eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

PracaPorady dla pracownika › Poszukiwanie pracy przez osoby 45+

Poszukiwanie pracy przez osoby 45+

2012-07-24 00:20

Przeczytaj także: Jak aktywnie szukać pracy?


7. Zbyt szybkie i łatwe odrzucanie ofert pracy – brak elastyczności

Utrudnieniem podczas procesu poszukiwania pracy może być także zbyt szczegółowe precyzowanie warunków, jakie powinna spełniać oferta pracy, jakiej dana osoba poszukuje. A ściślej mówiąc, sztywne i skostniałe podejście do tychże warunków. To dobrze, jeśli jest się pewnym czego się szuka. Ale jeżeli jest to np. praca księgowej na pełnym etacie z wynagrodzeniem powyżej średniej krajowej, z dodatkowo rozbudowanym pakietem socjalnym, najdalej 5 km od miejsca zamieszkania, i to w dodatku w małej, przyjaznej dla pracownika firmie, to znalezienie takiej oferty bywa już o wiele trudniejsze. Warto zatem uświadomić sobie, iż czasem po prostu trzeba zrezygnować z niektórych ustalonych przez siebie i oczekiwanych warunków, by móc znaleźć zatrudnienie.

Oczywiście nie chodzi tutaj o to, by osoba, która całe życie pracowała jako główna księgowa, nagle przyjęła pracę ekspedientki (nie ujmując oczywiście niczego tej posadzie), ale o to, by zastanowiła się, z czego może zrezygnować, na ile potrafi się poświęcić dla określonej posady. Osobom w wieku 45+ szczególnie trudno jest zaakceptować wszelkie inne opcje zatrudnienia aniżeli umowa na etat. Często problemem dla nich bywa konieczność dojechania do pracy do pobliskiego miasta itp. Z tychże powodów często odrzucają one całkiem interesujące oferty pracy, nawet na nie nie odpowiadając. Tymczasem nie mają pewności, czy np. pracodawca, który w ogłoszeniu napisał, że oferuje pracę na umowę-zlecenie, nie zmieni zdania co do formy zatrudnienia. Kandydat, który ma mu naprawdę wiele do zaoferowania, może przecież przekonać pracodawcę do zmiany decyzji. Zwłaszcza jeżeli mowa o osobie 45+, której zatrudnienie wiązać się może dla pracodawcy z pewnymi ulgami.

8. Błędy w przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych

Dokumenty aplikacyjne to niejako wizytówka poszukującego pracy. Dobrze przygotowane – to klucz do tego, by w ogóle zostać zauważonym na rynku pracy, by dostać szansę na to, aby dać się bliżej poznać. Źle przygotowane dokumenty aplikacyjne oznaczają często dyskwalifikację już na starcie. Niestety, mimo licznych publikacji na temat, jak przygotować CV i list motywacyjny, dokumenty te nadal często przygotowywane są błędnie. Osoby starsze, które posiadają większe doświadczenie zawodowe lub też mają dłuższą przerwę w zatrudnieniu, popełniają często błędy polegające na: zbytnim rozpisywaniu się, opisywaniu całego swojego życiorysu aż od szkoły podstawowej, wpisywaniu informacji mało istotnych, przestarzałych, nieaktualnych itp.

W tak przygotowanym dokumencie może wówczas panować chaos i trudno wychwycić informacje ważne, szczególnie nas interesujące. Bądź też odwrotnie – błędy podczas tworzenia dokumentów aplikacyjnych mogą polegać na pomijaniu kwestii ważnych, np. poprzez podawanie jedynie krótkich informacji, np. miejsca i stanowiska pracy bez informowania o swoich obowiązkach (które bądź co bądź na tym samym stanowisku, ale w różnych firmach mogą być inne).

9. Lekceważenie kwestii związanych z własnym wyglądem zewnętrznym

I na koniec kwestia dosyć oczywista, a jednocześnie przez wielu lekceważona – wygląd zewnętrzny. Myślenie w stylu „rekrutującego powinno interesować to, jakie mam kwalifikacje, a nie to, jak wyglądam” jest myśleniem nad wyraz błędnym. W końcu mówi się także, iż pierwsze wrażenie jest najważniejsze, że „jak cię widzą, tak cię piszą”. Osoba poszukująca pracy powinna zatem zadbać o swój wygląd. Przede wszystkim o to, by wyglądać czysto, schludnie, zadbanie. Już na etapie poszukiwania ofert pracy warto zatroszczyć się także o swój wizerunek.

Nie można bowiem zapominać o tym, iż poszukiwanie pracy to nie tylko wysyłanie ofert zza swojego biurka, ale także spotkania z doradcami, pośrednikami pracy, targi pracy, kontakty podczas imprez branżowych itp. Schludny, elegancki wygląd sprawia, iż osoby obcujące z nami doznają pewnego rodzaju przyjemności, wywieramy na nich lepsze wrażenie, zapamiętują nas z dobrej strony. Doradca zawodowy, doradca kariery powinien sygnalizować to swoim klientom, podkreślając wagę, jaką odgrywa wygląd zewnętrzny w procesie poszukiwania pracy.






Fragment pochodzi z książki „Grupa ryzyka na rynku pracy. Poradnik dla osób współpracujących z grupą 45+” Daniel Kukla, Wioleta Duda, Marta Zając

poprzednia  

1 2 3

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć urząd pracy.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: