PracaGrupypl.praca.dyskusje1276 brutto w UP w Warszawie... › Re: 1276 brutto w UP w Warszawie...
  • Data: 2009-05-25 08:27:59
    Temat: Re: 1276 brutto w UP w Warszawie...
    Od: Artur <s...@r...pbz> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Mon, 25 May 2009 09:09:48 +0200, Tomasz Kaczanowski napisał(a):

> [...]
    article&id=80751

    > Forma pieniężna nie oznacza _tylko_ gotówki...

    Mam wrażenie że nie przeczytałeś tego artykułu, pewnie nie masz dostępu do
    archiwum eGP. To przeczytaj teraz:

    "Z powyższego wynika, iż postanowienia dotyczące wypłaty wynagrodzenia w
    formie innej niż pieniężna nie mogą być przedmiotem porozumień zbiorowych
    innych niż układ zbiorowy pracy - regulaminów wynagradzania, umów o pracę
    lub innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy.

    Wypłata należności za pracę w innej formie niż pieniężna dopuszczalna jest
    tylko częściowo, co wynika z art. 86 par. 2 k.p. W konsekwencji, pracodawca
    nie może zastąpić w całości wynagrodzenia pieniężnego świadczeniami w
    naturze.

    Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 par. 3 k.p. wypłata wynagrodzenia
    powinna nastąpić do rąk pracownika. Pracodawca może spełnić ten obowiązek w
    inny sposób, jeżeli przewidują to postanowienia układu zbiorowego pracy lub
    pracownik uprzednio wyraził na to zgodę na piśmie. *Wymaganie pisemnej
    zgody pracownika na bezgotówkową formę wypłaty wynagrodzenia za pracę ma
    ściśle bezwzględnie obowiązujący charakter*, a *postanowienie regulaminu
    pracy dopuszczające ustną zgodę jest nieważne (por. wyrok Sądu Najwyższego
    z 24 września 2003 r., I PK 324/02, OSNP 2004/18/313)*.

    Do najpowszechniejszych sposobów wypłaty wynagrodzenia pieniężnego (innych
    niż do rąk pracownika) należą przelew bankowy i przekaz pocztowy. Pracownik
    może również upoważnić do obioru wynagrodzenia inną osobę, nawet spoza
    kręgu swojej rodziny.

    Na mocy art. 29 k.r.o. w razie przemijającej przeszkody, która dotyczy
    pracownika, przysługujące mu wynagrodzenie za pracę może odebrać bez
    pełnomocnictwa jego współmałżonek, jeżeli pozostają we wspólnym pożyciu, a
    pracownik nie sprzeciwił się temu. Ponadto pracodawca jest zobowiązany do
    wypłaty wynagrodzenia współmałżonkowi pracownika na mocy postanowienia sądu
    nakazującego wypłatę do rąk małżonka całości lub części wynagrodzenia za
    pracę przysługującego pracownikowi. Postanowienie takie może zostać wydane
    w sytuacji, gdy pracownik nie spełnia ciążącego na nim obowiązku
    przyczyniania się do zaspokajania potrzeb rodziny (art. 28 k.r.o.).

    ARKADIUSZ SOBCZYK

    radca prawny, Kancelaria Prawna Sobczyk i Współpracownicy w Krakowie"

    Jeżeli czujesz się na tyle mocny i chcesz polemizować z wyrokami SN to
    Twoja sprawa :)

    --
    AMD Phenom II X4 940 Black Edition 3000@3650MHz || Gigabyte GA-MA790GP-DS4H
    ATI Radeon HD3300 (DirectX10) 128MB DDR3 1333MHz || Zalman ZM600-HP (600W)