PracaGrupypl.praca.dyskusje › weksel in blanco ??

  • 11. Data: 2003-01-21 14:14:01
    Temat: Re: weksel in blanco ??
    Od: "Greg" <o...@f...sos.com.pl>

    "Jarek Czyrko" w news:b0j0tv$88o$1@news.tpi.pl napisał(a):

    > Prosze wziac pod uwage ze weksel jest okreslonej
    > wartosci. Wiec nie mam mozliwosci "walniecia" sobie
    > cyfry z glowy.

    Weksel in blanco?

    "Podstawowe znaczenie przy zabezpieczaniu wierzytelności ma szczególny
    rodzaj weksla - tzw. weksel in blanco. Jest on wekslem niezupełnym w
    chwili jego wystawienia, zawierającym co najmniej podpis wystawcy lub
    akceptanta, złożony w celu zaciągnięcia zobowiązania wekslowego. Zatem
    wekslem in blanco jest zarówno weksel zawierający tylko sam podpis, jak i
    weksel częściowo wypełniony. Z podpisu na wekslu in blanco powstaje
    zobowiązanie bezwarunkowe - w zasadzie z chwilą umownego wręczenia weksla
    na podstawie zawartego porozumienia między wystawcą a pierwszym
    remitentem. Dokument taki - choć niezupełny - jest wekslem a jego prawnemu
    posiadaczowi przysługuje prawo jego wypełnienia, ale tylko zgodnie z
    zawartym w tym względzie porozumieniem. Jednakże na treść tego
    porozumienia (występującego najczęściej w formie tzw. deklaracji
    wekslowej) dłużnik wekslowy nie może powoływać się wobec późniejszego
    posiadacza weksla zasłaniając się zarzutem wypełnienia weksla niezgodnie z
    porozumieniem, chyba że posiadacz ten nabył weksel w złej wierze lub przy
    nabyciu dopuścił się rażącego niedbalstwa (art. 10 prawa wekslowego)."

    pozdrawiam
    --
    Greg
    Serwis PSPHome - http://www.psphome.htc.net.pl

  • 12. Data: 2003-01-21 17:20:34
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <k...@b...pl>

    "Greg" <o...@f...sos.com.pl> wrote in message

> [...]
    > porozumieniem, chyba że posiadacz ten nabył weksel w złej wierze lub przy
    > nabyciu dopuścił się rażącego niedbalstwa (art. 10 prawa wekslowego)."

    Czy mógłbym poprosić o przetłumaczenie z języka prawniczego na polski?
    W tej chwili zrozumiałem to tak, że deklaracja wekslowa
    jest nic nie znaczącym świstkiem papieru, gdyż:

    "na treść tego porozumienia, dłużnik wekslowy nie może
    powoływać się wobec późniejszego posiadacza weksla".

    W takim razie po co jest ta deklaracja?

    Stach

  • 13. Data: 2003-01-21 22:19:51
    Od: "Greg" <o...@f...sos.com.pl>

    "Krzysztof Stachlewski" w news:b0jvf0$12ve$1@news.atman.pl napisał(a):

    > Czy mógłbym poprosić o przetłumaczenie z języka
    > prawniczego na polski?

    Nie jestem poliglota ;-) Trzeba by na prawie zapytac. Ja tylko cytowalem a
    chodzilo glownie o to czy w weksel in blanco mozna, czy tez nie wpisac
    sobie kwote dowolna.

    > W takim razie po co jest ta deklaracja?

    Byc moze chodzi o jakies niuanse, warunki...

    pozdrawiam

  • 14. Data: 2003-01-21 23:12:51
    Od: Andrzej Rumin <r...@n...ki.onet.pl>

    Tue, 21 Jan 2003 23:19:51 +0100, Greg <o...@f...sos.com.pl> wrote:

> [...]
    > sobie kwote dowolna.

    > Byc moze chodzi o jakies niuanse, warunki...

    Deklaracja jest zapewne po to, żeby później wygrać w sądzie z tym, który
    wypełnił weksel niezgodnie z tą deklaracją.
    I odzyskać pieniądze.

