PracaGrupypl.praca.dyskusje › zwolnienie pracownika-obrona

  • 1. Data: 2004-03-24 10:05:51
    Temat: zwolnienie pracownika-obrona
    Od: "ja5452" <j...@p...onet.pl>

    witam

    czy moze ktos sie orientuje, kiedy moga mnie zwolnic? otoz: ppracuje w
    firmie od prawie 4 lat (od poczataku firmy). teraz wiem ze chca mnie
    zwolnic. nie maja powodow:(. z tego co wiem moga powiedziec ze ktos
    przejmie moje obowiazki. prosze o porade, bo nie wiem co mi sie nalezy:
    czy odprawa 3 miesieczna+3 miesiace wypowiedzenia, czy jakos inaczej?
    czy mam podpisac za porozumieniem stron? w jakim przypadku mozna
    zwolnic pracownika?

    dziekuje za wszelkkie odpowiedzi

    pozdr

    ja5452

  • 2. Data: 2004-03-24 15:19:38
    Temat: Re: zwolnienie pracownika-obrona
    Od: "vanpur" <a...@p...onet.pl>

    Jeśli pracujesz 4 lata, to masz 3miesięczny okres wypowiedzenia.
    Jeśli do końca marca wręczą Ci wypowiedzenie, to okres
    wypowiedzenia liczy się od 1 kwietnia, czyli ostatnią pensję
    otrzymujesz pod koniec czerwca i w lipcu już nie przychodzisz
    do pracy. Podczas wypowiedzenia przysługuje też Ci wykorzystanie
    zaległych urlopów, a jeśli pracodawca nie pozwoli iść na urlop
    w trakcie okresu wypowiedzenia, to przysługuje Ci ekwiwalent
    pieniężny.

    Lepiej wziąć wypowiedzenie ze strony pracodawcy, niż wypowiedzenie
    za porozumieniem stron, bo w tym drugim przypadku nie przysługują Ci
    przywileje dla bezrobotnych, a przecież nigdy nic nie wiadomo.

    Nie bardzo widzę możliwości obrony przed zwolnieniem. Jak chcą Cię
    zwolnić, to zwolnią, a na wypowiedzeniu napiszą uzasadnienie np.
    'reorganizacja'.

  • 3. Data: 2004-03-24 15:22:16
    Od: "vanpur" <a...@p...onet.pl>

    Zapomniałem dodać, że jeśli wypowiedzenie będzie ze strony
    pracodawcy, to przysługują Ci dodatkowe 3 dni urlopu
    na poszukiwanie pracy, których nie dostaniesz, jeśli podpiszesz
    rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron.

  • 4. Data: 2004-03-24 17:51:28
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 24 Mar 2004 16:19:38 +0100, "vanpur"
    <a...@p...onet.pl> zakodował:

    >wypowiedzenie
    >za porozumieniem stron,

    Nie ma takiego tworu.

    >Nie bardzo widzę możliwości obrony przed zwolnieniem. Jak chcą Cię
    >zwolnić, to zwolnią, a na wypowiedzeniu napiszą uzasadnienie np.
    >'reorganizacja'.

    Jest obrona. "Reorganizacja" sama w sobie nie może być przyczyną.
    Przyczyną może być likwidacja stanowiska pracy. Tylko, że musi to być
    faktyczna likwidacja i jeżeli pracodawca będzie przyjmował pracowników
    w tej samej grupie zawodowej w ciągu roku to w pierwszej kolejności
    musi przyjąć takiego "zwolnionego" pracownika.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 5. Data: 2004-03-24 17:53:13
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 24 Mar 2004 16:22:16 +0100, "vanpur"
    <a...@p...onet.pl> zakodował:

> [...]
    >na poszukiwanie pracy, których nie dostaniesz, jeśli podpiszesz
    >rozwiązanie umowy o pracę za porozumieniem stron.

    Jak ja się lubię czapiać :)

    Nie urlop - tylko zwolnienie na poszukiwanie pracy.
    I to, czy dostanie je przy porozumieniu, czy nie zależy od
    porozumienia (które może być znacznie korzystniejsze od wypowiedzenia
    - ale wszystkie warunki muszą być w nim zawarte, bo ustawowo nic nie
    przysługuje i zasiłek dla bezrobotnych dopiero po 3 miesiącach od
    zarejestrowania).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2004-03-25 08:07:06
    Od: MEva <x...@x...pl>

    Wed, 24 Mar 2004 18:51:28 +0100, na pl.praca.dyskusje, Kaizen napisał(a):

    > Pięknego dnia Wed, 24 Mar 2004 16:19:38 +0100, "vanpur"
    > <a...@p...onet.pl> zakodował:

    > Nie ma takiego tworu.

