PracaGrupypl.praca.dyskusje › HURA! Początki końca socjalizmu w prawie pracy

  • 91. Data: 2010-03-24 22:54:51
    Temat: Re: HURA! Początki końca socjalizmu w prawie pracy
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hoe2a1$j1s$1@news.interia.pl Jackare
    <j...@i...pl> pisze:

> [...]
    > prawną którą nazywasz firmą. Zatrudnił go jeden z organów tej osoby. De
    > facto gość przez posiadanie zasobów tejże osoby prawnej (to uproszczenie
    > bo osoba prawna oczywiście sama posiada swoje zasoby, ale w tym
    > przypadku na tym polega ułomność tego posiadania) oprócz tego że jest
    > jej reprezentantem jest jej rzeczywistym dysponentem, czyli już
    > przykładowo: w Komin S.A. Józef Komin posiada 60% akcji, Zenon Komin
    > (syn Józefa) 25%, a pozostałe 15% kilka innych osób z których trzy
    > stanowią radę nadzorczą. Ta rada zatrudnia Józefa Komina jako prezesa
    Jak więc sam piszesz, to nie Józef Komin, właściciel 60% udziałów, zawiera
    sam ze sobą umowę o pracę na stanowisku prezesa rady nadzorczej. lecz organ
    firmy, którą nazywasz osoba prawną. Co więcej de facto i de iure może go
    zatrudnić na stanowisku managera powierzchni płaskich. I nadal nie jest to
    praca u samego siebie. Nie ma tu znaczenia, że mając z synem Zenonem
    przytłaczająco większościowy pakiet akcji mogą co tam chcą przepchnąć.
    Podam inny przykład. Pani Genowefa pracuje w banku jako kasjerka.
    Niespodziewanie otrzymuje spadek i zakupuje nieco akcji tego banku stając
    się tym samym współw\łaścicielem. Czy uważasz, że własnie częściowo zaczęła
    pracować u samej siebie?

    > Oczywiście w przypadku osoby fizycznej
    > prowadzącej DG nie można podpisać umowy z samym sobą
    A co ja napisałem?

    > ale już z własną
    > żoną, synem, córką - czemu nie ?
    Tylko co to ma do rzeczy

    > Zatrudnić ich na figuranckich
    > stanowiskach - i tak będą robić dokładnie to co rozkarze właściciel
    > firmy. Dlaczego? Dlatego że jest dysponentem jej zasobów, dzieli
    > wynagrodzeniami, daje i odbiera premie, bonusy i inne takie.
    Albo jest dysponentem pistoletu. Tu już brniesz w dywagacje i mydliny, a ja
    napisałem proste, konkretne zdanie.

    No to je powtórzę i podtrzymam - prawo nie przewiduje możliwości zawarcia z
    samym sobą umowy, której skutkiem
    jest świadczczenie pracy i bycia jednocześnie swoim pracodawcą i
    pracownikiem w ramach tego samego podmiotu gospodarczego.

    --
    Jotte

  • 92. Data: 2010-03-24 23:07:18
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2010-03-24 23:54, Jotte pisze:
> [...]
    > jest świadczczenie pracy i bycia jednocześnie swoim pracodawcą i
    > pracownikiem w ramach tego samego podmiotu gospodarczego.

    A jeżeli Józef Komin będzie miał 100% udziałów...

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 93. Data: 2010-03-24 23:19:09
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:hoe645$a0t$1@atlantis.news.neostrada.pl Kviat
    <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> pisze:

    > A jeżeli Józef Komin będzie miał 100% udziałów...
    Rzucę niezobowiązująco, że będzie wówczas wg mnie właścicielem podmiotu
    gospodarczego (firmy).
    I nadal nie rzeczony Komin Józef, syn Macieja, będzie mógł zatrudnić tegoż
    Komina Józefa (syna Macieja) poprzez zawarcie umowy o pracę na stanowisku
    np. operatora widłaka, lecz ta firma.
    Słyszałem o jednoosobowych spółkach skarbu państwa, ale o jednoosobowej
    spółce Józefa Komina to nie...
    Czyżby można mieć jakąś formę spółki z sobą samym?

    --
    Jotte

  • 94. Data: 2010-03-24 23:22:17
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Kviat" <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl> napisał w wiadomości

    > A jeżeli Józef Komin będzie miał 100% udziałów...

    to dla Jotte i zgodnie z prawem nie będą to te same podmioty bo Komin SA
    jest osobą prawną, Józef Komin jest właścicielem jej udziałów ale jako osoba
    fizyczna (Józef Komin) działalności gosp nie prowadzi. Prowadzi ją Komin SA
    posaidająca osobowość prawną i działająca prze swoje statutowe organy. Tyle
    prawo i dokumenty.
    Faktycznie jest tak, że Józef Komin jest prezesem Komin SA, pobiera
    wyngrodzenie 8 tys brutto miesiecznie i na mocy walnego zgromadzenia
    wspólników (które to walne zgormadzenie sam stanowi) otrzymuje jeden milion
    złotych dywidendy rocznie. Rządzi firmą której jest właścicielem i w ktrórej
    jest zatrudniony i nikt mu nie podskoczy. Tyle życie.
    Warunki opisane w prawie są spełnione. Osoba fizyczna Józef Komin i osba
    prawna Komin SA to zupełnie rózne osoby, mają inne NIPy, pacą odrębne
    podatki Komin SA jest podmiotem gospodarczym, Józef Komin nie jest. Tylko co
    z tego?
    --
    Jackare

