PracaGrupypl.praca.dyskusje › Informatyk - jak zacząć?

  • 11. Data: 2004-04-18 22:21:37
    Temat: Re: Informatyk - jak zacz?ć?
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    > Wszystko zalezy od tego, co Cie dokladnie interesuje.
    >
    > Jesli bedziesz zaczynal od lizniecia kazdej z dziedzin, to niczego nie
    > bedziesz umial porzadnie i bedziesz jednym z tysiecy informatykow,
    > ktorzy potrafia wszystko, a tak naprawde nic.
    >
    > Nie polecam tez rzucania sie na darmowe, popularne technologie, typu
    > tworzenie stron WWW, PHP, czy tez bazy danych MySQL.

    Dlaczego sądzisz, że nie powinien się za to zabierać? Od czegoś trzeba
    zacząć.

    > Tego typu rzeczami
    > zajmuja sie studenci i prace te sa malo oplacane.

    No właśnie on jest studentem. A co do opłacalności to potwierdzam, że
    jest to mało zyskowne i rynek przejmują studenci (wolę zarabiać
    5-10zł/h przed kompem niż tyle samo w supermarkecie).

    > Ja osobiscie zaczalem od programowania WWW, najpierw w ASP, pozniej tez
    > PHP i PERL. Ale po jakims czasie stwierdzilem, ze duzych pieniedzy z
    > tego nie bedzie. Przyszla kolej na bazy danych. Teraz specjalizuje sie w
    > administrowaniu serwerami baz danych - SQL Server i Oracle. To
    > zaawansowane systemy stosowane w duzych firmach, wiec i zarobki sa duze.

    A czy mógłbyś napisać ilu praktykantów przewinęło się przez firmę w
    której pracujesz/pracowałeś i jak wyglądała ich praktyka?

    > Jesli chcesz zarabiac duzo, przejrzyl ogloszenia duzych korporacji -
    > kogo poszukuja, jakich kwalifikacji oczekuja. Radze pominac ogloszenia
    > malych firemek, bo one nie szukaja specjalistow, ale pseudo-
    > informatykow, ktorzy beda i programowali, i administrowali siecia, i
    > analizowali dane statystyczne, i zamiatali.

    Zgadzam się, że należy śledzić rynek na podstawie ogłoszeń dużych
    firm, ale co do totalnego olewania małych firemek to się nie zgodzę.
    Uważam, że należy na początku szukać praktyk w małych firmach, a nie w
    dużych, bo w małych szybciej człowieka dopuszczą do zrobienia
    czegokolwiek, w dużych w czasie praktyk pozwalają popatrzeć sobie (a i
    tak nie na wszystko).

    > Jesli juz znajdziesz kierunek, w ktorym chcesz isc, to rob cos. Czytaj,
    > praktykuj, zaczynaj wyrabiac sobie doswiadczenie.

    Oczywiście się zgadzam, tylko że to mimo wszystko trochę kosztuje, a
    środki na to można zdobyć wykonując właśnie jakieś słabo płatne prace.

    --
    pozdrawiam
    Bremse

  • 12. Data: 2004-04-19 05:14:19
    Temat: Re: Informatyk - jak zacząć?
    Od: Fabio <f...@a...inetsolutions.pl>

    In article <c5ukpr$jn2$1@julia.coi.pw.edu.pl>, ...@...com says...

    > Moim zdaniem prawdziwym informatykiem jest ktos po studiach informatycznych
    > z przynajmniej kilkuletnim doswiadczeniem. Inne samouki, absolwenci marnych
    > kursow (np. informatyki na niektorych prywatnych uczelniach) tylko psuja
    > opinie nt tego zawodu. Teraz ktos skonczy 2 letnie studium albo napisze
    > strone we Front Page'u i juz wielki informatyk. To tak jakby sprzedawce na
    > stadionie X-lecia nazywac bussinesmanem ;)

    Nie przesadzajmy. Cos na ten temat wiem. Mam wyksztalcenie srednie. Dzis
    wiem jedno - przescignalem wielu kolegow z wyksztalceniem wyzszym
    informatycznym - i w pozycji zawodowej, i w zarobkach.

