Jak najszybciej zerwać umowę o pracę ?
    Od: j...@p...onet.pl

    W koncu udało się znaleźć mężowi fajną pracę ale musi być od zaraz ... I teraz
    problem bo ma umowę na czas określony 1 rok podpisana w takiej dziadowskiej
    firmie gdzie szef bez zmrużenia oka łamie kilkanaście przepisów Kodeksu Pracy.
    Typowo jak ktoś pisze wymówienie to szef nie daje urlopu i każe 2 tygodnie
    pracować a na koniec i tak wypłaca tylko podstawę (jakieś smieszne pare
    złotych).
    Dobrze byłoby tak napisać wymówienie żeby od poniedziałku już być zwolnionym
    Wymyśliliśmy że można by opierając się na paragrafach wytknąć szefowi gdzie
    łamie Kodeks i na tej podstawie zerwać umowe.
    Ale jak napisać takie wymówienie i na jakim przepisie się oprzeć ... w KP jest
    kupa paragrafów co zrobić gdy sef zwalnia ale bardzo mało jak się samemu
    zwolnić ...

    Miał ktoś może podobne problemy ?

    A może iść na te 2 tygodnie na zwolnienie lekarskie ?

    pozdroofki Jesień

  • 2. Data: 2003-06-17 10:50:31
    Temat: Re: Jak najszybciej zerwać umowę o pracę ?
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    dziadowskiej
    > firmie gdzie szef bez zmrużenia oka łamie kilkanaście przepisów Kodeksu

    Ma początek pozdrawiam aktywną feministkę.
    Kurdelebele a ja nie jestem wróżką ...... chociaż mi niewiele brakuje
    :)))))))))
    Mruże oczy mruże i nie widzę jakie przepisy łamie szef Twojego męża.

    Ale jak już łamie podstawowe obowiązki pracodawcy ...... to możesz mu je
    przypomnieć.

    Wybierz sobie .... czy postraszysz pracodawcę :))))))))))))))
    Kodeks Pracy:

    Art. 94. Pracodawca jest obowiązany w szczególności:
    1) zaznajamiać pracowników podejmujących pracę z zakresem ich obowiązków,
    sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach oraz ich
    podstawowymi uprawnieniami,
    2) organizować pracę w sposób zapewniający pełne wykorzystanie czasu pracy,
    jak również osiąganie przez pracowników, przy wykorzystaniu ich uzdolnień i
    kwalifikacji, wysokiej wydajności i należytej jakości pracy,
    3) (skreślony),
    4) zapewniać bezpieczne i higieniczne warunki pracy oraz prowadzić
    systematyczne szkolenie pracowników w zakresie bezpieczeństwa i higieny
    pracy,
    5) terminowo i prawidłowo wypłacać wynagrodzenie,
    6) ułatwiać pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
    7) stwarzać pracownikom podejmującym zatrudnienie po ukończeniu szkoły
    prowadzącej kształcenie zawodowe lub szkoły wyższej warunki sprzyjające
    przystosowaniu się do należytego wykonywania pracy,
    8) zaspokajać w miarę posiadanych środków socjalne potrzeby pracowników,
    9) stosować obiektywne i sprawiedliwe kryteria oceny pracowników oraz
    wyników ich pracy,
    9a) prowadzić dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz
    akta osobowe pracowników,
    10) wpływać na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia
    społecznego.

    Art. 281. Kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu:
    1) zawiera umowę cywilnoprawną w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1
    powinna być zawarta umowa o pracę,
    2) nie potwierdza na piśmie, w terminie 7 dni, zawartej z pracownikiem
    umowy o pracę,
    3) wypowiada lub rozwiązuje z pracownikiem stosunek pracy bez
    wypowiedzenia, naruszając w sposób rażący przepisy prawa pracy,
    4) stosuje wobec pracowników inne kary niż przewidziane w przepisach prawa
    pracy o odpowiedzialności porządkowej pracowników,
    5) narusza przepisy o czasie pracy lub przepisy o uprawnieniach
    pracowników związanych z rodzicielstwem i zatrudnianiu młodocianych,
    6) nie prowadzi dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz
    akt osobowych pracowników
    - podlega karze grzywny.

    Art. 282. § 1. Kto, wbrew obowiązkowi:
    1) nie wypłaca w ustalonym terminie wynagrodzenia za pracę lub innego
    świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego
    świadczenia członkowi rodziny pracownika, wysokość tego wynagrodzenia lub
    świadczenia bezpodstawnie obniża albo dokonuje bezpodstawnych potrąceń,
    2) nie udziela przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego lub
    bezpodstawnie obniża wymiar tego urlopu,
    3) nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy,
    podlega karze grzywny.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto wbrew obowiązkowi nie wykonuje
    podlegającego wykonaniu orzeczenia sądu pracy lub ugody zawartej przed
    komisją pojednawczą lub sądem pracy.

