PracaGrupypl.praca.dyskusje › test projekcyjny- "narysuj drzewo owocowe"

  • 111. Data: 2005-06-29 08:30:38
    Temat: Re: test projekcyjny- "narysuj drzewo owocowe"
    Od: "mbn" <m...@f...onet.pl>

    Użytkownik "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> napisał w wiadomości
    news:d9s3h2$31a$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > maja byc wiedza, ktora pomoze terapeucie im pomoc, a na tym nam zalezy.
    Jak
    > powiedzialam o rysowaniu drzewa kolegom informatykom, to wiekszosc
    zasmiala
    > sie i pokazali napredce, jak by narysowali. Byly to drzewka zdaje sie te
    od
    > chorob psychicznych, tzn. minimalistyczne i wrecz kubistyczne -
    pien=kreska,
    > korona=badyle, koleczko lub chmurka albo wrecz sam krzaczek z badyli. Ja

    no bo informatycy przez 'drzewo' rozumieli graf acykliczny, dlatego
    psycholodzy dodali slowo 'owocowe' ;)

  • 112. Data: 2005-06-29 08:33:43
    Temat: Re: test projekcyjny-
    Od: "macko42" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Maciek Sobczyk <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl> napisał(a):

    > Z tego co wiem, to można tylko na swoją niekorzyść. Klasyczne drzewo
    > schizofrenika potrafi narysować każdy. Gorzej z wyeksponowaniem
    > nieposiadanych cech osobowości. Kilku moich znajomych psychiatrów i
    > psychologów próbowało i im się nie udało.

    czy ci znajomi znali sie na interpretacji takich rysunkow?

  • 113. Data: 2005-06-29 08:34:06
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

    Użytkownik "Immona" <c...@W...zpds.com.pl> napisał w wiadomości
    > O, to rekruter mowi im to, jak to u nich znajdzie? :)
    Ja w ogóle nie polecam stosowania testu Drzewa Kocha w standardowej
    rekrutacji. Jeśli już, to raczej badanie naturalnego potencjału pracownika,
    stylu motywowania, predyspozycji itp. Ale to też tylko i wyłącznie wraz z
    innymi metodami, weryfikującymi poprawność uzyskanych informacji.

    > Czy nie uwazasz, ze to jest duza slabosc tych testow, to, ze staja sie
    malo
    > uzyteczne w momencie, gdy ktos zna ich zasady?
    Owszem :) To jest największa słabość testów :) Sam potrafię wyprodukować z
    siebie wiele różnych osobowości, gdy znam test i wiem, na jakiej zasadzie
    jest on liczony.
    Testy projekcyjne działają nieco inaczej i tutaj trudno fałszować wyniki.
    Ponieważ rysunek drzewa nie podlega świadomej obróbce ani logicznym regułom,
    praktycznie nie możliwe jest narysowanie takiego drzewa, które będzie
    odpowiadać wybranej przez nas osobowości. Pewne elementy z pewnością da się
    przekłamać, ale często owocuje to powstaniem na kartce tzw. przepracowań,
    które wprawny psycholog łatwo wypatrzy i odpowiednio się do nich
    ustosunkuje.

> [...]
    > korona=badyle, koleczko lub chmurka albo wrecz sam krzaczek z badyli. Ja
    > natomiast znam te osoby i wiem, ze sa dojrzale i zdrowe emocjonalnie.
    Klasyczne drzewa schizofreników i psychopatów. Można jeszcze narysować
    błoniaste, antropomorficzne drzewo z buzią i oczami - to też nie jest
    "zdrowe" drzewo. Drzewa osób chorych psychicznie są bardzo charakterystyczne
    i faktycznie łatwe do odtworzenia. Jedno pytanie, jakie mi się nasuwa, to co
    osiągnęliby Twoi koledzy, przedstawiając się jako osoby chore psychicznie?
    Dążę do tego, że w jednym przypadku łatwo można przekłamać test drzewa -
    naśladując drzewa osób chorych psychicznie. Trudno natomiast tak ot
    naśladować zachowanie osób chorych. Rozdźwięk pomiędzy rysunkiem a
    zachowaniem od razu zdemaskuje kolegów- żartownisiów :)

    > Mysle, ze
    > problem proby zaklamania jest jeszcze wiekszy tam, gdzie zadawane sa
    > pytania - owszem, sa skale klamstwa, ale jesli sie dowiesz z nich, ze ktos
    > naklamal, to czy sie jeszcze dowiesz, jak? A jesli ktos nie klamie
    > swiadomie, tylko opisuje to, jak chcialby siebie widziec, bo nie kazdy ma
    > wlasciwe rozeznanie tego, jaki rzeczywiscie jest w niektorych aspektach, a
    > poniewaz ten wyidealizowany obraz siebie moze byc spojny, wynikiem testu
    > moze byc ten falszywy obraz, a nie prawda?

