PracaGrupypl.praca.dyskusje › upadłość spółki z o.o.

  • 1. Data: 2002-12-09 11:27:51
    Temat: upadłość spółki z o.o.
    Od: "Nuori76" <n...@w...pl>

    Spółka w której pracuję złozyła do Sądu wniosek o upadłość. Jednocześnie
    Spółka zalega mi z wynagrodzeniem z tytułu umowy o pracę. Wiem, że w momencie
    ogłoszenia przez Sad upadłości mogę ubiegać się o należne wynagrodzenie za
    ostatnie 3 miesiące w Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Pytam
    tylko co z wcześniejszymi zaległościami pracowdawcy (starszymi niż 3 miesiące
    ?) - w jaki sposób mogę je odzyskać w momencie ogłośzenia upadłości Spółki.

    Pozdrawam
    PiotrP

  • 2. Data: 2002-12-10 09:09:41
    Temat: Re: upadłość spółki z o.o.
    Od: No Name <v...@w...pl>

> [...]
    > ?) - w jaki sposób mogę je odzyskać w momencie ogłośzenia upadłości Spółki.

    Sądy niechętnie ogłaszają upadłość, ponieważ wtedy wypłata następuje z
    kasy państwowej. Upadłość jest dobrodziejstwem dla dłużnika, ponieważ
    uwalnia go od długów. Ewentualne jej ogłoszenie powoduje, że roszczenia
    kieruje się do majątku spółki. Jeżeli upadłość jest niezawiniona przez
    zarząd, to nie odpowiada on finansowo, jeżeli zawinił (wykazanie tego
    następuje w sprawie karnej) odpowiada własnym majątkiem. Jako pracownik
    jesteś na wysokiej pozycji w kolejności zaspokojenia, ale zalecałbym
    kontakt z prawnikiem, udokumentowanie swoich roszczeń i wejście np. na
    hipotekę. Pierwszeństwo w czasie daje ci pierwszeństwo w prawie - im
    szybciej zadziałasz, tym lepiej.

    Pzdr: Dogbert

  • 3. Data: 2002-12-10 09:47:15
    Od: "Nuori76" <n...@w...pl>

    (...)

> [...]
    > kontakt z prawnikiem, udokumentowanie swoich roszczeń i wejście np. na
    > hipotekę. Pierwszeństwo w czasie daje ci pierwszeństwo w prawie - im

    Wydaję mi się że umowa o pracę i zlecenie pracodawcy przelewnia wynagrodzenia
    na ROR są wystarczającymi dowodami w takiej sprawie ?? Czy starać się zdobyc
    jeszcze coś innego ??

    Pzdr.
    PiotrP

  • 4. Data: 2002-12-10 10:07:32
    Od: No Name <v...@w...pl>

    (...)
    > Wydaję mi się że umowa o pracę i zlecenie pracodawcy przelewnia wynagrodzenia
    > na ROR są wystarczającymi dowodami w takiej sprawie ?? Czy starać się zdobyc
    > jeszcze coś innego ??

    Tak, natomiast pracodawca może oświadczyć, że wypłacił ci wynagrodzenie
    "do ręki" (i pokwitowałeś, ale pokwitowanie zjadł np. pies, albo powódź)
    - stanowi to naruszenie umowy, ale o tyle nieznaczące, że sąd może dać
    mu wiarę - dobrze jest wysłać pismo, że domagasz się wypłaty zaległego
    wynagrodzenia, z podaniem okresu i kwot. Będzie to dowodem, że nie
    akceptujesz sytuacji, oświadczeniem, że nie otrzymałeś wynagrodzenia i
    dowodem, że pracodawca o tym wie - czyli, że nie ma mowy o "pomyłce" lub
    niedopatrzeniu. Będzie też dowodem, że dołożyłeś należytej staranności w
    dochodzeniu swego prawa. Najlepiej "za potwierdzeniem odbioru" (to taki
    żółty kwitek, który nakleja się na wysyłaną kopertę i który wraca do
    ciebie z podpisem odbierającego.

    Pzdr: Dogbert

  • 5. Data: 2002-12-11 20:24:02
    Od: Adam Płaszczyca <_...@i...pl>

    Nuori76 <n...@w...pl> wrote:
> [...]
    > ?) - w jaki sposób mogę je odzyskać w momencie ogłośzenia upadłości Spółki.

    Zgłosić się do sądu jako wierzyciel.

    --