PracaGrupypl.praca.dyskusje › Czy zdobywanie nowego zawodu to podnoszenie kwalifikacji?

  • 1. Data: 2005-05-13 08:42:56
    Temat: Czy zdobywanie nowego zawodu to podnoszenie kwalifikacji?
    Od: "LG" <l...@p...onet.pl>

    Witam,
    czy uczestnictwo w szkoleniu, ktore pozwala na wykonywanie nowego zawodu jest
    czy nie jest podnoszeniem kwalifikacji pracownika? Spotkalem sie z opinia, ze
    nowy zawod to nie jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracownika.
    Tymczasem rozporzadzenie ministra edukacji narodowej i ministra pracy i
    polityki socjalnej okresla podnoszenie kwalifikacji zawodowych bez
    rozrozniania na zawody wyuczone, wykonywane itp.

    Pozdrawiam

    LG

  • 2. Data: 2005-05-13 08:58:00
    Od: Wwa <w...@n...pl>

    LG napisał(a):

    > Witam,
    > czy uczestnictwo w szkoleniu, ktore pozwala na wykonywanie nowego zawodu jest
    > czy nie jest podnoszeniem kwalifikacji pracownika?

    Wg mnie to nie.
    Przecież on nie staje się lepszy w zawodzie tylko ma dodatkowy.
    Wwa

  • 3. Data: 2005-05-13 09:15:34
    Od: Krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Fri, 13 May 2005 10:58:00 +0200, Wwa <w...@n...pl> napisał:

    > Wg mnie to nie.
    > Przecież on nie staje się lepszy w zawodzie tylko ma dodatkowy.
    > Wwa

    Zalezy. Jesli nowy zawod jest zwiazany z aktualna firma, to jak
    najbardziej - mozna laczyc obowiazki lub przesunac pracownika calkiem do
    innej pracy, poniewaz kierownictwu odpowiadaja jego cechy psychiczne a
    chetniej widzieliby go w innym charakterze

  • 4. Data: 2005-05-13 09:56:10
    Od: "LG" <l...@p...onet.pl>

    > Wg mnie to nie.
    > Przecież on nie staje się lepszy w zawodzie tylko ma dodatkowy.
    > Wwa

    Ale kwalifikacje w tym zawodzie mial na "0" a po szkoleniu mu wzrosly ;-)

    Zreszta wspmniane przeze mnie rozporzadzenie MEN oraz MPiPS z 12 X 1993 (Dz.
    U.93.103.472 podaje definicje nastepujaca (par.2.1):
    "przez podnoszenie kwalifikacji zawodowych i wyksztalcenia ogolnego doroslych
    rozumie sie ksztalcenie w szkolach dla doroslych i szkolach wyzszych oraz
    ksztalcenie, doksztalcanie, a takze doskonalenie w formach pozaszkolnych."

    Tu nie ma nic o podziale na zawody, zreszta trudno zaprzeczyc, ze ktos z
    drugim zawodem i to wykonywanym w firmie, ma wieksze kwalifikacje.

    Pozdrawiam

    LG

  • 5. Data: 2005-05-13 09:59:33
    Od: "LG" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > innej pracy, poniewaz kierownictwu odpowiadaja jego cechy psychiczne a
    > chetniej widzieliby go w innym charakterze

    Mam podobne odczucie, a czy znasz jakies rozwiazania prawne (ustawy,
    orzeczenia, wyroki) w takich sprawach?

    Pozdrawiam

    LG

  • 6. Data: 2005-05-13 10:22:05
    Od: k...@g...pl

    LG wrote:

    > Mam podobne odczucie, a czy znasz jakies rozwiazania prawne (ustawy,
    > orzeczenia, wyroki) w takich sprawach?
    >

    > Pozdrawiam
    >
    > LG

    Nie jestem kadrowcem. Na grupie odzywaja sie czasem osoby podpierajace swoje
    wypowiedzi orzecznictwem SN, dlatego sadze, ze jesli bys dokladniej napisal
    o co konkretnie chodzi, to masz szanse, ze dostaniesz od nich odpowiedz.

  • 7. Data: 2005-05-13 10:32:58
    Od: "LG" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > o co konkretnie chodzi, to masz szanse, ze dostaniesz od nich odpowiedz.

    Dzieki,
    dokladnie to chodzi o:
    Pracownik zostal przez kierownika skierowany na kurs, kurs jest organizowany
    przez zaklad pracy. Efektem kursu jest mozliwosc wykonywania nowego dla
    pracownika zawodu (ale w tej samej firmie). Dzial finansowy potraktowal to
    (nie wiedziec czemu) jako swiadczenie w naturze i odbil 19% od nominalnej ceny
    kursu od pensji pracownika (podatek). Jako argumentacje tego dzialania podano,
    ze nie stosuja sie tu przepisy ustawy o podatku dochodowym, poniewaz
    zwolnienie (p. 90) dotyczy tylko podnoszenia kwalifikacji pracownika, a nie
    zdobywania nowego zawodu. Tymczasem odnoszace do sie do tego zapisu akty
    prawne - w tym wspomniane wczesniej rozporzadzenie ministrow MEN i MPiPS nie
    sankcjonuja takiego rozumienia sprawy.

    I tyle,

    Pozdrawiam

    LG