PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa-zlecenie i składka chorobowa

  • 1. Data: 2006-05-26 20:19:35
    Temat: umowa-zlecenie i składka chorobowa
    Od: Mo <l...@w...pl>

    Witajcie,

    Co właściwie daje ta składka? Z tego co dotychczas wyguglałam wynika mi,
    że prawo do zasiłku, gdybym się rozchorowała. Ale to chyba zwolnienie
    powyżej 30 dni?
    Doczytałam się też, że prawo do owego mam po pół roku opłacania składki
    i tracę je w przypadku przerwy.

    Problem mój polega na tym, że pracuję na u-z od ponad roku i miałam je
    zawsze płacone, natomiast teraz księgową olśniło i uznała, że przecież
    nie muszę jej płacić, więc nie zapłaciła. No i teraz nie wiem, co robić,
    bo już nawet nie chodzi o to, czy to mi naprawdę przy mojej pracy się
    przyda, ale problem polega na tym, że niedługo zmieniam pracę i umowę na
    umowę o pracę, a co za tym idzie, zależy mi na zachowaniu ciągłości,
    skoro już ją nabyłam... A księgowa się upiera i dotrzeć do niej nie
    można, bo w ogóle jest dochodząca, i sprawa jest nie wyjaśniona już od
    miesiąca, tamtej składki mi wciąż nie zapłaciła, na nowym r-ku chyba już
    ją uwzględniła... Zaczynam ją podejrzewać o celowe działanie, bo coś mi
    jeszcze świta o minimalnej składce, a moja płaca zależy od miesiąca,
    przez wakacje zarabiam mniej, czyli pewnie automatycznie ciągłość była
    przerywana... Nie wiem zwyczajnie czy mam się zdenerwować, czy dalej
    załatwiać sprawę ugodowo? ;) Bo w razie czego, to jak ja potem ZUSowcom
    wyjaśnię, że brak ciągłości nie wynika z mojej winy?

    Dzięki
    Pozdrawiam
    M.
    --
    Gdyż rodzaj ludzki w swej niedoli rozporządza jedną naprawdę skuteczną
    bronią [...] Nic nie może się przeciwstawić *napadowi śmiechu* (Mark Twain)

  • 2. Data: 2006-05-27 15:56:57
    Temat: Re: umowa-zlecenie i składka chorobowa
    Od: Mo <l...@w...pl>

    Ktoś (Mo, a któżby! ;-) ) wyklepał:
    [ciach]

    Nooo, nikt nic nie wie? Plisss, pomóżcie, na zusie....

    Właśnie poszłam po rozum do głowy, zamiast szukać u celu, poszukałam
    wszędzie i znalazłam co dla mnie najważniejsze - ta składka dawała mi
    prawo do płatnego chorobowego.

    Wynika z tego, że "mądra" księgowa działa na moją szkodę, nie opłacając
    mi tej składki wbrew mojej woli. Mogę jej coś zrobić? ;)

    Bo serio będę chciała jej coś zrobić, jeśli się okaże, że pracując od
    czerwca już na umowę o pracę znów muszę składać przez pół roku. I nie
    chodzi o to, że mam zamiar się rozchorować - po prostu lubię mieć wybór
    i możliwość.

    Czyli reasumując - czy teraz od czerwca będę musiała znów zbierać przez
    pół roku? I co mogę zrobić księgowej, jest jeszcze szansa, żeby to
    odkręcić (żeby ona mi te składki opłaciła wstecz, tak abym w razie W nie
    miała problemów z ZUSem)?

    Plis plis plis, dzięki, dzięki dzięki
    Pozdrawiam
    M.

  • 3. Data: 2006-05-28 20:43:29
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    przy zawieraniu umowy zlecenia zleceniodawca składa oświadczenie (może
    być na druku ZUS ZUA), że przystępuje (lub nie
    przystępuje)_dobrowolnie_ do ubezpieczenia chorobowego. W trakcie
    trwania umowy zlecenia zleceniodawca może w każdej chwili zmienić ten
    początkowy wybór.
    Jeżeli najpierw złożyłaś oświadczenie o dobrowolnym przystąpieniu do
    ubezpieczenia chorobowego i nie zmieniałaś tego oświadczenia, to
    pracodawca (księgowa) nie miał prawa nie odprowadzić składki
    chorobowej. Pracodawca może to zrobić obecnie jako korektę.
    Gorzej, jeżeli podpisałaś np. nową deklarację ZUS ZUA bez wyboru
    dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego.
    Prawo do zasiłku chorobowego nabywa się:
    1) przy umowie zlecenia po 6 miesiącach opłacania składek (przerwa w
    opłacaniu poniżej 30 dni nie przerywa ciągłości),
    2) przy umowie o pracę po 1 miesiącu (30 dniach) podlegania
    ubezpieczeniu chorobowemu (ubezpieczenie chorobowe jest obowiązkowe)
    nabywa się prawo do zasiłku chorobowego.

    wa

  • 4. Data: 2006-05-28 21:50:45
    Od: Mo <l...@o...pl>

    Ktoś (wektor, a któżby! ;-) ) wyklepał:
    > Witam,
    > przy zawieraniu umowy zlecenia zleceniodawca składa oświadczenie (może
    > być na druku ZUS ZUA), że przystępuje (lub nie
    > przystępuje)_dobrowolnie_ do ubezpieczenia chorobowego.
    Ja, czyli zleceniobiorca?
> [...]
    > pracodawca (księgowa) nie miał prawa nie odprowadzić składki
    > chorobowej. Pracodawca może to zrobić obecnie jako korektę.
    No więc nic nie podpisywałam w ogóle, zdaje się, ze poprzednia księgowa
    zwyczajnie opłacała mi wszystkie składki, a nowa po pół roku się
    dopatrzyła, że nie ma papierka, więc nie odprowadza... :/

    Dzięki serdeczne!

    Pozdrawiam
    M.