PracaGrupypl.praca.dyskusjeGodziny pracy programisty › Godziny pracy programisty
    From: Paszczak <s...@h...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Godziny pracy programisty
    Date: Thu, 5 Jan 2006 14:49:06 +0000 (UTC)

    Zamierzam w najbliższej przyszłości zatrudnić programistę. Zadania, jakie
    będzie miał przed sobą będą trudne, wymagające czasu i skupienia, ale
    mam nadzieję, że odpowiednia osoba się znajdzie.

    Chciałbym mu stworzyć takie warunki pracy, żeby efekty (tj. powstający kod)
    były jak najlepsze.

    Teoretycznie jest to praca na pełny etat, ale z własnego doświadczenia wiem,
    że programista nie ma co siedzieć kołkiem 8 godzin, bo z tego 6 godzin
    będzie zmarnowane - do wysiłku intelektualnego musi być wypoczęty i nie
    przepracowany. Jakbym miał sam wybierać, to np. pracowałbym dwie godziny,
    potem pół godziny albo godzina przerwy, potem jeszcze dwie godziny i albo
    koniec na dziś, albo ewentualnie jeszcze z godzinka.

    Jakie są Wasze poglądy na te godziny pracy i jakie są Wasze doświadczenia
    w innych firmach?

    Tak w ogóle to mi osobiście najlepiej pracuje się w nocy - cisza, spokój,
    żadnych telefonów, żadnych ludzi, idealne warunki. Więc jedną z opcji jest
    'praca w domu'. Ale specyfika tego oprogramowania jest taka, że nie da się w
    jego przypadku wyznaczyć konkretnego czasu na napisanie jakiejś części -
    przez to nie będę miał pojęcia, czy pracownik siedząc w domu cokolwiek robi,
    czy tylko mówi, że 'problem jest bardzo skomplikowany i jeszcze go nie
    rozwiązałem' i mijają tygodnie.

    Oczywiście w pracy też można siedzieć przed monitorem i 'symulować myślenie'
    :)

    Poza tym obawiam się, że zbytnie rozluźnienie tych warunków pociągnie ze
    sobą dalsze ich rozluźnianie. Jeśli zobaczyłbym, że facet siedzi zmęczony i
    nie bardzo mu idzie, to najchętiej zaproponowałbym mu, żeby poszedł sobie na
    spacer, na kawkę, odpocząć, itp. - bo to przecież nie ma sensu, żeby
    siedział bezproduktywnie. Ale to może go zachęcić to 'bycia zmęczonym' cały
    dzień na okrągło. Może sobie codziennie imprezować do białego rana, bo
    'najwyżej szef powie, że kiepsko wyglądam i żebym poszedł się wyspać'.

    Jak to jest organizowane w innych firmach? Jak Wy, jako programiści, byście
    woleli?

    Zależy mi na dobrych efektach pracy i zadowolonym pracowniku. Oczywiście
    można gościowi zrzucić na plecy 12h dziennie harówki i zrównoważyć to
    odpowiednio wysokim wynagrodzeniem, ale tak naprawdę wynagrodzenie to
    nie wszystko, żeby być zadowolonym z pracy. A bez zadowolenia z pracy
    pracownik będzie pracował źle.

    Poradzicie mi coś? :)

    P.