PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwrot kosztow podróży

  • 11. Data: 2007-03-01 10:17:54
    Temat: Re: zwrot kosztow podróży
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Wed, 28 Feb 2007 20:45:14 +0100, Nikiel ;) napisał(a):

    > W przypadku UZ zleceniodawca też może wystawić delegację, ale tutaj nie
    > obowiązuje zwolnienie z podatku/składek, więc ta kwota jest doliczana do
    > przychodu.

    Super, ładnie, pięknie - mógłbyś przybliżyć okolice z czego to wynika?
    KP, rozporządzenia or more?
    Same delegacje, podróże służbowe - to nawet w przypadku umowy o pracę jest
    "ciężko" obronić.
    Ciekawi mnie więc przypadek delegacji w sytuacji umowy cywilnej.

  • 12. Data: 2007-03-01 16:26:42
    Od: Mo <l...@o...pl>

    Ktoś (grom@x, a któżby! ;-) ) wyklepał:

    > a moze zrozumiałem, a mimo to poszedłem o krok naprzód zeby pokazac
    > ci gdzie był popełniony błąd?

    Nie zrozumiałeś i poszedłeś krok naprzód.

    > na podstawie jakiej umowy? na ogół to w umowie masz wyszczególnione
    > co i jak. zakładając, że mówimy o umowie-zleceniu, to jest to umowa
    > [blablabla]

    Koniecznie musisz dziś komuś wmówić, że jest kretynem? :P
    W umowie mam napisane "100 zł brutto + zwrot kosztów podróży". Nie wiem
    jak dla Ciebie, ale dla mnie zwrot kosztów oznacza zwrot przedpłaconej
    kasy. W pełnej kwocie. Niestety, jak się mnie ktoś pyta, ile (będzie)
    mnie kosztował bilet, to nie robię mu szybkiego rachunku 15+podatek, a
    jak ten bilet przedstawiam, to też jest to niemożliwe.

    > czyli powiedziałas zleceniodawcy "dojazd kosztował mnie 15 zł",
    > zleceniodawca powiedział "ok" i dodał sumę do twojego zarobku. on sie
    > [blablabla]

    Nikiel już podała mi odpowiedź, a Ty ciągle lecisz dalej. Pewnie
    najpierw piszesz, a potem doczytujesz wątek :P
    "Błąd", skoro upierasz się tak to nazywać, wynika z niewiedzy o tym, że
    delegacje i nieopodatkowany zwrot kosztów istnieją tylko dla UoP, a przy
    zleceniu koszty te mogą tylko podwyższyć kwotę wynagrodzenia. No i OK.
    Wydawało mi się, że z kontekstu mojego pytania, czyli rozwiązywania
    PITa, jasno wynika, że chodzi mi o oficjalne przepisy, a nie moje
    prywatne ustalenia ze zleceniodawcą, które jak już zresztą wspomniałam,
    wyglądają następująco "Płacimy tyle a tyle, proszę tu podpisać. Koszty?
    Jakie koszty? och, nikt pani tu nie przywiózł przy okazji?" Koszty te
    oczywiście nie mogą być za wielkie i najlepiej, żeby wynikały z
    korzystania z transportu publicznego. No, ale to już temat na inny
    wątek, z tego już się dowiedziałam, czego mi było potrzeba. Może innym
    razem zostaniesz moim guru. ;P

    Pozdrawiam
    M.
    --
    Gdyż rodzaj ludzki w swej niedoli rozporządza jedną naprawdę skuteczną
    bronią [...] Nic nie może się przeciwstawić *napadowi śmiechu* (Mark Twain)

  • 13. Data: 2007-03-01 19:44:37
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Thu, 01 Mar 2007 17:26:42 +0100, Mo napisał(a):

    > Koniecznie musisz dziś komuś wmówić, że jest kretynem? :P
    > W umowie mam napisane "100 zł brutto + zwrot kosztów podróży".

    IMO - takie sformułowanie nie jest najszczęśliwsze.
    Pomijając istotę że UZ, UoDz posługują się pojęciem "wynagrodzenie za
    wykonanie ......."to dodatkowo, podczas np. kontroli, może tutaj "wyjść"
    zawyżenie kosztów podróży.
    Bo co za problem że wyliczysz sobie przelot samolotem z miasta A do miasta
    B potem przejazdy do i z lotniska.
    A przecież mogłabyś skorzystać z np. PKSu ... tańszego o 1200%

    Kontekst takich dopisków w postaci "+ zwrot za xxxxxxx" może rodzić
    analogiczne "przeboje" jak handel pomiędzy podmiotami powiązanymi.
    US sobie wylicza że taka usługa, materiał powinno kosztować tyle i tyle a
    nie tyle co jest na fakturze, w związku z czym jednemu podmiotowi "dokłada"
    (dopłata podatku) a drugiemu "wyrzuca" z KUP i też "dopłata" podatku ...
    tak czy siak to jest bardzo niebezpieczny handel.
    Nie twierdzę że w przypadku drobnej UoDz zaraz Cię zaaresztują ;) - ale w
    dobie kiedy na wszystko trzeba mieć kwity, nie odzywać się najlepiej by nie
    zostać posądzonym o ....., łatwo trafić na gorliwego pracownika UKSu.

