PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ciąża a wypowiedzenie pracy przez pracownika

  • 1. Data: 2005-03-20 17:46:34
    Temat: Ciąża a wypowiedzenie pracy przez pracownika
    Od: "Aga" <a...@m...pl>

    Mam ogromny problem proszę o pomoc. W dniu 7.03.2005 oddałam wypowiedzenie w
    pracy ze względu na problemy które robił mi pracodawca - umowa zawarta jest
    na czas nieokreślony. Wtedy tego jaszcze nie przypuszczałam ale teraz jestem
    pewna, że jestem w ciąży . Co mam robić??? Czy mogę jeszcze jakoś się
    wycofać z tego wypowiedzenia, przcież teraz nie dostanę nigdzie indziej
    pracy, a gdybym wiedziała że jestem w ciąży nie wypowiedziałabym umowy o
    pracę. Proszę o pomoc i jak najszybszą dopowiedź.

  • 2. Data: 2005-03-20 19:03:44
    Temat: Re: Ciąża a wypowiedzenie pracy przez pracownika
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 20 Mar 2005 18:46:34 +0100, "Aga"
    <a...@m...pl> zakodował:

    >Co mam robić??? Czy mogę jeszcze jako? się
    >wycofać z tego wypowiedzenia, przcież teraz nie dostanę nigdzie indziej
    >pracy, a gdybym wiedziała że jestem w ci?ży nie wypowiedziałabym umowy o
    >pracę.

    A co chciałabyś zrobić?
    Chciałaś - to się zwolniłaś (i to, czy jesteś w ciąży ani czy o tym
    wiesz nie ma na ważność oświadczenia woli żadnego wpływu).

    Jeżeli pracodawca zechciałby wrzucić wypowiedzenie do kosza - to tylko
    jego dobra wola.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2005-03-20 19:23:39
    Od: "Jolanta Pers" <j...@g...pl>

    Kaizen <x...@c...sz> napisał(a):

    > Jeżeli pracodawca zechciałby wrzucić wypowiedzenie do kosza - to tylko
    > jego dobra wola.

    Niestety, mylisz się:

    2002.03.19, wyrok SN, I PKN 156/01, M.Prawn. 2003/1/11

    1. Błąd pracownicy, która złożyła pracodawcy ofertę rozwiązania umowy
    o pracę na mocy porozumienia stron, nie wiedząc, że jest w ciąży,
    polega na wadliwym powzięciu woli (mylnym wyobrażeniu o istniejącym
    stanie rzeczy).
    2. Pracownica, która nie wiedząc, że jest w ciąży, złożyła oświadczenie
    woli zmierzające do rozwiązania umowy o pracę może się uchylić od
    skutków tego oświadczenia niezależnie od tego, czy błąd został
    wywołany przez pracodawcę, czy wiedział on o błędzie lub mógł go z
    łatwością zauważyć.
    3. Pracownicy, która uchyliła się od skutków oferty rozwiązania umowy
    o pracę na mocy porozumienia stron złożonej pod wpływem błędu
    przysługuje wynagrodzenie za pracę na podstawie art. 81 KP.
    4. Oświadczenie pracownicy o uchyleniu się od skutków oświadczenia
    woli zmierzającego do rozwiązania umowy o pracę złożonego pod
    wpływem błędu, powinno być złożone pracodawcy w terminie
    przewidzianym do zgłoszenia gotowości podjęcia pracy po przywróceniu
    do niej, licząc od chwili wykrycia błędu.

    Niestety, bo również uważam, że strategia "nie jestem w ciąży - pracodawca
    zły, jestem w ciąży - pracodawca dobry" to bydło i trzeba nie mieć resztek
    honoru, żeby się uciekać do takich metod.

    JoP

  • 4. Data: 2005-03-20 19:43:16
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu>

> [...]
    > pracodawca zły, jestem w ciąży - pracodawca dobry" to bydło i trzeba
    > nie mieć resztek honoru, żeby się uciekać do takich metod.

    1. W Polsce nie istnieje prawo precedensowe. Wyrok SN nie skutkuje
    automatycznym obowiązkiem stosowania tej samej wykładni w innej
    sprawie - każda jest rozpatrywana indywidualnie. Co oczywiście nie
    oznacza, że dla ułatwienia inny sąd nie przyjmie podobnego stanowiska.
    Jeżeli np. pracodawca na miejsce osoby, która złożyła wypowiedzenie
    przyjął już kolejną, którą wysłał na kosztowne szkolenie, tworzy się
    nowa okoliczność, która (być może - nie jestem prawnikiem) będzie
    brana pod uwagę w sądzie I instancji. Sprawa może się ciągnąć...

    2. Na dwoje babka wróżyła (bo co ona ma teraz zrobić), ale faktycznie
    - prawodawstwo polskie za bardzo skłania się ku przeniesieniu
    odpowiedzialności za sprawy socjalno-bytowe na pracodawcę. Możnaby tu
    poddać w wątpliwość wywiązywanie się przez Państwo z obowiązków
    konstytucyjnych.