    Skale kłamstwa nie mierzą skłonności do świadomego kłamania tylko to, jak
    bardzo człowiek pragnie by odbierano go jako tego idealnego, takiego, jakim
    chciałby być. Skale kłamsta bazują na regule aprobaty społecznej i powinny
    być dostosowane do kultury, w jakiej żyje człowiek. Przykładowo - skala
    kłamstwa stosowana w teście EPQ-R, skala ilościowa a nie jakościowa zawiera
    np. takie pytanie: "czy śmiejesz się ze świńskich dowcipów?". W Polsce to
    żadna zbrodnia śmiać się z takich dowcipów, więc pytanie traci swoją
    diagnostyczną wartość. Może np. w krajach islamskich jest to doskonałe
    pytanie, ale u nas się nie sprawdza.

    Test drzewa nie mierzy kłamstwa bezpośrednio. Tak jak pisałem - założeniem
    testu jest to, iż rysunek/symbol, jako pierwotny (pierwszy, nadrzędny) w
    stosunku do słów, nie podlega obróbce logicznej. Pewne obszary mózgu,
    odpowiedzialne za obróbkę logiczną, szacowanie wagi wypowiadanych informacji
    (prawa półkula) nie uaktywniają się, gdy rysujemy, czerpiąc z zakorzenionych
    symboli i rysujemy (lewa półkula). Nie wiem, czy nie porąbałem półkul i czy
    nie nakłamałem trochę (pamięć jest zawodna) ale w dużym uproszczeniem, tak
    może działać test Kocha.

    > Jest dla mnie troche za duzo
    > niepewnosci w stosowaniu testow i mysle, ze rekrutujac opieralabym sie
    > raczej na testach twardych umiejetnosci plus rozmowa.

    A i owszem. Test powinien być tylko dodatkiem do rekrutacji.

    > A czy nie widzisz problemu etycznego w tym, ze w sytuacji, gdy prawnie
    > zabronione jest zadawanie pytan nie zwiazanych z praca i wlazacych w
    ludzka
    > intymnosc robi sie test, ktory te intymne i zupelnie nie zwiazane z praca
    > informacje moze ujawnic?

    Dlatego właśnie min. nie polecam testów projekcyjnych w standardowej
    rekrutacji. Mnogość możliwych interpretacji też jest tu istotna i w 99,9%
    nie związana ze sferą seksulaną. Wspomniana skłonność do masturbacji to
    akurat jedna z najmniejszej wagi cech, o jakiej można wnioskować na temat
    cieniowania.

    Przypomina mi się, jak napisałaś jakiś czas temu o pracownicy działu HR,
    która zrekrutowała maniaka, który miał "górkę". A potem było strasznie
    źle....

    podzrawiam
    m,

  • 114. Data: 2005-06-29 08:39:04
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości

    > Twoje zadufanie w sobie i wrecz egoizm są po prostu niesamowite. Jakbym
    > sprzedał nóż to tez oskarzylbys mnie o glupote, bo kupiec moze zrobic
    > tym sobie krzywde ?

    EOT

  • 115. Data: 2005-06-29 08:43:51
    Od: "Maciek Sobczyk" <m_sobczyk@.spam-parampampam.op.pl>

    Użytkownik "macko42" <m...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > czy ci znajomi znali sie na interpretacji takich rysunkow?
    Znali i to bardzo dobrze. Kilku zrobiło jeszce inaczej. Narysowało drzewo,
    bez żadnych podtekstów i prób zafałszowania wyników. Po kilku latach
    narysowali ponownie. Po nałożeniu kartek na siebie drzewa w piękny sposób
    nałożyły się na siebie :)

  • 116. Data: 2005-06-29 09:00:46
    Od: "macko42" <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

> [...]

