PracaGrupypl.praca.dyskusjeRatunku, ZUS..praca na umowe zlecenie po 26 roku zycia,bedac studentem. › Re: Ratunku, ZUS..praca na umowe zlecenie po 26 roku zycia,bedac studentem.
  • Data: 2002-03-01 13:17:09
    Temat: Re: Ratunku, ZUS..praca na umowe zlecenie po 26 roku zycia,bedac studentem.
    Od: Roman Kubik <W...@p...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Heja :)
    > Stuknela mi 26, jestem jeszcze studentem (dziennym jesli to ma znaczenie).

    nie bardzo rozumiem o o chodzi w Twoich wariantach 1 i 2 :-)
    niemniej jako _pracownik_ pobierajacy pensje zawsze tak samo oplacasz FUSy
    (ile jest pensja ile prowizja - to bez znaczenia, liczy sie suma wynagrodzenia)
    orientacyjnie:
    - Firma DOKLADA ~20,5% od siebie do Twojego brutto na rzecz FUSu.
    - Twoje brutto pomniejsza sie o ~18,5% i to sie dodaje do tego,
    co dolozyla firma i towszystko oddaje do ZUS na rzecz FUS
    (emerytura, renta, zasilek w czasie choroby/rehabilitacji po wypadku)
    - czyli firme kosztujesz 120,5% z brutto,
    a do dalszego liczenia bierzesz 82,5% brutto
    - teraz zaleznie od formy zatrudnienia dzieja sie rozne rzeczy z tym
    co zostanie ;)
    - umowa-zlecenie, o dzielo bez przenoszenia praw autorskich
    20% to koszty. 20% reszty to podatek (w tym skladka na Kase Chorych)
    zatem do reki 84% z tych 82,5% brutto (=~70) przy kosztach pracodawcy 120,5%
    brutto.
    na przykladzie:
    brutto: 1000 PLN
    pracodawca wydaje: 1205 PLN
    Ty masz w lapce: ~700 PLN
    (505 PLN oddaesz panstwu [i sobie na emeryturze hehe])
    - umowa o dzielo z przeniesieniem praw autorskich
    50% to koszty. 20% reszty to podatek + skladka na ubezpieczenie zdrowotne.
    zatem do reki 90% z tych 82,5% brutto (=~74)
    na przykladzie:
    brutto: 1000 PLN
    pracodawca wydaje: 1205 PLN
    Ty masz z tego ~740 PLN
    - umowa o prace
    tu sie wiele wydarza :-)
    koszty sa ryczaltowe - 92,56 lub 115,7 (115 jesli mieszkasz poza
    miejsowosica gdzie pracujesz)
    to co zostanie po odjeciu kosztow podatkuje sie stopa 19%
    od tego co wyjdzie odejmuje 43,18
    i to co wyjdzie to podatek + KCH
    a reszta dla Ciebie.
    na przykladzie:
    brutto: 1000
    firma: 1205
    Ty: ~730
    roznica miedzy um-zlec a umopr niweluje sie nieco na koniec roku,
    bo um-zl powoduje nadpacanie podatku (20% a nie 19, i nieuwzglednienie
    kwoty wolnej od podatku).

    - zakladasz firme.
    - koszty na dziendobry. (kilkaset)
    - koszty co miesiac, _niezaleznie_ od dochodu (minimalne):
    - FUS: 440 jesli bez chorobowego, 470 jesli z chorobowym
    - KCH: ~100 (do odliczania od podatku na bierzaco)
    chorobowe to smieszna sprawa. musisz 6 mcy placic BEZ OPUZNIEN zeby
    miec prawa skorzystac. a jak skorzystac? zwolnienie na co najmniej
    miesiac :-))) a ile dadza zasilku? a minimalna skladka to od kwoty
    1291 PLN, wiec z 1000 PLN moze i dostaniesz...
    a jak spoznisz sie ze skladka o jeden dzien, to od nowa - pol roku
    nie wolno Ci zachorowac... paranoja.
    - koszty co miesiac zalezne od obrotu:
    - zaleznie odformy opodatkowania. VATy, PITy, albo inne ryczlaty.
    tlyko nie kazde zajecie mozna robic jako ryczaltowiec.
    ale juz same ZUSy wystarcza do stwierdzenia, ze przy zarobkach rzedu
    1000-2000 trudno wyjsc na tym lepiej niz na etacie.
    przy wiekszych owszem, ale tracisz pracowniacza pewnosc (hehe) bytu.
    jak w firmie bedzie cienko, to pensje placic musi, a firmie zewnetrznej
    miesiac-dwa nic nie zleci i jestes w plecy o 500-1000 PLN (ZUSy)
    przyklad:
    - firma chce Ci zaplacic 1205 (ew. +VAT)
    - VAT oddajesz Urzedowi i sie nim nie zajmujemy
    - koszty sensowne wygenerowac dlugoterminowo i przy 1205 na fakturze
    miesiecznie? fikcja!
    czyli podatku bedzie ~200 (jakies tam malutkie koszty niechby byly)
    do zaplacenia:
    - 440 FUS
    - 100 KCH
    - 100 USK (bo 100 z KCH liczy sie jako czesc podatku)
    - 10 konto firmowe, oplata za przelewy do ZUS, USK
    - 100 koszty firmy (np. usluga ksiegowa)
    - zostaje z 455

    na kwotach pensji okolo 3 tys (wydatek firmy 3,6 tys) wynik bedzie
    mniej przygnebiajacy ;)

    pozdrawiam

    romekk