    Art. 283. § 1. Kto, będąc odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa i higieny
    pracy w zakładzie pracy albo kierując pracownikami, nie przestrzega
    przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, podlega karze grzywny.
    § 2. Tej samej karze podlega, kto:
    1) wbrew obowiązkowi nie zawiadamia w terminie 30 dni właściwego inspektora
    pracy i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o miejscu, rodzaju,
    zakresie prowadzonej działalności, jak również o zmianie miejsca, rodzaju i
    zakresu prowadzonej działalności oraz o zmianie technologii, jeżeli zmiana
    technologii może powodować zwiększenie zagrożenia dla zdrowia pracowników,
    2) wbrew obowiązkowi nie zapewnia, aby budowa lub przebudowa obiektu
    budowlanego albo jego części, w których przewiduje się pomieszczenia pracy,
    była wykonywana na podstawie projektów uwzględniających wymagania
    bezpieczeństwa i higieny pracy, pozytywnie zaopiniowanych przez uprawnionych
    rzeczoznawców,
    3) wbrew obowiązkowi wyposaża stanowiska pracy w maszyny i inne urządzenia
    techniczne, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności,
    4) wbrew obowiązkowi dostarcza pracownikowi środki ochrony indywidualnej,
    które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności,
    5) wbrew obowiązkowi stosuje:
    a) materiały i procesy technologiczne bez uprzedniego ustalenia stopnia ich
    szkodliwości dla zdrowia pracowników i bez podjęcia odpowiednich środków
    profilaktycznych,
    b) substancje i preparaty chemiczne nie oznakowane w sposób widoczny i
    umożliwiający ich identyfikację,
    c) niebezpieczne substancje i niebezpieczne preparaty chemiczne nie
    posiadające kart charakterystyki tych substancji, a także opakowań
    zabezpieczających przed ich szkodliwym działaniem, pożarem lub wybuchem,
    6) wbrew obowiązkowi nie zawiadamia właściwego inspektora pracy,
    prokuratora lub innego właściwego organu o śmiertelnym, ciężkim lub
    zbiorowym wypadku przy pracy oraz o każdym innym wypadku, który wywołał
    wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za
    wypadek przy pracy, nie zgłasza choroby zawodowej albo podejrzenia o taką
    chorobę, nie ujawnia wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, albo
    przedstawia niezgodne z prawdą informacje, dowody lub dokumenty dotyczące
    takich wypadków i chorób,
    7) nie wykonuje w wyznaczonym terminie podlegającego wykonaniu nakazu
    inspektora pracy,
    8) utrudnia działalność organu Państwowej Inspekcji Pracy, w szczególności
    uniemożliwia prowadzenie wizytacji zakładu pracy lub nie udziela informacji
    niezbędnych do wykonywania jej zadań.
    tezy z piśmiennictwa

    Wybierz sobie .... czy postraszysz pracodawcę :))))))))))))))

    Oczywiście osobiście uważam, że ....... jeśli pracodawca świadomie narusza
    obowiązujące prawo .... to należy mu się w dupę ..............i po kulach.
    Kunamolek

    > Typowo jak ktoś pisze wymówienie to szef nie daje urlopu i każe 2 tygodnie
    > pracować a na koniec i tak wypłaca tylko podstawę (jakieś smieszne pare
    > złotych).

    A ma prawo ....... a coooooooo?

> [...]
    jest
    > kupa paragrafów co zrobić gdy sef zwalnia ale bardzo mało jak się samemu

    Najlepiej to uzyskać porozumienie ... a jak ??????? w wyniku negocjacji
    ...... jeśli pracodawca zalega nam ze świadczeniami ... zawsze możemy
    podpisać listę należnych nam świadczeń ale uwarunkować to podpisaniem przez
    pracodawcę wspomnianego rozwiązania umowy w trybie porozumienia stron
    ....... normalnie to ma to chyba jakąś nazwę w kodeksach ... ale jak
    wspomniałaś ... firma gówniana ..... szkoda rozgrzebywać w sądzie pracy
    ......... może się zgodzi ....

    Nie ma pracownika z niewolnika ......... chyba, że złość wchodzi w grę ....
    i głupie ambicję .........:)))))

    > A może iść na te 2 tygodnie na zwolnienie lekarskie ?