    3. Honor i pieniądze... Co to ma wspólnego? Wystarczy pooglądać
    telewizję i afery naszych polityków :-))).

    J.K.
    --
    Dla handlowców posiadających DG oraz studentów
    kilka ofert zleceń na stronie www.zapraszam.pl

  • 5. Data: 2005-03-20 20:01:02
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 20 Mar 2005 19:23:39 +0000 (UTC), "Jolanta Pers"
    <j...@g...pl> zakodował:

    [...]
    >o pracę na mocy porozumienia stron, nie wiedząc, że jest w ciąży,

    A co do wypowiedzenia ma porozumienie?

  • 6. Data: 2005-03-20 20:29:19
    Temat: Re: Cišża a wypowiedzenie pracy przez pracownika
    Od: "Jolanta Pers" <j...@g...pl>

    Kaizen <x...@c...sz> napisał(a):

    > Pięknego dnia Sun, 20 Mar 2005 19:23:39 +0000 (UTC), "Jolanta Pers"

    > A co do wypowiedzenia ma porozumienie?

    Jak wspomniał Jan - to nie jest przepis, orzeczenie SN jest jedynie wskazówką,
    interpretacją sugerującą postępowanie w analogicznych przypadkach. Mamy tu do
    czynienia z identycznym jak w rzeczonym przypadku porozumienia stron "wadliwym
    powzięciem woli (mylnym wyobrażeniem o istniejącym stanie rzeczy)", bo
    pracownica nie złożyłaby wypowiedzenia, gdyby wiedziała, że jest w ciąży.

    A czy sąd się w ogóle tym przejmie, to już oczywiście inna sprawa. Podeprzeć
    się jak najbardziej może, w tym konkretnym przypadku nie ma większego
    znaczenia, czy pracownica zwróciła się o rozwiązanie umowy za porozumieniem
    stron (a pracodawca się zgodził, i umowa została rozwiązana), czy też ją
    wypowiedziała. W obu przypadkach stoną inicjującą rozwiązanie umowy byłaby
    pracownica, i w obu wskutek w/w "wadliwego powzięcia woli."

    JoP

  • 7. Data: 2005-03-20 20:59:29
    Od: "parrot" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jolanta Pers" <j...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wypowiedziała. W obu przypadkach stoną inicjującą rozwiązanie umowy byłaby
    > pracownica, i w obu wskutek w/w "wadliwego powzięcia woli."

    Znam przypadek, gdy dziewczyna rozwiazala umowe o prace, po czym po dwoch
    tygodniach okazalo sie, ze jest w ciazy. Przywrocono ja do pracy niemal
    natychmiast - zdaje sie, ze korzystala z pomocy PIPu.

    Pozdrawiam
    parrot

  • 8. Data: 2005-03-20 21:12:09
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 20 Mar 2005 20:29:19 +0000 (UTC), "Jolanta Pers"
    <j...@g...pl> zakodował:

    >czy pracownica zwróciła się o rozwi?zanie umowy za porozumieniem
    >stron (a pracodawca się zgodził, i umowa została rozwi?zana), czy też j?
    >wypowiedziała.

    IMO różnica jest zasadnicza - samo złożenie prośby o rozwiązanie umowy
    za porozumieniem nie jest czynnością prawną i nie rodzi żadnych
    skutków - to tylko taka prośba. Co innego, gdyby obydwie strony
    podpisały pisemko "Strony zgodnie oświadczają, że umowa ulega
    rozwiązaniu....".
    Za to złożenie wypowiedzenia rodzi określone skutki.

  • 9. Data: 2005-03-20 21:23:46
    Temat: Re: Ciaża a wypowiedzenie pracy przez pracownika
    Od: "Jolanta Pers" <j...@g...pl>

    Kaizen <x...@c...sz> napisał(a):

    > IMO różnica jest zasadnicza

    Ale w omawianym przypadku żadna.

    >- samo złożenie prośby o rozwiązanie umowy
    > za porozumieniem nie jest czynnością prawną i nie rodzi żadnych
    > skutków - to tylko taka prośba.

    Ale wyrażenie przez pracodawcę zgody na rozwiązanie umowy o pracę rodzi.

    > Co innego, gdyby obydwie strony
    > podpisały pisemko "Strony zgodnie oświadczają, że umowa ulega
    > rozwiązaniu....".
    > Za to złożenie wypowiedzenia rodzi określone skutki.

    Skutki ostateczne w tych obu przypadkach są dokładnie takie same - rozwiązanie
    umowy o pracę (bo gdyby pracodawca nie wyrażał zgody na porozumienie stron, a
    pracownica nie złożyła wypowiedzenia, problem by nie istniał). Jaśniej nie
    potrafię.

    Tak samo można się domagać "odkręcenia" (=uznania za niebyłe) rozwiązania
    umowy o pracę w jednym, jak i w drugim przypadku. Nie widzę przeszkód. Chyba,
    że Ty jakieś widzisz, to napisz konkretnie jakie.

    JoP

  • 10. Data: 2005-03-21 01:29:30
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Aga" <a...@m...pl> napisał w wiadomości
    > Mam ogromny problem proszę o pomoc.

    Najlepiej skontaktuj się jak najszybciej z PIP, gdzie uzyskasz porade
    i ewentualnie pomoc.

    wa