    Wszystko zalezy od motywacji, tego, jak sie do swojej pracy podchodzi
    oraz czy czlowiek wciaz sie uczy. Moim zdaniem posiadanie studiow
    informatycznych nie ma teraz az tak duzego znaczenia, gdyz zdobyta
    wiedza przy obecnym postepie szybko sie dezaktualizuje. Moim zdaniem
    licza sie w tej chwili nie konkretne papiery, bo teraz zdobyc je
    nietrudno, ale konkretne umiejetnosci i doswiadczenie.

    I zapewniam Cie, ze nie pisze stronek we Frontpage'u. Jestem w firmie
    dyrektorem dzialu. Wiem wiec po sobie, ze nie sprawdzaja sie Twoje
    teorie.

    ..:: fabio

  • 13. Data: 2004-04-19 05:26:15
    Od: Fabio <f...@a...inetsolutions.pl>

    In article <7...@4...com>, bremse{usun.to}
    @wp.pl says...

    > Dlaczego sądzisz, że nie powinien się za to zabierać? Od czegoś trzeba
    > zacząć.

    Jesli ma to byc poczatek jego rozwoju, to owszem, czemu nie. Ale nie
    wrozylbym mu, ze zacznie na tym zarabiac spore pieniadze.

    > No właśnie on jest studentem. A co do opłacalności to potwierdzam, że
    > jest to mało zyskowne i rynek przejmują studenci (wolę zarabiać
    > 5-10zł/h przed kompem niż tyle samo w supermarkecie).

    Jesli takie stawki beda mu odpowiadaly, to moze probowac. Natomiast wiem
    jedno - programistow PHP + MySQL jest bardzo duzo. Wszyscy wiemy, ze im
    wiecej osob oferuje dana prace, tym jest ona tansza.

    > A czy mógłbyś napisać ilu praktykantów przewinęło się przez firmę w
    > której pracujesz/pracowałeś i jak wyglądała ich praktyka?

    Praktykanci zajmuja sie zadaniami najmniej zaawansowanymi. Pracuja
    wylacznie jako help desk.

> [...]
    > dużych, bo w małych szybciej człowieka dopuszczą do zrobienia
    > czegokolwiek, w dużych w czasie praktyk pozwalają popatrzeć sobie (a i

    Tak, ale w duzych firmach od razu wyrabia sie inne nawyki. Wiekszosc
    malych firm nie stosuje u siebie technologii zwiazanych z zarzadzaniem
    praca zespolowa, zaawansowanych rozwiazan dotyczacych zarzadzania
    projektami i nie ma zdefiniowanych okreslonych procedur. Praca w duzej
    firmie zapewni mu wpojenie na samym wstepie dobrych nawykow dotyczacych
    sposobow pracy. Byc moze w malej firmie zostanie od razu administratorem
    calej sieci, ale czesto dzieje sie to kosztem nabrania zlych nawykow.
    Oczywiscie - nie chce tez uogolniac. Wszystko zalezy od firmy. Ale, gdy
    przyjmuje do pracy nowa osobe, ktora wczesniej pracowala gdzie indziej,
    to i tak trzeba rozpoczac od kompleksowego szkolenia, ktore wprowadzi
    nowa osobe we wszystkie rozwiazania stosowane w duzych firmach.

    > Oczywiście się zgadzam, tylko że to mimo wszystko trochę kosztuje, a
    > środki na to można zdobyć wykonując właśnie jakieś słabo płatne prace.

    Koszty mojej wstepnej informatycznej edukacji wyniosly 0 PLN. Uczylem
    sie sam. Owszem - jesli zdobywa sie doswiadczenie poprzez wykonywanie
    jakiejs pracy, to bardzo dobrze. Najlepiej sie czlowiek uczy, kiedy ma
    do zrobienia jakies konkretne zadanie, a do tego musi ono byc na
    wczoraj.

    ..:: fabio

  • 14. Data: 2004-04-19 05:32:09
    Temat: Re: Informatyk - jak zacz?a?
    Od: Fabio <f...@a...inetsolutions.pl>

    In article <p...@...pl>,
    k...@...pl says...

    > I tu się nie zgodzę...
    > Liźnięcie na studiach wszystkiego po trochu jest po to, aby studentowi
    > było łatwiej zorientować się w czym jest akurat dobry, a w czym najlepszy
    > i w jakim kierunku powinien iśc.

