PracaGrupypl.praca.dyskusjeumowa o dzieło .. prośba do doświadczonych :-) › Re: umowa o dzieło .. prośba do doświadczonych :-)
    From: "fot" <n...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: umowa o dzieło .. prośba do doświadczonych :-)
    Date: Thu, 26 Aug 2004 23:27:40 +0200

    > Pracodawca zaproponował mi pracę (biuro tłumaczeń) w formie umowy o
    dzieło. Od
    > razu przyznaję bez bicia, że kompletnie się na tym nie znam :) W związku z
    tym
    > chciałabym się cokolwiek dowiedzieć na temat takiej umowy. Czy będę
    musiała
    > odprowadzać jakieś podatki/opłaty itp itd? Mam rozumieć, że taką umowę
    > podpisuje się przed czy po wykonaniu przezemnie tłumaczenia?

    podpisuje sie przed

    pracodawca (zreszta ciezko tu mowic o pracodawcy) odprowadza zaliczke na
    podatek, a ty pozniej to uwzglednisz w rocznym zeznaniu - dostajesz
    odpowiedni pit z informacja na koniec roku, chyba, ze prowadzisz dzialalnosc
    gospodarcza, wowczas informujesz o tym firme z ktora podpisujesz umowe i
    firma nie odprowadza zaliczki

    pozostaje kwestia czy nie powinnas byc vatowcem, tu przepisy sa niejasne,
    generalnie czytalem i takie i takie interpretacje, ale jak pytalem w US w
    podobnej sprawie (choc nie tlumaczenia) powiedzieli mi ze nie - jesli
    mialabys byc vatowcem to juz twoj problem w relacji z US, a nie "pracodawcy"

    po wykonaniu dziela wystawiasz rachunek jesli firma zechce tego, ale nie
    jest to typowy rachunek tylko raczej potwierdzenie wykonania uslugi
    okreslonej w umowie

    pamietaj, ze w przypadku umowy o dzielo jesli sie wycofasz badz narobisz
    bykow, a ktos z tego tytulu poniesie konsekwencje odpowiadasz do kwoty
    pelnej straty bez zadnego limitu (w praktyce jesli nie jest to jakies bardzo
    nietypowe tlumaczenie itp nie ma sie co martwic)

    umowa o dzielo nie daje ci zadnego ubezpieczenia, wiec moze warto pomyslec
    choc o zdrowotnym jesli mialabys sie z tego w pelni utrzymywac

    i tyle

    generalnie umowy o dzielo i zlecenia sa bardzo popularne jesli chodzi o
    drobne fuchy itp.