PracaGrupypl.praca.dyskusje › wątpliwości w sprawie DG - proszę o pomoc

  • 1. Data: 2003-07-27 16:47:52
    Temat: wątpliwości w sprawie DG - proszę o pomoc
    Od: "dialoh" <m...@d...pl>

    Mam następujące pytania w sprawie jednoosobowej DG:
    1. Jestem świeżo co po studiach i chce założyć własną działalność, wybrałem
    się do UMiG po wpis do ewidencji (tam na podaniu chyba podałem złą datę
    rozpoczęcia tej działalności - wpisałem 26.07.2003, a miało być 01.08.2003)
    czy da się to w jakiś sposób skorygować i czy trzeba będzie za to płacić?
    (czy to od tej daty w tym zgłoszeniu jest 7 dni na dostarczenie do US
    NIP-1????
    2. Byłem w US, kobieta dała mi formularz NIP-1 do wypełnienia, ale ja
    jeszcze nie mam wyrobionego numeru NIP, czy trzeba dodatkowo składać wniosek
    NIP-3?
    Wiem że potem muszę jechać do GUS po REGON (czy tam trzeba mieć NIP?) i czy
    wydadzą od ręki?
    potem założyć konto w banku (myślę o mbank) i potem do ZUS i do US
    3. czy mogę na początek nie być płatnikiem VAT, a po jakimś czasie (np 3
    mies) przejść na płatnika VAT?
    4. Jak to zrobić, bo mam żonę, która studiuje i będę musiał ją ubezpieczyć w
    ZUS w mojej firmie (czy dobrze myślę?)
    Będę wdzięczny za odpowiedzi.
    Pozdrawiam.
    Marek

  • 2. Data: 2003-07-28 05:42:56
    Temat: Re: wątpliwości w sprawie DG - proszę o pomoc
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "dialoh" <m...@d...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy da się to w jakiś sposób skorygować i czy trzeba będzie za to płacić?
    > (czy to od tej daty w tym zgłoszeniu jest 7 dni na dostarczenie do US

    olej, równie dobrze mogłeś podać 01.01.2008
    a rozpocząć wcześniej. To jest tylko **planowana data**
    rozpoczęcia DG.

    > 2. Byłem w US, kobieta dała mi formularz NIP-1 do wypełnienia, ale ja
    > jeszcze nie mam wyrobionego numeru NIP, czy trzeba dodatkowo składać
    wniosek
    > NIP-3?

    NIP-1 jest zarówno **zgłoszeniowy** jak **aktualizacyjny**

    > Wiem że potem muszę jechać do GUS po REGON (czy tam trzeba mieć NIP?) i
    czy
    > wydadzą od ręki?

    dokładnie, czy trzeba mieć już nip - nie pamiętam, ale **chyba** tak.
    jak ładnie poprosisz to zrobią od ręki, jak nie to na następny dzień.

    > potem założyć konto w banku (myślę o mbank) i potem do ZUS i do US

    nie widzę przeciwwskazań.

    > 3. czy mogę na początek nie być płatnikiem VAT, a po jakimś czasie (np 3
    > mies) przejść na płatnika VAT?

    tak, oczywiście.

    > 4. Jak to zrobić, bo mam żonę, która studiuje i będę musiał ją ubezpieczyć
    > ZUS w mojej firmie (czy dobrze myślę?)

    tak, będzie **osobą współpracującą** i będziesz za nią płacił dokładnie
    takie same składki jak za siebie (osoba prowadząca), czyli ponad 600 zł.

    Krzysztof Gil, k...@g...pl
    GAMTEC Systemy Informatyczne, www.gamtec.pl

  • 3. Data: 2003-07-28 05:45:00
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    pamiętaj tylko, że masz 7 dni na zgłoszenie w ZUS od
    **daty rozpoczęcia dg**. Więc jeżeli we wniosku w US
    podasz 01.08.2003 to masz od tej daty 7 dni (data w UMiG
    jest mało istotna).

  • 4. Data: 2003-07-28 06:04:27
    Temat: Re: w?tpliwo?ci w sprawie DG - prosz? o pomoc
    Od: r...@r...pl

    > 4. Jak to zrobi?, bo mam ?on?, kt?ra studiuje i b?d? musia? j? ubezpieczy? w
    > ZUS w mojej firmie (czy dobrze my?l??)

    Nie _musisz_ placic osobnych skladek za zone. Jesli ubezpieczysz siebie,
    to moze ona byc osoba na Twoim utrzymaniu i zgloszona jako ubezpieczone
    poprzez malzenstwo z Toba ;-). [rodzina ubezpieczonego]
    Placic za nia musisz jak za siebie, jesli bedzie ona pracowala w Twojej firmie
    - wtedy staje sie ona osoba wspolpracujaca.

    pozdrawiam

    romekk

  • 5. Data: 2003-07-28 19:48:40
    Temat: Odp: w?tpliwo?ci w sprawie DG - prosz? o pomoc
    Od: "dialoh" <m...@d...pl>

> [...]
    firmie
    > - wtedy staje sie ona osoba wspolpracujaca.

    W jaki sposob nalezy to zrobić czy to jest legalne, czy nie? Czy trzeba na
    to jakeis wnioski wypelniac? Czy w ZUSie powiedza mi jak to zrobic?
    Dziekuje za wszystkie odpowiedzi.