PracaGrupypl.praca.dyskusje › umowa o dzieło .. prośba do doświadczonych :-)

  • 1. Data: 2004-08-26 20:46:57
    Temat: umowa o dzieło .. prośba do doświadczonych :-)
    Od: g...@b...pl

    Dzień dobry,

    Pracodawca zaproponował mi pracę (biuro tłumaczeń) w formie umowy o dzieło. Od
    razu przyznaję bez bicia, że kompletnie się na tym nie znam :) W związku z tym
    chciałabym się cokolwiek dowiedzieć na temat takiej umowy. Czy będę musiała
    odprowadzać jakieś podatki/opłaty itp itd? Mam rozumieć, że taką umowę
    podpisuje się przed czy po wykonaniu przezemnie tłumaczenia?

    Bardzo proszę o pomoc

    Pozdrawiam

    Ewela

  • 2. Data: 2004-08-26 21:27:40
    Temat: Re: umowa o dzieło .. prośba do doświadczonych :-)
    Od: "fot" <n...@w...pl>

> [...]
    > odprowadzać jakieś podatki/opłaty itp itd? Mam rozumieć, że taką umowę
    > podpisuje się przed czy po wykonaniu przezemnie tłumaczenia?

    podpisuje sie przed

    pracodawca (zreszta ciezko tu mowic o pracodawcy) odprowadza zaliczke na
    podatek, a ty pozniej to uwzglednisz w rocznym zeznaniu - dostajesz
    odpowiedni pit z informacja na koniec roku, chyba, ze prowadzisz dzialalnosc
    gospodarcza, wowczas informujesz o tym firme z ktora podpisujesz umowe i
    firma nie odprowadza zaliczki

    pozostaje kwestia czy nie powinnas byc vatowcem, tu przepisy sa niejasne,
    generalnie czytalem i takie i takie interpretacje, ale jak pytalem w US w
    podobnej sprawie (choc nie tlumaczenia) powiedzieli mi ze nie - jesli
    mialabys byc vatowcem to juz twoj problem w relacji z US, a nie "pracodawcy"

    po wykonaniu dziela wystawiasz rachunek jesli firma zechce tego, ale nie
    jest to typowy rachunek tylko raczej potwierdzenie wykonania uslugi
    okreslonej w umowie

    pamietaj, ze w przypadku umowy o dzielo jesli sie wycofasz badz narobisz
    bykow, a ktos z tego tytulu poniesie konsekwencje odpowiadasz do kwoty
    pelnej straty bez zadnego limitu (w praktyce jesli nie jest to jakies bardzo
    nietypowe tlumaczenie itp nie ma sie co martwic)

    umowa o dzielo nie daje ci zadnego ubezpieczenia, wiec moze warto pomyslec
    choc o zdrowotnym jesli mialabys sie z tego w pelni utrzymywac

    i tyle

    generalnie umowy o dzielo i zlecenia sa bardzo popularne jesli chodzi o
    drobne fuchy itp.

  • 3. Data: 2004-08-27 06:10:34
    Od: "Jackare" <j...@i...pl_wytnij_to_>

    W umowie o dzielo:
    - nie masz placonego ZUS-u
    - nie przysluguje Ci urlop ani inne prawa pracownicze
    - nie wlicza sie tego okresu do stazu pracy (chyba)
    - nie wiem jak jest ze zwolnieniem lekarskim

    Po pierwsze skalkuluj sobie wysokosc wynagrodzenia tak zebys mogla z niego
    oplacic
    - ZUS*
    - zaliczke na podatek dochodowy*
    - vat*
    i zostalo cos godnego dla Ciebie

    nagle zobaczysz ze "pracodawca" a wlasciwie zleceniodawca przestanie byc
    zainteresowany

    *- jezeli prowadzisz dzialalnosc (wtedy i tak pewni o tym wiesz)

    Jezeli jestes "zielona" w sprawach formalno-prawnych w zakresie umow to
    pracodawca juz to dokladnie wyczul i bedzie Cie chcial naciagnac.
    Przed podpisaniem czegokolwiek porozmawiaj ze znajomym prawnikiem, a
    przynajmnije tak powiedz pracodawcy.

    Ja bym sie w takie cos nie pchal, chyba ze z w/w kalkulacja- Ty zrobisz jak
    uwazasz, jesli nie masz zadnego innego wyboru to moze byc jedyna forma
    zarobienia czegokolwiek
    --
    Jackare
    Bytom

  • 4. Data: 2004-08-27 07:03:25
    Od: g...@b...pl

    Dziękuję Wam za pomoc. Rozjaśniliście mi sytuację :)

    Pozdrawiam

    Ewelina