PracaGrupypl.praca.dyskusjepracodawców zdanie o KP › długa odpowiedź
    From: gromax <g...@N...interia.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: długa odpowiedź
    Date: Sat, 20 Aug 2005 19:05:09 +0200

    KIlka lat poruszam się już po rynku pracy, którą wykonywałem, wykonuję i
    bedę wykonywał przy rozliczeniu w różny sposób.
    W tym także przez chwilę miałem założoną działalność. I Stwierdziłem, że
    wolę się rozliczać na zlecenia/dzieło niż przez własną działalność. Przy
    rozwiązaniach w których pracodawca/zleceniodawca płaci (wiem że z mojej
    kasy) składki, zaliczkę na podatek itp. wiem że co mam w kieszeni mogę
    wydawać według własnego uznania, natomiast przy DG jestem zobligowany do
    płacenia w każdym miesiącu, obojętnie czy cokolwiek zarobię czy nie
    określonej sumy. Mało komfortowe rozwiązanie. Czyli inaczej mówiąc,
    fiskalizm, czyli wysokość tego co się płaci na "państwo", a dodatkowo ma
    się z tego tak niewiele. ot, chociazby składka zdrowotna, a żeby pójść
    do lekarza to przez ostatnie pół roku muszę regularnie i bez przerw
    płacić ją.
    A jeżeli chodzi o KP - ono reguluje prawa i obowiązki zarówno
    pracodawcy, jak i pracownika. I jak pracodawca chce dłużej utrzymać
    pracownika (czyt. chce budować trwały i określony wizerunek firmy), to
    jest dla niego opłacalne zatrudnienie osób na mocy KP. Natomiast jeżeli
    stwierdzi, że pracownik jest ważnym elementem, ale mozliwym do
    zastąpienia) to będzie wolał rozwiązanie tańsze (bo bez urlopów,
    chorobowych, kosztów wypowiedzenia) opierające się na KC.

    Ergo - KP przeszkadza firmom małym i początkującym. A wytłumaczenie jest
    proste dla pracownika - jest możliwość zatrudnienia na mocy KP ale
    pracownik netto zarobi o połowę mniej. Załóżmy, stawka okreśona jest na
    godzinną 6 zł. tyle pracodawca może tyle przeznaczyć, i teraz należy
    określić co się bardziej opłaca - praca "na czarno" - za 8 godzin pracy
    pracownik ma w kieszeni pełne 64 zł.Przy umowie o dzieło - ok 57 zł.
    przy umowie o pracę - ma około 30 zł. troszeczkę więcej przy umowie -
    zleceniu (gdzieś około 36 zł). Nie chce mi się liczyć dokładnie sum, ale
    to mniej-wiecej tak wygląda.
    Z kalkulatora płacowego jednego z portali - odpowiednio koszt pracodawcy
    i netto dla pracownika, założyłem miesięczna kwotę 1000 zł brutto:
    umowa o pracę - 1201 - 716
    umowa zlecenie (z zus) - 1201 - 704
    umowa zlecenie (bez zus)/ dzieło bez praw autorskich - 1000 - 848
    umowa o dzieło z prawami autorskimi - 1000 - 905

    I dalej - osobę pracującą na czarno, wykonującą dzieło lub wykonującą
    zlecenie można w dowolnym momencie przyjąć jak i zwolnić (w zależności
    jak się strony umówiły - czy to pisemnie czy ustnie). Tak samo może
    pracownik. Osobę przy KP (analogicznie pracodawcę) pożna przyjąć dopiero
    po spełnieniu określonych wymagań (np. badania lekarskie), za które
    płaci pracodawca. Wykonywanie pracy można przyjąć że jest identyczne we
    wszystkich przypadkach (chociaż wg. litery prawa wg umów wynikających z
    KC nie może być przyjęty np. konkretny czas wykonywania pracy - musi
    natomiast być określony czas wykonania konkretnego zlecenia czy dzieła).
    Urlop - przy umowie o pracę pełnopłatny, załóżmy że jest to jedna
    wypłata miesięczna (w każdym roku - czyli można powiedzieć że jest to
    "trzynastka"), w innych przypadkach tego nie ma (nie ma kosztów)
    Rozwiązanie umowy - przy umowie o pracę nie można rozwiązać bez płacenia
    za odpowiedni okres (od tygodnia do trzech miesięcy), przy pozostałych
    umowach - jeżeli nie ma zastrzeżeńw indywidualnej umowie - można
    rozwiązać umowę praktycznie z dnia na dzień bez dodatkowych kosztów.

    Tyle z grubsza o kosztach. Nie czarujmy się, podstawa to dla każdej ze
    stron pieniądze, dlatego coś na co będzie się zwracać przede wszystkim
    uwagę to właśnie ... pieniądze.
    Nie da się oddzielić "samego KP" od pozostałych kosztów. KP reguluje
    sposób: przyjęcia do pracy, warunków pracy, warunki rozwiązania umowy.
    I tak to trzeba rozumieć - do pracy przyjmowany jest człowiek, ktory ma
    wykonywać swoje obowiązki. Można by się kłócić, czy określenie dziennej
    stawki godzinowej na 8, średniomiesięcznie po 40 dodzin w tygodniu itp.
    jest ok. Ale ma to swoje uzasadnienie - pracownik przemęczony jest mniej
    wydajny. Kwestia przerw w pracy - jest chyba logiczne że pracownik
    potrzebuje dziennie jakąś chwilę na zjedzenie drugiego śniadania, a jak
    pracuje przy monitorze ekranowym (czyli komputerze), to na każdą godzinę
    pracy dodatkowo 5 minut odpoczynku dla oczu (to już wymogi zdrowotne).
    Urlop - też przynajmniej raz w roku powinien pracownik odpocząć od
    firmy, dlatego 14 dni urlopu (płatnego) uważam za podstawę, większa
    ilość niekoniecznie jest potrzebna. Okres wypowiedzenia - podobnie jak z
    urlopem.

    I na sam koniec warto podkreślić, że niby umowa na podstawie której
    pracownik wykonuje swoją pracę to wyznacznik jak bardzo pracodawcy
    zależy na stałym utrzymaniu pracownika. Ale podstawą jest tak naprawdę
    kasa jaką pracownik dostaje do ręki, świadczenia jakie ma dodatkowo itp,
    czyli tak naprawdę co pracodawca chce zafundować pracownikowi żeby ten
    mógł lepiej, sprawniej i wydajniej pracować.
    Jak pracodawca chce mieć pracownika długo, to da mu zarobić więcej,
    będzie się starał go utrzymać. Jak woli mieć co chwilę nowego - będzie
    zmieniać jak rękawiczki i wtedy KP będzie mu zbyteczny

    gro (wiem że nie wyczerpałem tematu ;P)