PracaGrupypl.praca.dyskusjePytanie. Pracodawca wypłacał premię bez odprowadzania składek. › Re: Pytanie. Pracodawca wypłacał premię bez odprowadzania składek.
  • Data: 2008-09-15 03:23:38
    Temat: Re: Pytanie. Pracodawca wypłacał premię bez odprowadzania składek.
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> szukaj wiadomości tego autora

    W wiadomości news:op.uhi2jgkjy29g5e@m-dc2baca3f2e74 a <...@o...pl> pisze:

    > Pracowalem około dwóch lat w firmie. Otrzymywałem tam wynagrodzenie
    > zasadnicze i premię. Okazuje się, że od premii nie były płacone przez
    > pracodawcę - podatki, składki (nie wiem co powinno być). Jak to mówią
    > premia była płacona "pod stołem". Jej wielkość oscylowała granicach
    > mojego wynagrodzenia netto.
    > Przez pierwszy rok. Wynagrodzenie i premię otrzymywałem dwoma
    > oddzielnymi przelewami na konto. Po roku pracodawca zreflektował sie i
    > wypłacał mi premię do "ręki".
    > Teraz pytanie: gdzie i do kogo powinienem to zgłosić?
    Urząd Skarbowy, może Urząd Kontroli Skarbowej i ZUS.
    Zgłaszaj gdzie chcesz, najwyżej wywalą do kosza.

    > Czy powinienem?
    Hmm... odpowiedź obywatelska ma być, czy praktyczna? ;)))

    > Jakie konkretnie konsekwencje mogą spotkać pracodawcę?
    Trudno ocenić. Kara finansowa (trudno ocenić jak duża), eleganckie
    przetrzepanie firmy (zapewne są inne nieprawidłowości), może nasilone
    kontrole.
    Zależne od tego co wykryją i czy uda mu się "wynegocjować" przymknięcie oka
    przez kontrolera.

    Ale radzę przemyśleć sprawę. Na wpłacanie kwot przelewami masz dowód -
    wyciąg z konta (co tam jest jako tytuł przelewu?). Na jego podstawie
    przetrzepią mu księgi, sprawdzą czy są one tam księgowane i sprawa wyjdzie
    na jaw, ty przecież nie musiałeś wiedzieć, że od tych kwot nic nie jest
    odprowadzane (chyba, że on potrafi udowodnić, że wiedziałeś i wtedy
    pociągnie cię za sobą).
    Gorzej z tym "do łapy". Tu już nie ściemnisz, że nie wiedziałeś, więc jeśli
    istnieje ryzyko, że on wykaże branie przez ciebie tej kasy to będziesz sam
    miał poważne kłopoty ze skarbówką.

    --
    Jotte