Ocena okresowa pracowników
Przeczytaj także: System ocen pracowniczych
Metoda zarządzania personelem, spełniająca funkcję motywacyjną i pozwalająca ocenić potencjał rozwojowy pracownika.Stosując oceny okresowe uwzględnia się takie czynniki jak cechy osobowe wymagane na danym stanowisku, a także oczekiwane zachowania i efekty pracy. Na tej podstawie można określić, czy pracownik spełnia standardy wyznaczane przez firmę, udzielić mu informacji zwrotnej odnośnie wykonywanej przez niego pracy, zdecydować o przyznaniu nagrody (bądź o zwolnieniu) czy wskazać obszary wymagające poprawy. Oceny okresowe służą podniesieniu wydajności i jakości pracy, motywowaniu pracowników oraz ich rozwojowi.
Wśród stosowanych technik oceny pracowników wyróżnić można:
- pisemny raport, zawierający wykaz słabych i mocnych stron pracownika;
- porównanie pracowników zajmujących to samo stanowisko;
- uwypuklenie szczególnych zachowań pracownika – negatywnych lub pozytywnych;
- graficzne skale rankingowe, zawierające szereg analizowanych czynników, które ocenia się w skali 0-5;
- ocena na podstawie wcześniej wyznaczonych celów
- samoocena.
Przeczytaj także
-
Ocena okresowa pracownika nie musi być stresująca
-
Słaba ocena pracownika? Zastosuj plan naprawczy
-
Oceny pracownicze demotywują zamiast zachęcać
-
Zarządzanie przez cele a ocena okresowa pracownika
-
Ocena pracownika
-
Ocena pracy nauczyciela
-
Gdzie warto stosować systemy ocen okresowych?
-
Jak przygotować się do rozmowy oceniającej?
-
Oceny okresowe - do czego służą?
Następne hasło
Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ
Komentarze (0)