    Byc moze. Oczywiscie pozniej najlepiej, aby sie juz na cos konkretnego
    ukierunkowal. Bo jesli robi sie wszystko po trochu, to nie jest sie w
    zadnej dziedzinie specjalista.

    > Bzdura.

    Byc moze sa wyjatki. Ale programistow PHP + MySQL jest pelno. Im wieksza
    podaz, tym mniejsza cena, jaka mozna uzyskac za tego typu prace.

    > ...co wcale nie znaczy, że inne, duże firmy, korporacje nie krozystają z
    > darmowych rozwiązań - wcale nie dlatego, że są tanie... Nie zawsze też
    > "support" jest aż tak ważny - zwłaszcza jak korporacja dysponuje rzeszą
    > informatyczną.

    Owszem. Ale to zalezy od tego, czym dana firma sie zajmuje. Firma, ktora
    oferuje data warehousing, nie bedzie pracowala na MySQLu. Natomiast
    firma oferujaca pisanie aplikacji internetowych moze z niego korzystac
    jako glownego rozwiazania ze wzgledu na niski koszt dla klienta.

    > Nie zawsze....
    > Nawet w Polsce firmy zaczynają wychodzić na prostą i zmieniają swoje
    > kryteria zatrudniania ludzi.

    Jesli tak jest, to owszem. Ale nie jest to niestety regula.

    ..:: fabio

  • 15. Data: 2004-04-19 05:42:09
    Od: Fabio <f...@a...inetsolutions.pl>

> [...]

    > opinie nt tego zawodu. Teraz ktos skonczy 2 letnie studium albo napisze
    > strone we Front Page'u i juz wielki informatyk.

    A z tego Front Page'a tez bym sie tak nie smial :-) No, moze nie do
    konca chodzi mi o Front Page'a, ale o narzedzia wspomagajace
    programowanie WWW. W tej chwili firma chetniej zatrudni kogos, kto
    pracuje w Macromedia Studio, niz kogos, kto bedzie dlubal znaczniki
    HTMLowe w Notatniku przez dwa tygodnie dla samej zasady bycia
    'tajemniczym informatykiem posiadajacym tajemna wiedze.'

    ..:: fabio

  • 16. Data: 2004-04-19 07:27:40
    Od: "Piotr Chmielewski" <k...@t...pl>

    Użytkownik "Fabio" <f...@a...inetsolutions.pl> napisał w wiadomości >
    > I zapewniam Cie, ze nie pisze stronek we Frontpage'u. Jestem w firmie
    > dyrektorem dzialu. Wiem wiec po sobie, ze nie sprawdzaja sie Twoje
    > teorie.

    A moze po prostu Twoj wyjatek potwierdza ogolna regule ?

    Bucz

  • 17. Data: 2004-04-19 07:33:17
    Od: "TomaszP" <d...@p...onet.pl>

    Czesc
    Ja konkretnie do Fabio, możesz napisać jak zaczeła się Twoja przygoda z
    informatyką , wyżej z Twojego posta wniskuje ze wsszystkiego nauczyłes się
    sam i że nie kończyłeś rzadnych studiów informatycznych.Napisz od czego
    zaczynałeś , co robic żeby nauczyc sie wszystkiego na przyzwoitym poziomie.
    Ze swojej strony dodam ze za chwilę będe inż. budownictwa ale tutaj pracy
    nie ma , natomiast dla informatyków jest dużo więcej .Mysle nawet o
    kolejnych studiach informatycznych, ale nie wiem czy to dobry pomysł.
    Może inni ludzie tez cos mi podpowiedzą .
    Pozdrawiam
    Tomasz P

  • 18. Data: 2004-04-19 08:00:12
    Od: Fabio <f...@a...inet.alpha.pl>

    Piotr Chmielewski wrote:

    > A moze po prostu Twoj wyjatek potwierdza ogolna regule ?

    Byc moze. Ale wszystko zalezy od charakteru czlowieka, jego motywacji,
    tego, czy ma sprecyzowane cele zyciowe i czy potrafi do nich dazyc.

    Wiesz, i po studiach mozna byc kiepskim informatykiem. A czasem bez
    studiow mozna byc specjalista w danej dziedzinie. Obecnie zyjemy w
    czasach, w ktorych czlowiek nie wykonuje przez cale zycie jednej pracy i
    nie pracuje w jednym zawodzie. Czasem trzeba sie przestawic i wtedy nie
    do konca ma znaczenie, jaka szkole ktos 15 lat temu skonczyl.

