PracaGrupypl.praca.dyskusje › Ubezpieczenie po upływie świadczenia rentowego (trochę długie)

  • 1. Data: 2002-03-29 20:43:28
    Temat: Ubezpieczenie po upływie świadczenia rentowego (trochę długie)
    Od: "kludi" <k...@p...onet.pl>

    Witam
    Prawie trzy lata temu miałem wypadek w drodze do pracy. Od tego czasu nie
    pracuję. Najpierw przebywałem na L4, następnie przez rok pobierałem rentę
    rehabilitacyjną, a od roku mam drugą grupę inwalidzką. Renta została
    przyznana na okres jednego roku i kończy się z dniem 31 marca br. Dwa
    miesiące temu złożyłem dokumenty o ponowne przyznanie mi świadczenia ale
    dostałem odpowiedź, ze sprawa zostanie rozpatrzona w terminie późniejszym,
    ponieważ w tym momencie wszystkie dokumenty znajdują się w sądzie. Zostały
    one tam przekazane, ponieważ odwołałem się do sądu w sprawie przyznanego mi
    odszkodowania przez ZUS za wypadek.
    Mój uszczerbek na zdrowiu oceniono w ZUS-ie na 50 % trwałego kalectwa.
    Odwołanie od tej decyzji złożyłem w lipcu, w lutym byłem badany przez
    biegłego sądowego (wstępnie mi pow, że dołoży jeszcze ok. 20 - 25 %) i od
    tego czasu nie mam żadnej odpowiedzi.
    Jak się właśnie dowiedziałem (niestety troszkę zbyt późno) sprawa może trwać
    przez następne pół roku, jeśli nie dłużej, a ja w tym czasie pozostaję bez
    środków do życia, a co gorsze bez ubezpieczenia. Standardowo w przypadku nie
    przyznania renty przez ZUS osoba rejestruje się w Urz. bezrobocia i czeka
    na ponowną komisję. W moim przypadku jest to niemożliwe, ponieważ mam
    całkowity zakaz pracy (kardiochirurgia i ortopedia), a zdolność do pracy
    jest niezbędna przy rejestracji. Byłbym niezmiernie wdzięczny za pomoc w
    kilku dręczących mnie problemach:
    - Gdzie w tej sytuacji mogę się zwrócić o środki do życia
    - Czy mogę sam płacić ubezpieczenie zdrowotne, a jeśli tak to w jaki sposób
    i gdzie to mogę załatwić oraz czy potem (czyli w przypadku ponownego
    przyznania mi renty, czego jestem pewien) mogę wnosić o zwrot zapłaconych
    przeze mnie pieniędzy
    - Czy z dniem 31 03 ZUS przestaje mnie ubezpieczać, czy też jest pewien
    okres "wypowiedzenia"
    Bardzo proszę o wszelkiego rodzaju informacje dot. w/w problemów (odnośniki
    do stron, ustaw itp, także na priva)
    Z góry dziękuję za pomoc

    Krzysztof Repelewicz

    --------------------------
    k...@p...onet.pl
    k...@w...pl

  • 2. Data: 2002-04-01 14:29:52
    Od: Wiesław Wronowicz <w...@p...com>

    Witaj

    Jest szereg niejasności w opisie, dlatego trudno jednoznacznie cos
    powiedzieć:

    Użytkownik "kludi" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > one tam przekazane, ponieważ odwołałem się do sądu w sprawie przyznanego

    To co piszesz czyli druga grupa inwalidztwa, do niczego nie uprawnia, a już
    w szczegolności do renty. Prawidłowy przebieg zdarzeń powinien być
    następujacy: po roku renty rehabilitacyjnej powinneś stanąć na komisję ZUS i
    otrzymać orzeczenie o pełnej niezdolności do pracy lub nawet do
    samodzielnego bytu. Takie orzeczenie jest jednoznaczne z przyznaniem renty
    na czas określony lub na stałe. W przypadku renty na czas określony np. na
    rok ZUS z urzędu przed jej upływem kieruje Cie na ponowną komisję w celu
    stwierdzenia czy dalej jesteś niezdolny do pracy ( i nie ma tu nic wspólnego
    że dokumenty są w Sądzie).
    Inną sprawą jest rehabilitacja i odszkodowanie wynikające z ustawy o
    Ubezpieczeniach Społecznych. Tu kieruja Cię na komisję która ma stwierdzic
    procentowy uszczerbek na zdrowiu. Z tego wynika wysokość jednorazowego
    odszkodowania. Przepisy okreslają że przed takim orzeczeniem powinieneś
    obowiązkowo byc na rehabilitacji (jeżeli jest mozliwe).
    Należy zaznaczyć że orzeczenie okreslające procentowy utrate zdrowia nie ma
    nic wspólnego z orzeczeniem określającym niezdolność do pracy (dwie różne
    komisje). Np. Możesz nie mieć jednej ręki, ale jeżeli jesteś z zawodu
    spikerem to jesteś zdolny do pracy.

> [...]
    > i gdzie to mogę załatwić oraz czy potem (czyli w przypadku ponownego
    > przyznania mi renty, czego jestem pewien) mogę wnosić o zwrot zapłaconych
    # W Kasie Chorych - zwrot nie przysługuje, a jeżeli tak to tylko za trzy
    miesiace wstecz.
    #1 miesiac

    Pozdrawiam
    Wiesiek