    Istotnie troche sie czepiasz, bo co to za obrona.To zadna roznica czy na
    wypowiedzeniu ci napisza z przyczyn ekonomicznych czy tez zmniejszenie
    zatrudnienia.Na swiadectwie pracy i tak bedzie " z przyczyn niedotyczacych
    pracownika" i koniec.A co do tego porozumienia stron to "umowa o prace
    rozwiazuje sie na mocy porozumienia stron" z data np.18.05.2004r. taki twor
    jest w kodeksie i jak ktos nie ma innej pracy to nie widze tu zadnych
    korzysci/ nie wiem co miales na mysli/
    Jezeli chodzi o odprawe to od 2 do 8 lat przysluguje 2-miesieczna,ale
    zalezy czy pracuje u was wiecej niz 20 pracownikow i jak wyglada twoja
    umowa o prace, bo jak na czas okreslony z zastrzezeniem wczesniejszego
    wypowiedzenia to moga cie zwolnic za 2 tygodnie bez odprawy.Urlop w naturze
    a jak nie to ekwiwalent proporcjonalnie do przepracowanego okresu z
    zaokragleniem w gore/w czerwcu bedzie to rowne 10 dni/
    --
    pozdrawiam
    MEva :-)

  • 7. Data: 2004-03-25 09:14:38
    Od: "Rafal" <rafal_1970@WYWALTO_op.pl>

> [...]
    > czy odprawa 3 miesieczna+3 miesiace wypowiedzenia, czy jakos inaczej?
    > czy mam podpisac za porozumieniem stron? w jakim przypadku mozna

    zależy jak pracodawca chce go zwolnić... moze znaleźć jakiegoś "haka" i dac
    "propozyję nie do odrzucenia" - dyscyplinarnie czy przez niekompetencje,
    albo za porozumieniem stron.
    Obrona? jak cyjesz ze cos się święci, idź po koniec miesiąca na zwolnienie
    lekarskie :) Sprawy nie załatwisz definitywnie, ale odwleczesz o miesiąc (na
    zwolnieniu nie można rozwiązać umowy, więc o miesiąc wyrok odrocysz - masz
    ekstra miesiąc pensję i czas na szukanie pracy)
    A poza tym - jak czujesz piso nosen to zacznij się rozglądać za robotą

  • 8. Data: 2004-03-25 10:22:31
    Od: j...@p...onet.pl

    > Jezeli chodzi o odprawe to od 2 do 8 lat przysluguje 2-miesieczna,ale
    > zalezy czy pracuje u was wiecej niz 20 pracownikow

    wiecej niz 20 i to duzo wiecej;)

    >i jak wyglada twoja
    > umowa o prace,

    na czas nieokreslony, moja umowa to 1 strona bez zadnych zawilosci:)
    tzn ze mam 3 mies wypowiedzenia+ jeszcze 2 w gotowce co daje lacznie
    5?

    dzieki za wszelkie odpowiedzi

    pozdr

    mat

    ps. chyba chca to zrobic jako redukcja etatu, to cos zmienia?

  • 9. Data: 2004-03-25 10:22:32
    Od: "ja5452" <j...@p...onet.pl>

  • 10. Data: 2004-03-25 14:12:37
    Od: "vanpur" <a...@p...onet.pl>

    > na czas nieokreslony, moja umowa to 1 strona bez zadnych zawilosci:)
    > tzn ze mam 3 mies wypowiedzenia+ jeszcze 2 w gotowce co daje lacznie
    > 5?

    Ale nie rozumiem, za co miałyby być te 2 w gotówce.

    Odprawy przysługują w przypadku zwolnień grupowych, przy czym wówczas
    pracodawca nie musi zachować okresu wypowiedzenia. Skoro zachowuje
    3-miesięczny okres wypowiedzenia, to za co niby miałyby być te 2 w gotówce.
    To jest normalne zwolnienie człowieka z pracy.