    ..:: fabio

  • 19. Data: 2004-04-19 08:21:49
    Od: Fabio <f...@a...inet.alpha.pl>

    TomaszP wrote:

> [...]
    > kolejnych studiach informatycznych, ale nie wiem czy to dobry pomysł.
    > Może inni ludzie tez cos mi podpowiedzą .

    Jestem dosc mlodym czlowiekiem, bo w tej chwili 25 lat stuknelo, ale
    sporo udalo sie juz zdzialac, choc jeszcze sporo przede mna.

    Zaczelo sie to od zainteresowania jeszcze w 8 klasie szkoly podstawowej
    - zaczynalem od ogolnych zainteresowan. Najpierw nauka systemow
    operacyjnych. Najpierw DOS, pozniej Novell, przyszedl czas na Windowsa.

    Nastepnie zainteresowaly mnie technologie internetowe HTML, CSS, JavaScript.

    Po przeniesieniu sie do Warszawy rozpoczalem prace w duzej firmie. I na
    pewno nie na stanowisku informatycznym. Bo rozpoczynalem prace
    odbierajac telefony. W wolnych chwilach produkowalem strony WWW. Ktos to
    zauwazyl i zaczalem pracowac nad portalem dla jednego projektu.

    Nie bylo to zaawansowane, bo wszystko opieralo sie na HTMLu. Po dlugim
    czasie zmudnej roboty wpadlem na pomysl, aby to zreorganizowac i
    polaczyc z bazami danych. Doszla wiec nauka ASP oraz baz danych -
    Access, a nastepnie Microsoft SQl Server.

    Po zreorganizowaniu portalu, wprowadzeniu nowczesnej funkcjonalnosci ,
    ktos to z kolei zauwazyl i przyszla kolej na profesjonalne zajmowanie
    sie bazami danych. Teraz jest to MS SQL Server oraz Oracle,
    administracja serwerami baz danych oraz bezpieczenstwem. Do tego w
    miedzyczasie jest cos do zrobienia w Perlu.

    Grunt to uczyc sie i poznawac nowe technologie. W tej branzy jest to
    najwazniejsze. Nigdy nie mozesz byc pewny swojej wiedzy, bo ona szybko
    sie dezaktualizuje. Jesli chcesz cos osiagnac, to proponuje zaczac prace
    w duzej firmie, nawet od najprostszych rzeczy. I myslec. Miec pomysly.
    Na wstepie pomysly na usprawnienia poszczegolnych procesow w firmie.
    Pozniej przyjdzie kolej na obmyslanie nowych produktow i uslug. Dopoki
    bedziesz sie ksztalcil, poznawal nowosci i mial glowe z pomyslami, ktore
    beda przynosily zyski, to bedziesz doceniany.

    Obecnie jest wielu informatykow, ktorzy sa po prostu informatykami.
    Dziabna to, dziabna tamto, o 17.00 zamykaja okienko i koncza swoja prace
    majac wszystko w dupie. Nie widac po nich zaangazowania, nie mowiac juz
    o wlasnej inicjatywie. Moze to i dobre bezstresowe podejscie, ale nie
    przynosi sukcesow.

    ..:: fabio

  • 20. Data: 2004-04-19 09:38:16
    Od: Robert Drózd <r...@y...iq.wytnijto.pl>

    Stało się to Mon, 19 Apr 2004 10:00:12 +0200, gdy Fabio
    <f...@a...inet.alpha.pl> napisał:

> [...]
    >nie pracuje w jednym zawodzie. Czasem trzeba sie przestawic i wtedy nie
    >do konca ma znaczenie, jaka szkole ktos 15 lat temu skonczyl.

    Dokładnie, studia potrzebne są gdy trzeba udowodnić jakąś wiedzę, której
    nie da się udowodnić inaczej.

    No, są też używane w celach "politycznych". Bywa, że kierownicy zespołów
    (z dużym doświadczeniem), którzy nie mieli wykształcenia wyższego są
    degradowani i poproszeni o douczenie (czyli dorobienie papierka na
    weekendowych studiach).

    r.