eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Work–life balance, czyli trudna sztuka równowagi

Work–life balance, czyli trudna sztuka równowagi

2015-04-21 00:20

Work–life balance, czyli trudna sztuka równowagi

Work–life balance © Brian Jackson - Fotolia.com

Pani Monika zaczyna swój dzień pracy o 8.00 i kończy go zawsze o 16.00. Nigdy nie zabiera pracy do domu i nie zostaje po godzinach. Ma dużo wolnego czasu, który wykorzystuje na rozwijanie swoich pasji i pielęgnowanie życia rodzinnego… - brzmi jak scena z mocno wyidealizowanej filmowej rzeczywistości? Nic dziwnego, skoro co dziesiąty Polak boryka się z obsesyjną potrzebą pracy i wydaje się nie mieć pojęcia o istnieniu czegoś takiego, jak work – life balance.

Przeczytaj także: Cyfrowy wellbeing: czym jest i czy umiemy o niego zadbać?

Work–life balance, jako koncepcja zarządzania czasem stawia sobie za cel odnalezienie równowagi między pracą, a życiem prywatnym, a jej obecność i sukcesywne wdrażanie zapobiega wypaleniu zawodowemu i popadaniu w pracoholizm. Jak zatem znaleźć i zachowywać tą równowagę, o którą wszyscy (z sukcesem lub bez) zabiegamy? Oto sposoby, jak łączyć życie zawodowe z prywatnym.

1. Znajdź swoje cele i priorytety.


Czy potrafisz w kilku słowach powiedzieć co jest Twoim życiowym celem i co jest dla Ciebie najważniejsze? Może to awans w pracy? Może spędzanie więcej czasu z dziećmi? A może oddanie się swojej pasji? Bolączką wielu ludzi jest ich wielozadaniowość, oddawanie się wielu rzeczom na raz, które niekoniecznie prowadzą do tego, co chcemy w życiu osiągnąć i nie zawsze czynią nas szczęśliwymi. Bardzo często rzucamy się w wir nowych zadań nie zastanawiając się jaki efekt osiągniemy, kiedy wreszcie się z nimi uporami. Chcemy mieć więcej wolnego czasu, ale ze sztucznym uśmiechem na twarzy po raz kolejny przejmujemy obowiązki kolegi, który nie wyrobił się ze swoim targetem. Jesteśmy pełni sprzecznych dążeń, które ani o krok nie zbliżają nas do upragnionej równowagi. Dlatego szukając jej, najpierw zastanów się co sprawia, że ciągle jesteś zapracowany i nie masz czasu dla siebie i innych, a potem…

2. …naucz się odpoczywać.


Badania opinii społecznej pokazują, że Polska jest jednym z czołowych krajów, w którym obywatele spędzają najwięcej czasu w pracy, a po powrocie do domu nie umieją odpoczywać. Większość z nas nie ma w ogóle wolnego czasu, albo ma go tak niewiele, że nie potrafią spędzić go w sposób przynoszący przyjemność i dający odpoczynek. A to właśnie stan głębokiego relaksu stymuluje mózg człowieka do percepcji i zapamiętywania większej ilości informacji, wzmacnia system odpornościowy, pomaga leczyć zaburzenia snu, ułatwia walkę z nałogami, a także zwiększa odporność na stres.

fot. Brian Jackson - Fotolia.com

Work–life balance

Umiejętność łączenia pracy, rodziny i pasji tak, by tworzyły uzupełniającą się całość to duża sztuka, ale pamiętając o zachowaniu zdrowego rozsądku w poświęcaniu się różnym dziedzinom życia nie jest nieosiągalna.


3. Tak, jak angażujesz się w pracę, angażuj się w odpoczynek.


Codziennie po wyjściu z pracy nadal sprawdzasz służbowe maile, odbierasz telefony i myślisz co jeszcze masz do zrobienia następnego dnia. Zapominasz o tym, że czas poświęcany na zabawę i odpoczynek powinien być wolny od myśli o realizowanych projektach, wdrażanych strategiach oraz potrzebach klientów. Angażując się w dbanie o siebie i swoje samopoczucie równie mocno, jak w codzienną pracę będziesz miał więcej energii i radości z życia, w różnych jego sferach. Gwarantuję!

4. Zaplanuj co zrobisz z wolnym czasem.


Podejdź do sprawy matematycznie. W tygodniu do dyspozycji masz 168 godzin, z czego minimum 56 poświęcisz na sen, a 40 na pracę w standardowym wymiarze czasu pracy. Zostaje ci 72 godziny na wykonanie podstawowych obowiązków domowych, przeczytanie nowej książki ulubionego autora, odrobienie z dziećmi lekcji i wiele innych bieżących spraw. Z praktycznego punktu widzenia masz 3 dni na robienie tego, co tylko chcesz. Zaplanuj swój wolny czas tak, abyś wiedział jak go spędzisz. Nie mając na niego pomysłu zapewne zaczniesz pracować, ale jeśli (na przykład) umówisz się ze znajomymi będziesz miał szansę na złapanie dystansu i wyrwanie się z objęć zawodowych obowiązków.

W idei work – life balance nie chodzi o to, by nie rozmawiać w domu o pracy czy nie odbierać sporadycznych telefonów od zapominalskiego klienta, ale o to, by uzyskać zadowolenie we wszystkich ważnych dla funkcjonowania człowieka obszarach. Umiejętność łączenia pracy, rodziny i pasji tak, by tworzyły uzupełniającą się całość to duża sztuka, ale pamiętając o zachowaniu zdrowego rozsądku w poświęcaniu się różnym dziedzinom życia nie jest nieosiągalna. Wdrażanie idei work-life balance staje się coraz ważniejsze także dla pracodawców, zdających sobie sprawę, że efektywnym pracownikiem nie jest ten z największą ilością nadgodzin, ale ten, który ma też życie ,,pozaetatowe”. Elastyczne godziny pracy, możliwość pracy zdalnej, udogodnienia dla rodziców, minimalizowanie czasu pracy ponad normę to tylko niektóre dowody na to, że twoja firma wprowadza dobre praktyki idei work – life balance. Dlaczego, więc z nich nie korzystać?

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: