eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Facebook w pracy - zakazany owoc?

Facebook w pracy - zakazany owoc?

2015-04-26 01:22

Facebook w pracy - zakazany owoc?

Jak korzystać z social mediów w pracy? © Sondem - Fotolia.com

Liczba użytkowników social mediów stale wzrasta. Korzystamy z nich coraz częściej i więcej. Na Facebooka wchodzimy również w pracy, co nie podoba się pracodawcom. Według badania „Globalne zagrożenia bezpieczeństwa IT”, przeprowadzonego przez Kaspersky Lab, prawie ¾ firm (72%) ogranicza dostęp pracownikom do portali społecznościowych. Czy to dobre rozwiązane?

Przeczytaj także: Twitter, Facebook i Instagram - popularność w różnych krajach

Wady i zalety


Przedsiębiorcy argumentują potrzebę ograniczania dostępu, np. do Facebooka, troską o wydajność pracowników, bezpieczeństwo danych i politykę prywatności firmy. Rzeczywiście, Internet, oprócz niesamowitych możliwości, niesie też zagrożenia dla biznesu. Stąd właściciele firm, w interesie swoich przedsiębiorstw, zakazują korzystania z danych portali, blokują lub ograniczają do nich dostęp, bądź wprowadzają szczegółowe zasady korzystania z nich w godzinach pracy. Zdarzają się też zwolnienia pracowników za nieprzestrzeganie polityki firmy w zakresie korzystania z social mediów w pracy. – mówi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Przeciwnicy ograniczania lub blokowania dostępu do mediów społecznościowych w miejscu pracy argumentują, że działania te mogą prowadzić do obniżenia zadowolenia z zatrudnienia i spadku efektywności pracowników, spowodowanej m.in. frustracją spowodowaną rygorystycznymi zasadami.

Pracodawcy dostrzegają jednak także pozytywne strony portali społecznościowych. Dzięki nim pracownicy są na bieżąco z wieloma informacjami, które mogą wykorzystać w swoje pracy. To także dobre narzędzie do szybkiego kontaktu z innymi. Co więcej, są branże, w których nie da się pracować bez dostępu do social mediów, jak np. reklama, PR czy HR. Portale typu Facebook stały się zatem narzędziem codziennej pracy, źródłem interesującej i przydatnej wiedzy, sposobem na szybką komunikację i rekrutację pracowników.

fot. Sondem - Fotolia.com

Jak korzystać z social mediów w pracy?

Przede wszystkim – z głową. Bez względu na wady i zalety mediów społecznościowych, używanie Internetu w pracy dla celów prywatnych budzi wątpliwości.


Jak korzystać z social mediów w pracy?


Przede wszystkim – z głową. Bez względu na wady i zalety mediów społecznościowych, używanie Internetu w pracy dla celów prywatnych budzi wątpliwości, dlatego warto zastanowić się, jak korzystać z nich w sposób rozsądny, nie narażając firmy na straty, a nas – na utratę pracy. Na początek warto zapoznać się z zasadami, jakie obowiązują w miejscu pracy. Brak znajomości reguł nie zwalnia nikogo z odpowiedzialności i konieczności ich przestrzegania, dlatego trzeba dowiedzieć się, co wolno w godzinach pracy, a czego nie, i czy wśród obostrzeń są zasady związane z aktywnością w mediach społecznościowych – również poza godzinami pracy. To może budzić sprzeciw pracowników i jest to dosyć kontrowersyjna kwestia, ale to niezwykle istotne, ponieważ osoby zatrudnione w danej firmie są jej ambasadorami, twarzami, i od tego, jak są postrzegani, zależy to, w jaki sposób jest oceniany ich pracodawca – radzi Małgorzata Majewska, ekspert portalu monsterpolska.pl.

Jeżeli portale społecznościowe, tj. Facebook, są traktowane jako drobna przerwa w pracy, chwila na relaks i odświeżenie umysłu, a korzystanie z nich nie wpływa na efektywność pracownika, żaden rozsądny pracodawca nie będzie kruszyć o to kopii. Natomiast jeśli sytuacja jest odwrotna i pracownik traktuje pracę jako przerwę od Facebooka, wówczas pojawia się problem i przełożony musi interweniować. Dlatego należy zastanowić się, czy ilość czasu, jaką poświęcamy na aktywność w mediach społecznościowych w godzinach pracy, nie jest zbyt duża.

Warto również zwrócić uwagę na treści, jakie zamieszczamy na prywatnych profilach. To, co piszemy, udostępniamy czy lubimy, bardzo wiele mówi o nas – nie tylko prywatnie, ale też zawodowo. Niekoniecznie może się to spodobać naszym przełożonym. Jeśli zaś nie chcemy się aż tak kontrolować i ograniczać, warto pamiętać o odpowiednich ustawieniach prywatności. Dzięki nim można dodawać swobodnie treści, których nie zobaczy np. szef lub współpracownicy czy inne niepożądane, przypadkowe osoby.

Sztuka korzystania z portali społecznościowych, szczególnie w pracy, wymaga znalezienia złotego środka, który z jednej strony zapewni pracownikowi komfort w dostępie do informacji, komunikacji ze znajomymi, możliwość wyrażania siebie, a z drugiej strony – da pracodawcy poczucie, że korzystanie z social mediów przez pracowników nie obniża ich wydajności pracy, nie zmniejsza jej jakości oraz nie zagraża bezpieczeństwu danych firmy. Dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza w małych firmach lub zespołach, jest wspólne ustalenie zasad w zakresie korzystania z mediów społecznościowych i Internetu w celach prywatnych w godzinach pracy. Jeśli w zespole panuje wzajemny szacunek i zdroworozsądkowe podejście, nie będzie problemu z przestrzeganiem reguł wypracowanych razem.

Przeczytaj także

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: