PracaGrupypl.praca.dyskusjeBEZPRAWNE sugestie co do WIEKU › Re: BEZPRAWNE sugestie co do WIEKU
    From: Kira <k...@o...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: BEZPRAWNE sugestie co do WIEKU
    Date: Fri, 18 May 2007 22:44:56 +0200

    Re to: Jacek5 [Fri, 18 May 2007 16:24:21 +0200]:

    > No niby masz racje, czyli każdy dba o własny tyłek.
    > Tylko, że z tego wszystkiego robi się prawo buszu. Jeden wielki syf.
    > Kij ma dwa końce, jak zawsze mawiał mój znajomy.

    Jak zawsze. Tylko mimo wszystko, wolę jednak móc kształcić
    swoje dzieci niż wydawać na cudze. Ty nie?

    > Nie szanujesz pracownika, on nie będzie szanował Ciebie.

    Ale co to ma wspólnego z szacunkiem? Moim zdaniem proste info
    na wstępie "nie trać czasu na to ogłoszenie, nie Ciebie szukamy"
    jest właśnie wyrazem szacunku dla czasu i pieniędzy osoby, która
    zatrudnienia w danej firmie nie znajdzie. No bo co mi zależy
    po prostu wywalać zgłoszenia ludzi, którzy mi nie pasują, bez
    zamieszczania informacji o faktycznych kryteriach? Mnie to może
    kosztować co najwyżej naciśnięcie klawisza Delete albo wrzucenie
    dokumentów do fizycznego śmietnika. Ich natomiast - czas poświęcony
    na napisanie swojej oferty i możliwe, że także pieniądze na jej
    dostarczenie do mnie. Czyli oni tracą więcej, prawda?

    Szacunek to moim zdaniem przede wszystkim określenie wzajemnych
    oczekiwań i jasne przedstawianie sytuacji, bez niedomówień. Ale
    tego prawo akurat zabrania.

    > No właśnie... mysląc tym tokiem, dlaczego ktoś ma pracować na innych za
    > minimalną krajową i nabijać kabzę pracodawcy ( pełen etat).

    Nie mam pojęcia szczerze mówiąc. Mi się nie chciało, więc nigdy
    tak nie robiłam. Skoro jednak inni robią, to widać swoje powody
    mają - no nie?

    > Wracając do tematu: dlaczego tak chętnie zatrudniani są ludzie młodzi?
    > (Ostatnio widziane ogłoszenie: "Nabór na stanowisko Programista - mile
    > widziani studenci informatyki")

    A to akurat całkowicie rozumiem, i z "małymi wymaganiami" ma to
    niewiele wspólnego. Po prostu z jednej strony, taki pracownik ma
    okazję całkiem ładnie dorobić i jednocześnie generować mniejsze
    koszty. Po drugie, nie wszędzie konieczni są specjaliści - za to
    studenta łatwiej sobie w trakcie tych jego studiów dokształcić
    tak, że jak je skończy będzie już w danej firmie bardzo pożytecznym
    pracownikiem. I znika problem szukania specjalisty, bo specjalista
    "rośnie" sobie w firmie, poznaje sposoby pracy, dokształca się tam
    gdzie jest to potrzebne, nabiera wprawy w tym, co firma faktycznie
    robi. Podejście całkiem sensowne, zwłaszcza że teraz specjaliści
    to się lubią zmywać na zachód i zaczyna być z nimi problem. Ryzyko
    natomiast, że wyjedzie ktoś, kto w czasie studiów zdobył już sobie
    ugruntowaną pozycję w firmie jest znacznie mniejsze.

    > Spójżmy na pracowników McD...sami b. młodzi ludzie pracujący
    > ciężko za nędzne grosze.
    > Bo najczęściej mają mniejsze koszty życia, bo często jeszcze
    > mieszkają przy rodzicach, nie opłacają wszystkich rachunków
    > za siebie, nie mają nikogo na utrzymaniu...

    Ale co Ty porównujesz...? Tego typu fuchy na całym świecie są
    przecież nastawione właśnie na dorabiających sobie studentów,
    a nie na dorosłych ludzi z domem i rodziną. To nie tylko nasza
    specyfika, rozejrzyj się po Mac'ach w innych krajach.

    > Czyli jakby na to nie patrzyć - rodzice dokładają do interesu
    > takiego b. młodego pracodawcy.

    Pracownika. Rodzice zasadniczo od tego są, żeby dziecko utrzymać
    do jego usamodzielnienia się. Jeśli natomiast taki student I czy II
    roku dorobi sobie podając frytki w Macach, to z jednej strony ciut
    odciąży rodziców, z drugiej będzie miał na jakieś rozrywki, ale i
    z trzeciej - nauczy się szybciutko wartości pieniądza i przy okazji
    dojdzie może do wniosku, że nie tędy droga. Taki impuls do wzięcia
    tyłka w troki i zadobycia normalnego zawodu przed ukończeniem tych
    studiów. Moim zdaniem pozytywne.

    Podkreślam: to nie jest praca sensu stricte, taka do utrzymania
    siebie i rodziny. To jest co najwyżej wstęp do jakiegoś bardziej
    dorosłego życia. A przynajmniej być powinien - o ile ktoś ma choć
    odrobinę ambicji życiowych.

    > Np jako przedsiębiorca mam prawo naliczyć odsetki mojemu klientowi od
    > zaległych płatności.
    > Nie robię tego w imię dobrze pojętych stosunków międzyludzkich...

    Nie robisz tego, bo w momencie naliczenia odsetek przestałbyś
    mieć tego klienta - a tak, mimo że z opóźnieniem, to jednak te
    pieniądze od niego masz i wiesz, że nadal mieć będzie.
    Nie krępowałbyś się tak, gdyby klient przestał płacić całkowicie
    i miałbyś świadomość, że i tak poszedł w diabły. W tym momencie
    większość jednak leci po nakaz komorniczy, niezależnie od tego
    jak to na stosunki międzyludzkie wpływa.

    Nie dorabiaj ideologii ;)

    Kira

    --
    | ' /| |_ http://www.Cyber-Girl.NET ~ GG 1565217 |