  • 14. Data: 2007-03-01 22:51:09
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:es4mdc$5d0$1@node1.news.atman.pl>
    Nikiel ;) <n...@p...fm> pisze:

    > W przypadku UZ zleceniodawca też może wystawić delegację, ale tutaj
    > nie obowiązuje zwolnienie z podatku/składek, więc ta kwota jest
    > doliczana do przychodu.

    Wydaje mi się, że tylko i wyłącznie jeśli chodzi o diety/ryczałt noclegowy.
    Te faktycznie wlicza się do przychodu i odprowadza od nich podatek.
    Natomiast koszty podróży (bilet, paliwo, nocleg itp.) poniesione
    bezpośrednio przez zleceniodawcę zwracane powinny być w całości, bo z jakiej
    paki zleceniodawca ma z ich tytułu odprowadzać podatek? Tym bardziej, że
    pracodawca może sobie wrzucić koszty tej delegacji w KUP.
    Tak przynajmniej było to rozliczane u nas, gdy osoby na u.zlec. jeździły na
    delegacje.

    --
    Nixe

  • 15. Data: 2007-03-01 22:56:51
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:jcuyio4ne9iv.rfb4eaern9su$.dlg@40tude.net>
    Artur <s...@r...pbz> pisze:

    > Czy w przypadku pracowników, to że musza zapłacić za bilety to
    > pracodawca im zwraca za "pełny bilet"? Odpowiedź brzmi - nie.

    Że co? Możesz jaśniej?
    Jeśli pracownik wyda na bilet w delegacji 100 zł i przyniesie fakturę, to wg
    Ciebie nie otrzyma zwrotu tych 100 zł do ręki?
    Mam nadzieję, że źle Cię zrozumiałam.

    ?

    --
    Nixe

  • 16. Data: 2007-03-02 07:12:47
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Thu, 1 Mar 2007 23:56:51 +0100, Nixe napisał(a):

    > Że co? Możesz jaśniej?
    > Jeśli pracownik wyda na bilet w delegacji 100 zł i przyniesie fakturę, to wg
    > Ciebie nie otrzyma zwrotu tych 100 zł do ręki?
    > Mam nadzieję, że źle Cię zrozumiałam.

    Źle mnie zrozumiałaś, bo miałem na myśli przykład "lokalnego" pracownika ;)
    - który do zakładu pracy dojeżdza. Nie mówiłem o pracowniku w delegacji.
    W przypadku umów cywilno prawnych, KUP są także ryczałtowe i wynoszą 20% (w
    przypadku praw autorskich i ich przekazania - 50%). Co to jest KUP - nie
    chce mi się w tej chwili pisać - bo Ty zapewne wiesz i znasz definicję co
    można "zaliczyć" do KUP.

    KUP = koszt uzyskania przychodu

    W przypadku pracowników jest on ustalony ryczałtowo i wynosi odpowiednio:
    - Pracownik miejscowy 108,50zł (1302zł z jednej umowy 1953,53złz wielu
    umów)
    - Pracownik dojeżdżający 135,63zł (1627,56zł z jednej umowy 2441,54zł z
    wielu umów)

    Koszty uzyskania przychodu ze stosunku pracy określone zostały w ustawie w
    kwocie zryczałtowanej. Jeżeli zatem pracownik ponosi wyższe koszty
    uzyskania przychodu ze stosunku pracy, to nie mając możliwości ich
    odliczenia od dochodu powinien starać się przenieść je na pracodawcę,
    również pośrednio w postaci podwyżki wynagrodzenia za pracę. Pracownik ma
    jednak szansę na uwzględnienie kosztów dojazdu do pracy, jednak nie przy
    wykorzystaniu własnego samochodu.

    Pracownik, który uzyskuje przychody z tytułu korzystania przez twórców z
    ich praw autorskich, ma prawo do 50% kosztów uzyskania przychodów w
    stosunku do tej części wynagrodzenia, która pochodzi ze zbycia praw
    autorskich. Oprócz pracowników zajmujących się twórczością sensu stricto,
    zasada ta ma zastosowanie również do np. pracowników naukowych uczelni
    wyższych.