    A tego to sobiście odradzam ......... sam takich dupowatych pracowników
    ścigam za bumelki za pomocą kontroli z ZUS, które im nasyłam
    :)))))))))))))))))

    pozdrawiam Jesień w lecie
    fart

  • 3. Data: 2003-06-17 12:47:16
    Od: "Agnieszka Mazur" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > zwolnić ...
    >
    > Miał ktoś może podobne problemy ?
    >
    > A może iść na te 2 tygodnie na zwolnienie lekarskie ?

    to dobre rozwiązanie.
    ale łatwiej poprostu nie pójść do pracy w poniedziałek i kwita. To jest coś
    takiego jak "porzucenie pracy" pracodawca może dochodzić sięodszkodowania na
    drodze sądowej od pracownika. Ale to potrwa i - o ile dobrze się orientuje -
    to trzeba zapłacić wadium. Wiec to już sprawa Twojego męża bo musi wyczuć
    czy będą go pozywać do sądu.

    Powodzenia
    AM

  • 4. Data: 2003-06-17 13:57:20
    Od: j...@p...onet.pl

    > Ma początek pozdrawiam aktywną feministkę.
    > Kurdelebele a ja nie jestem wróżką ...... chociaż mi niewiele brakuje
    > :)))))))))
    > Mruże oczy mruże i nie widzę jakie przepisy łamie szef Twojego męża.

    50-cio godzinny tydzień pracy i 6-cio dniowy czasami (wtedy 60-cio godzinny),
    Jak idzie na urlop na tydzień to musi 6 dni brać nie 5, W Regulaminie firmy
    jest wpisana 1,5 h przerwy na obiad (w KP dopuszcz aię max 60 min) Tak naprawdę
    żadnej przerwy niema, praca 1 maja i 3-ciego maja bez możliwości odbioru dnia
    wolnego (jakby to nie było święto) płacenie część do banku nie wiadomo jak
    naliczone część do ręki nie wiadomo od czego się liczy podatek, zus etc.

    > Ale jak już łamie podstawowe obowiązki pracodawcy ...... to możesz mu je
    > przypomnieć.

    Odwraca się wtedy do okna i olewa rozmówcę ...
    > Wybierz sobie .... czy postraszysz pracodawcę :))))))))))))))

    No właśnie ... czy się da wogóle ? przyjdzie inspektor, zapyta pracowników
    pozostałych jak jest, jak który piśnie słówko to wywali go szef, i tyle...

    Do kitu ... przez te bezrobocie to bezprawie takie panuje że hej ...

    Pozdrowki Jesiennnn

  • 5. Data: 2003-06-17 13:59:06
    Od: j...@p...onet.pl

> [...]
    > to trzeba zapłacić wadium. Wiec to już sprawa Twojego męża bo musi wyczuć

    Taaaa ale dostanie świadectwo pracy na którym będzie jak wół stało :
    rozwiązanie umowy przez porzucenie pracy ... cienko wygląda ...

    Jesień pozdrawia

  • 6. Data: 2003-06-17 14:46:03
    Od: "Nnnn" <j...@p...onet.pl>

    > Taaaa ale dostanie świadectwo pracy na którym będzie jak wół stało :
    > rozwiązanie umowy przez porzucenie pracy ... cienko wygląda ...
    >
    > Jesień pozdrawia

    Osobiście nigdy nie spotkałem się z sytuacją aby ktoś oglądał świadectwa
    pracy.
    Przecież nie pokazuje się ich na rozmowie kwalifikacyjnej.
    Zresztą Twój mąż już ma pracę a świadectwo jest tylko dla kadr aby wiedzieli
    jak naliczyć urlop.
    Poza tym, nie sądzę żeby firma łamiąca prawo pracy występowała na drogę
    sądową - to jest raczej blef na zastraszenie.

  • 7. Data: 2003-06-17 15:19:55
    Od: "fart" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > naliczone część do ręki nie wiadomo od czego się liczy podatek, zus etc.

    Kurdelebele.
    Więc pracodawca ma skopaną ewidencję czasu pracy ... jak pracownik prowadzi
    własną ewidencję w sprawach spornych ... sąd przy przyznaje rację
    pracownikowi ....

