PracaGrupypl.praca.dyskusjeupadłość spółki z o.o. › Re: upadłość spółki z o.o.
    From: No Name <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: upadłość spółki z o.o.
    Date: Tue, 10 Dec 2002 10:09:41 +0100

    > Spółka w której pracuję złozyła do Sądu wniosek o upadłość. Jednocześnie
    > Spółka zalega mi z wynagrodzeniem z tytułu umowy o pracę. Wiem, że w momencie
    > ogłoszenia przez Sad upadłości mogę ubiegać się o należne wynagrodzenie za
    > ostatnie 3 miesiące w Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Pytam
    > tylko co z wcześniejszymi zaległościami pracowdawcy (starszymi niż 3 miesiące
    > ?) - w jaki sposób mogę je odzyskać w momencie ogłośzenia upadłości Spółki.

    Sądy niechętnie ogłaszają upadłość, ponieważ wtedy wypłata następuje z
    kasy państwowej. Upadłość jest dobrodziejstwem dla dłużnika, ponieważ
    uwalnia go od długów. Ewentualne jej ogłoszenie powoduje, że roszczenia
    kieruje się do majątku spółki. Jeżeli upadłość jest niezawiniona przez
    zarząd, to nie odpowiada on finansowo, jeżeli zawinił (wykazanie tego
    następuje w sprawie karnej) odpowiada własnym majątkiem. Jako pracownik
    jesteś na wysokiej pozycji w kolejności zaspokojenia, ale zalecałbym
    kontakt z prawnikiem, udokumentowanie swoich roszczeń i wejście np. na
    hipotekę. Pierwszeństwo w czasie daje ci pierwszeństwo w prawie - im
    szybciej zadziałasz, tym lepiej.

    Pzdr: Dogbert