    Pracownik, który zawarł z jednym zakładem więcej, niż jedną umowę o pracę,
    traktowany jest dla celów ustalenia kosztów uzyskania przychodu tak, jak
    osoba, która zawarła wiele umów o pracę z różnymi zakładami pracy. Zatem z
    każdego stosunku pracy przysługiwać będą pracownikowi koszty uzyskania
    przychodu.

    Takie same koszty uzyskania przychodu (z takimi samymi limitami rocznymi),
    jak w przypadku pracowników miejscowych, naliczać należy:

    * osobom wykonującym czynności związane z pełnieniem obowiązków
    społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób,
    nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek,
    * należącym do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych
    organów stanowiących osób prawnych, bez względu na sposób ich powoływania,
    * osobom uzyskującym przychody na podstawie umów o zarządzanie
    przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym
    charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach
    prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

    Ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.
    jedn. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176, z późn. zm.):
    "Art.22 2. Koszty uzyskania przychodów z tytułu stosunku służbowego,
    stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy oraz pracy nakładczej, w
    przypadku gdy:

    * 1) podatnik uzyskuje przychody od jednego zakładu pracy - wynoszą 102
    zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.227 zł,
    * 2) podatnik uzyskuje przychody równocześnie od więcej niż jednego
    zakładu pracy - nie mogą przekroczyć łącznie 1.840 zł 77 gr za rok
    podatkowy,
    * 3) miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest położone
    poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, a podatnik nie
    uzyskuje dodatku za rozłąkę - wynoszą 127 zł 82 gr miesięcznie, a za rok
    podatkowy łącznie nie więcej niż 1.533 zł 84 gr,
    * 4) podatnik uzyskuje przychody równocześnie od więcej niż jednego
    zakładu pracy, a miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika jest
    położone poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy, i podatnik
    nie uzyskuje dodatku za rozłąkę - nie mogą przekroczyć łącznie 2.300 zł 94
    gr za rok podatkowy.

    9. Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się: (...)

    * z tytułów określonych w art. 13 pkt 5, 7 i 9 - w wysokości określonej
    w ust. 2 pkt 1, a jeżeli podatnik tego samego rodzaju przychody z jednego z
    tytułów, określonego w art. 13 pkt 5, 7 i 9, uzyskuje od więcej niż jednego
    podmiotu, roczne koszty uzyskania przychodu nie mogą przekroczyć kwoty
    1.840 zł 77 gr,

    11. Jeżeli roczne koszty uzyskania przychodów określone w ust. 2 są niższe
    od wydatków na dojazd do zakładu lub zakładów pracy środkami transportu
    autobusowego, kolejowego, promowego lub komunikacji miejskiej, w rocznym
    rozliczeniu podatku koszty te mogą być przyjęte w wysokości wydatków
    faktycznie poniesionych, udokumentowanych wyłącznie imiennymi biletami
    okresowymi."

  • 17. Data: 2007-03-02 08:11:10
    Od: Artur <s...@r...pbz>

    Dnia Wed, 28 Feb 2007 17:11:46 +0100, Mo napisał(a):

    > To nie jest zleceniodawca, z którym się dyskutuje stawkę, dlatego
    > chciałabym uszarpać choćby zwrot CAŁYCH kosztów,

    Ależ masz przecież 20% kosztów!!
    O co Ci jeszcze chodzi???

    > A wiesz, ze właśnie przy okazji wypełniania PITa wpadła mi w oko taka
    > opcja odliczenia _rzeczywiście_ poniesionych kosztów?

    W innym poście opisałem KUP pracowników.

    Co do Twojej sprawy:
    - możesz być zadowolona że ten zleceniodawca dorzucił Ci te 15zł
    (przykładowe).
    W pierwszym poście, jasno napisałaś że za wykonane zlecenie jest Ci należne
    umówione 100zł.
    Jak mniemam miejsce wykonania zlecenia także było określone. Wiedziałaś
    więc że musisz tam jakoś dotrzeć, by zlecenie wykonać.

    Napisałaś:
    "W związku z umową muszę się przemieścić, ponoszę więc koszty podróży w
    wysokości 15zł."

    Czy na rachunku potrąciłaś koszty w wysokości 20% z brutta?
    Więc o co jeszcze bijesz pianę?

    Dalej:
    "I teraz, ile powinnam dostać wypłaty?"