    --
    Andrzej Rumin

  • 15. Data: 2003-01-21 23:55:40
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <k...@b...pl>

    "Andrzej Rumin" <r...@n...ki.onet.pl> wrote in message

    > Deklaracja jest zapewne po to, żeby później wygrać w sądzie z tym, który
    > wypełnił weksel niezgodnie z tą deklaracją.
    > I odzyskać pieniądze.

    Z cytatu Grega wynikałoby, że ta deklaracja
    nie ma żadnej wartości w sądzie...

    Stach

  • 16. Data: 2003-01-22 06:52:52
    Od: "Agnieszka" <a...@N...o2.pl>

    Użytkownik "M" <mraf[nospam]@tlen.pl> napisał w wiadomości
    > Agnieszko, doskonale wiesz, że bywają nieuczciwi pracodawcy i wcale nie
    > trzeba, jak sugerujesz, "nakraść", żeby pracodawca uczunił użytek z
    > podpisanego przez ciebie weksla in blanco. Wystarczy spór pomiędzy
    > pracownikiem a nieuczciwym pracodawcą, a weksel in blanco już nabiera
    > innego, groźnego wymiaru narzędzia przymusu...

    Ja o kozie a TY o wozie... :)
    Jeszcze raz... do tego tez musi byz deklaracja wekslowa, no i chyba ze w
    niej tez bedzie punkt nt sporu z pracodawca. Pracuje z tymi dokumentami 2
    lata, przewinelo sie przy mnie ok 300 osob i nie bylo jeszcze takiej
    sytuacji ze spor spowodowal uruchomienie weksla... Ja sama tez podpisalam
    taki weksel wiec chyba mam swiadomosc tego co pisze.

    Agnieszka

  • 17. Data: 2003-01-22 13:30:58
    Od: Andrzej Rumin <r...@n...ki.onet.pl>

    Wed, 22 Jan 2003 00:55:40 +0100, Krzysztof Stachlewski <k...@b...pl> wrote:
    > "Andrzej Rumin" <r...@n...ki.onet.pl> wrote in message

    > Z cytatu Grega wynikałoby, że ta deklaracja
    > nie ma żadnej wartości w sądzie...

    Nie tak.
    Zgodnie z prawem wekslowym weksel trzeba będzie zawsze zapłacić, bo to
    jest zobowiązanie bezwarunkowe. I do tego odnosił się cytat.

    A deklaracja, to jakby osobna umowa i można się sądzić z powodu jej
    niedotrzymania przez drugą stronę.
    Na deklaracji (o ile jeszcze pamiętam) wpisuje się zwykle formułkę z
    jakiego tytułu można wypełnić weksel i na jaką maksymalną kwotę.
    Jest też zwykle zastrzeżenie, że kwota ta będzie równa wartości
    rzeczywiscie poniesionych strat plus koszty egzekucji. Przynajmniej tak
    bywa w bankach.

    I nie widzę powodu, żeby za złamanie umowy, którą jest deklaracja
    wekslowa nie dało się wnieść sprawy z powództwa cywilnego. I
    wyprocesować z powrotem te pieniążki plus odsetki.

    Co nie zmienia faktu, że wystawianie weksla in blanco jest zawsze pewnym
    ryzykiem.

    --
    Andrzej Rumin

  • 18. Data: 2003-01-23 11:53:22
    Od: "Dexahs" <d...@g...pl>

    > Niekoniecznie. Wystarczy odmowic czegokolwiek.
    >
    > --
    odmówić weksla = omówić pracy, to jeszcze nie tragedia, bo jestem wręcz
    rozrywany;) ale czy mógłbym
    prosić jeszcze o jakieś szegóły wspomnianej deklaracji
    wekslowej. Zakładając góry że pracodawca jest kanciarzem czy jest sposób na
    wyjście ze skrajnej sytuacji "suchą stopą" ??

    Pozdrawiam<<<

  • 19. Data: 2003-01-24 13:52:19
    Od: jerzu <j...@i...pl>

    On Mon, 20 Jan 2003 22:00:04 +0100, "Agnieszka"
    <a...@N...o2.pl> wrote:

    > czytaj dopoki nie nakradniesz!

    Czytaj "dopóki nie rozbijesz służbowego samochodu" albo "nie ukradną
    ci służbowego telefonu komórkowego" lub podobne.

    --
    Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński j...@i...pl
    http://jerzu.lubi.luftbrandzlung.org - strona domowa