  • 95. Data: 2010-03-24 23:29:29
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > prawna Komin SA to zupełnie rózne osoby, mają inne NIPy, pacą odrębne
    > podatki Komin SA jest podmiotem gospodarczym, Józef Komin nie jest. Tylko

    dla ubarwienia przykadu mozna jeszcze wymyśleć taką sytuację że rzeczony
    Józef Komin może prowadzić także działalność gospodarczą np w zakresie
    sprzątania, zatrudniać pracowników i świadczyć usługi porządkowe dla Komin
    SA którego jest właścicielem i prezesem. I może być tak że Józef Komin wyśle
    do Komin SA pismo że zalegają mu z płatnością za usługi a Józef Komin,
    presez Komin SA odpowie mu na piśmie żeby się gonił..... Nie może być tak ?
    Wydaje mi się że może nadal wszystkie osoby są odrębnymi osobami.
    --
    Jackare

  • 96. Data: 2010-03-24 23:35:44
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

> [...]
    > Komin, presez Komin SA odpowie mu na piśmie żeby się gonił..... Nie może
    > być tak ? Wydaje mi się że może nadal wszystkie osoby są odrębnymi

    W tej sytuacji Józef Komin - osoba fizyczna wykaże stratę finansową bo
    wszystkie swoje środki z DG i wynagrodzenia zainwestował w usługi dla Komin
    SA za które nie otrzymał zapłaty. Nie zapłaci wiec podatku PIT Wejdzie w
    spór z Komin SA i spotkają sie w sądzie Józef Komin - osoba fizyczna
    prowadząca DG i Józef Komin prezes Komin SA i jej jednoosobowa reprezentacja
    :))))
    Albo żeby było barwniej obydwie strony wystawią swych adwokatów :))))
    --
    Jackare

  • 97. Data: 2010-03-25 06:22:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Jackare pisze:
> [...]
    > Józef Komin, presez Komin SA odpowie mu na piśmie żeby się gonił.....
    > Nie może być tak ? Wydaje mi się że może nadal wszystkie osoby są

    Nie wiem o czym w ogóle dyskutujecie. Ktoś napisał, że można pracować
    we własnej DG, a Jotte wyskoczył z tezą, że to nie jest praca

    "Sporo ludzi prowadzących własną działalność właśnie tak pracuje.
    Tylko że w rozumieniu przepisów prawa KP to nie jest praca.
    Podstawę prawną poproszę
    Prawo nie przewiduje możliwości zawarcia z samym sobą umowy, której
    skutkiem jest świadczczenie pracy i bycia _jednocześnie_ swoim
    pracodawcą i pracownikiem w ramach tego samego podmiotu gospodarczego.
    "

    Ostatnie zdanie było najzwyklejszą zmianą tematu i odpowiedzią nie
    związaną z pytaniem.

    Nie ma bowiem nigdzie przepisu, który by mówił, że pracować można tylko
    na UoP. To, czy Komin SA zatrudnia Józefa Komina, czy Józef Komin
    zatrudnia Józefa Komina, jest bez znaczenia i ta zmiana tematu posłużyła
    skierowaniu dyskusji na inny tor, bowiem zaczęła się właśnie od błędu
    "praca to tylko UoP".

    --
    Liwiusz

  • 98. Data: 2010-03-25 08:43:59
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2010-03-25 00:35, Jackare pisze:
    > W tej sytuacji Józef Komin - osoba fizyczna wykaże stratę finansową bo
    > wszystkie swoje środki z DG i wynagrodzenia zainwestował w usługi dla
    > Komin SA za które nie otrzymał zapłaty. Nie zapłaci wiec podatku PIT

    To nie takie proste :)
    Przy powiązaniach kapitałowych (i/lub majątkowych, ) między podmiotami
    (i/lub) osobami fizycznymi urzędy są bardziej czujne i obowiązują często
    dodatkowe przepisy.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 99. Data: 2010-03-25 08:49:40
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2010-03-25 00:19, Jotte pisze:
    > Czyżby można mieć jakąś formę spółki z sobą samym?

    Oczywiście.

    Kodeks spółek handlowych

    Art. 4. § 1. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
    2) spółka kapitałowa - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i
    spółkę akcyjną,
    3) spółka jednoosobowa - spółkę kapitałową, której wszystkie udziały
    albo akcje należą do jednego wspólnika albo akcjonariusza,

    Art. 151. § 1. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być
    utworzona przez jedną albo więcej osób w każdym celu prawnie
    dopuszczalnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.

    Art. 301. § 1. Zawiązać spółkę akcyjną może jedna albo więcej osób.
    Spółka akcyjna nie może być zawiązana wyłącznie przez jednoosobową

  • 100. Data: 2010-03-25 09:04:01
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > To nie takie proste :)
    > Przy powiązaniach kapitałowych (i/lub majątkowych, ) między podmiotami
    > (i/lub) osobami fizycznymi urzędy są bardziej czujne i obowiązują często
    > dodatkowe przepisy.

    oczywiście ale dobrze ilustruje przykład rozdzielności w świetle prawa i
    jednocześnie nierozdzielności faktycznej. Zamiast Józefa Komina z usługami
    porządkowymi może być w tym miejscu jego małżonka z którą ma rozdzielność
    majątkową i na którą przepisał cały prywatny majątek.