    Brutto: 100zł, 20% KUP, ZUS odprowadzany, bez dobrowolnego chorobowego:
    71,04 na rękę
    Brutto: 100zł, 50% KUP, ZUS odprowadzany, bez dobrowolnego chorobowego:
    75,74 na rękę
    Brutto: 100zł, 20% KUP, ZUS nie odprowadzany: 84,80 na rękę
    Brutto: 100zł, 50% KUP, ZUS nie odprowadzany: 90,50 na rękę
    i jeszcze kilka wariantów .... nie chce mi się liczyć więcej :)

  • 18. Data: 2007-03-02 16:46:19
    Od: Mo <l...@o...pl>

    Ktoś ( Nixe, a któżby! ;-) ) wyklepał:
> [...]
    > bardziej, że pracodawca może sobie wrzucić koszty tej delegacji w KUP.
    > Tak przynajmniej było to rozliczane u nas, gdy osoby na u.zlec. jeździły

    No to wychodzi z tego, że przepisów nie ma i róbta, co chceta, bo ja też
    u jednych mam tak, jak piszesz, a u innych wliczają mi do dochodu. Może
    panie z państwowego molocha mają kłopot z obliczeniem należności, a poza
    tym na tym druczku jest tylko jedna pozycja na kwotę do wypłaty i musi
    ona, ta kwota, wynikać z obliczeń powyżej. ;)

    Pozdrawiam
    M.

  • 19. Data: 2007-03-02 17:16:20
    Od: Mo <l...@o...pl>

    Ktoś (Artur, a któżby! ;-) ) wyklepał:

    > Ależ masz przecież 20% kosztów!!

    Który to ryczałt nie zawsze pokrywa rzeczywiście poniesione koszty.
    > O co Ci jeszcze chodzi???

    O to, żebyś się zdecydował.* :)

    > W innym poście opisałem KUP pracowników.

    A ja w tym samym, dosłownie zdanie dalej, napisałam, że mnie to nie
    dotyczy ani interesuje. :P

    > Co do Twojej sprawy:
    > - możesz być zadowolona że ten zleceniodawca dorzucił Ci te 15zł
    > (przykładowe).

    *I tu sie właśnie zdecyduj. Bo w tej chwili mi praw do tego zwrotu
    całkowicie odmawiasz, a w <mw9372ratezn$.12i9g0x3hj94v.dlg@40tude.net>
    piszesz z kolei:
> [...]
    > Pomijając istotę że UZ, UoDz posługują się pojęciem "wynagrodzenie za
    > wykonanie ......."to dodatkowo, podczas np. kontroli, może tutaj

    ... czyli jakby proponujesz dodanie ich do wynagrodzenia (po odpowiednim
    podwyższeniu, żeby netto wyjść na swoje).

    A kwestia jest taka, że ja ich nie zawyżam, ale też miło by było dostać
    je w poniesionej wysokości. :)

    > Czy na rachunku potrąciłaś koszty w wysokości 20% z brutta?
    > Więc o co jeszcze bijesz pianę?

    Ja biję pianę? A kto w odpowiedzi na posta, w którym słowami kluczowymi
    było 1. umowa zlecenie, 2. zwrot kosztów podróży, 3. przepisy, produkuje
    kilkudziesięciolinijkowe odpowiedzi dotyczące wynagrodzenia
    brutto/netto, KUP, zwrotu kosztów delegacji przy umowie o pracę, kosztów
    biletu miesięcznego do miejsca pracy w tej samej miejscowości i jeszcze
    przeprowadza dokładne wyliczenie należnej wypłaty w 4 opcjach, choć
    podane kwoty były zupełnie od czapy i nie tego dotyczyło pytanie? :D Na
    środkach dopingujących piszesz, czy jak?

    Pozdrawiam
    M.

  • 20. Data: 2007-03-02 18:04:43
    Od: " Nixe" <n...@f...pl>

    X-No-Archive:yes
    W wiadomości <news:1pkuzsmyrbox8$.7vrsbv13fl7i.dlg@40tude.net>
    Artur <s...@r...pbz> pisze:

    > Same delegacje, podróże służbowe - to nawet w przypadku umowy o pracę
    > jest "ciężko" obronić.

    Nie rozumiem. Dlaczego?

    > Ciekawi mnie więc przypadek delegacji w sytuacji umowy cywilnej.

    http://www.vat.pl/delegacja/
    "Należności z tytułu podróży służbowej mogą być przyznane również
    zatrudnionym na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło, a nawet
    przedsiębiorcom wykonującym określone zadania na zlecenie. Jako że dla tych
    grup osób nie występuje pojęcie podróży służbowej, należności takie można
    wypłacić za każdą podróż, również od siedziby przedsiębiorcy do miejsca
    wykonania pracy w siedzibie zleceniodawcy"

    --
    Nixe