    No to wg mnie Laleczko* już go masz :)))))))):
    Jeśli ma Twój mąż tą ewidencję ... kiedy i ile pracował A NIE ZAPŁACONO NU
    ZA TĄ PRACĘ ..... to już możesz rozwiązać umowę o pracę z winy pracodawcy
    ................ wg kodeksu pracy

    Art. 55. § 1. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia,
    jeżeli zostanie wydane orzeczenie lekarskie stwierdzające szkodliwy wpływ
    wykonywanej pracy na zdrowie pracownika, a pracodawca nie przeniesie go w
    terminie wskazanym w orzeczeniu lekarskim do innej pracy, odpowiedniej ze
    względu na stan jego zdrowia i kwalifikacje zawodowe.
    § 11. Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie określonym w § 1 także
    wtedy, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego naruszenia podstawowych
    obowiązków wobec pracownika; w takim przypadku pracownikowi przysługuje
    odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres wypowiedzenia, a jeżeli
    umowa o pracę została zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy - w wysokości wynagrodzenia za okres 2 tygodni.
    § 2. Oświadczenie pracownika o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia
    powinno nastąpić na piśmie, z podaniem przyczyny uzasadniającej rozwiązanie
    umowy. Przepis art. 52 § 2 stosuje się odpowiednio.
    § 3. Rozwiązanie umowy o pracę z przyczyn określonych w § 1 i 11 pociąga za
    sobą skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem umowy przez
    pracodawcę za wypowiedzeniem.

    Jak pisałem, cytowałem, w poprzednim poście ... nieprawidłowe wypłacanie
    wynagrodzenia jest naruszeniem podstawowych obowiązków pracodawcy wg kodeksu
[...]

    powołujesz się na ten art.94 ust 5 i rozwiązujesz sama umowę o pracę z winy
    pracodawcy z powodu w trybie art 55 KP

    masz z głowy ......
    pamiętajjjjjjjjjjjj masz mieć dowody pracy pracownika ..... czyli ewidencję
    czasu pracy prowadzoną przez męża

    pozdrawiam
    fart

    kurdelebele
    * - Laleczko - to u mnie określenie miłej osoby, która posiada wiele zalet.

  • 8. Data: 2003-06-17 19:12:32
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    j...@p...onet.pl napisał:

    > A może iść na te 2 tygodnie na zwolnienie lekarskie ?

    A ZUSowi jak się wytłumaczy, że równocześnie pracuje - przecież to
    będzie w jego systemie?

    Musisz pogadać z prawnikiem, albo napisać na grupie, co to za łamanie
    praw pracowniczych [może ktoś odpowie], bo sprawa jest o tyle ślissska,
    że w tym samym KP są przepisy o odpowiedzialności pracownika za
    nieuzasadnione rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia.

    Pozostaje jeszcze:
    - porozumienie stron;
    - porzucenie pracy [źle wygląda w papierach]

    Flyer

  • 9. Data: 2003-06-17 20:16:31
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    <j...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    dziadowskiej
    > firmie gdzie szef bez zmrużenia oka łamie kilkanaście przepisów Kodeksu
    1. jeżeli pracodawca ciężko naruszył swoje podstawowe obowiązki to tak:
    "Wypowiadam umowę o pracę z powodu cięzkiego naruszenia wobec mnie zwoich
    obowiązków przez pracodawcę.
    Cięzkie naruszenie obowiązków polegało na:
    - niewypłaceniu mi wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych w dniu
    ...........,
    - prawadzeniu niezgodnej z prawdą ewidencji obecności w pracy,
    Podpis"

    2. Jeżeli pracodawca nie naruszył ciężko swoich podstawowych obowiązków
    wobec pracownika, a jesteśmy zdesperowani to tak:
    "Wypowiadam umowę o pracę z powodu cięzkiego naruszenia wobec mnie zwoich
    obowiązków przez pracodawcę.
    Cięzkie naruszenie obowiązków polegało na:
    - różne mniej lub bardziej błahe przyczyny
    Podpis"

    Dzięki temu sposobowi ratujemy nasze świadectwo pracy. Jeżeli pracodawca też
    jest zdesperowany pozwie nas do sądu o odszkodowanie, twierdząc, że
    przyczyny nie były CNPOWP. Ewentualne odszkodowanie będzie równało się
    wynagrodzeniu za okres wypowiedzenia. Jeżeli umowa jest na czas określony
    odszkodowanie będzie równało się wynagrodzeniu za okres dwóch tygodni.
    Pracodawca raczej nie uda się do sądu.

    burenezo

  • 10. Data: 2003-06-18 14:27:18
    Od: j...@p...onet.pl

    Fajnie, dzięki ... bardzo mi sie pomysły podobają ...
    Pracodawca się wqurzy i o to chodzi ...

    Czy jednak takiego naruszania przepisów przez pracodawcę pracownik nie jest
    obowiązany jednocześnie przedstawić w sądzie ...

    Nie chce nam się szczerze mówiąc ganiać po sądach ...

    pozdrawiam Jesień