    > bez żadnych podtekstów i prób zafałszowania wyników. Po kilku latach
    > narysowali ponownie. Po nałożeniu kartek na siebie drzewa w piękny sposób

    przyznam, ze tego nie rozumiem :(
    jesli zasady interpretacji sa w miare scisle (okreslone cechy, elementy
    rysunku sa interpretowane w dany sposob), to dlaczego nie mozna
    tego "odwrocic" i narysowac drzewko odpowiadajace z gory ustalonym cechom?
    to ciekawe ...

  • 117. Data: 2005-06-29 09:37:29
    Od: Zbyszek Tuźnik <d...@b...pl>

    Maciek Sobczyk napisał(a):

> [...]
    (...)
    > wprawny psycholog łatwo wypatrzy i odpowiednio się do nich

    No jak dla mnie to te zdania są nieco sprzeczne.

    > Test drzewa nie mierzy kłamstwa bezpośrednio. Tak jak pisałem - założeniem
    > testu jest to, iż rysunek/symbol, jako pierwotny (pierwszy, nadrzędny) w
    > stosunku do słów, nie podlega obróbce logicznej.

    I w tym momencie polegli wszyscy, którzy mieli cokolwiek wspólnego z
    rysowaniem? Bo u nich obraz jak najbardziej podlega obróbce logicznej.

    Hmm, swego czasu miałem okazję oglądać dużo rysunków odęcznych studentów
    archietektury - ZTCP - standardem było (przynajmniej u osób
    praworęcznych - ale chyba generalnie też) cieniowanie z prawej strony i
    to nie tylko drzew, ale wszystkiego jak leci - tak jest po prostu
    wygodniej z "technologicznego" pkt. widzenia.

    pozdrawiam

    Zbyszek

  • 118. Data: 2005-06-29 09:53:13
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Zbyszek Tuźnik [Wed, 29 Jun 2005 11:37:29 +0200]:

    > I w tym momencie polegli wszyscy, którzy mieli cokolwiek
    > wspólnego z rysowaniem? Bo u nich obraz jak najbardziej
    > podlega obróbce logicznej.

    W zasadzie, to powiem Ci ze na bazie tej dyskusji wykopalam
    swoj starusienki blok rysunkowy, i przygladajac sie rysunkom
    pi razy oko z tego samego czasu, widze jednak wyrazne cechy
    wspolne. Owszem, obraz podlega obrobce, ale jednak moge bez
    wiekszego trudu zauwazyc, ze sposob rysowania bardzo mi sie
    od tamtego momentu zmienil.

    Wiec mozliwe, ze cos w tym jest.

> [...]
    > tylko drzew, ale wszystkiego jak leci - tak jest po prostu
    > wygodniej z "technologicznego" pkt. widzenia.

    Ja wiem, czy latwiej? Przy budynkach, jakichs regularnych
    geometrycznych brylach -- calkowicie sie zgadzam. Ale juz
    przy tym naszym drzewku, nieszczegolnie. Mi jest latwiej
    cieniowanie korony zrobic akurat z lewej strony, chociaz
    fakt, ze na starych rysunkach roznie mam (ale to w sumie
    dlatego, ze zwykle rysowalam patrzac sie na to cos, wiec
    i cieniowanie bylo takie jak w RL).

    Intryguje mnie natomiast kwestia lisci, bo jesli np. ja to
    drzewko narysuje zima, to co wtedy? Ciezko na nie jakies
    liscie pchac ;) A ze charakterek mam jaki mam, to istnieje
    niezerowe prawdopodobienstwo, ze drzewko byloby wlasnie
    albo zimowe, albo zostalo palma z kokosami (tez owoc, nie?)
    albo bylo walniete piorunem albo cos innego w ten desen...

    Kira

  • 119. Data: 2005-06-29 09:57:24
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: Maciek Sobczyk [Wed, 29 Jun 2005 10:43:51 +0200]:

    > Kilku zrobiło jeszce inaczej. Narysowało drzewo, bez żadnych
    > podtekstów i prób zafałszowania wyników. Po kilku latach
    > narysowali ponownie. Po nałożeniu kartek na siebie drzewa
    > w piękny sposób nałożyły się na siebie :)

    A to mnie intryguje, jako ze porysowanych przez siebie
    drzewek, niekoniecznie owocowych ;) mam raczej sporo.
    I te 'nowsze' _wyraznie_ roznia sie od starszych... Inna
    perspektywa, inne cieniowania, inny sposob przedstawienia
    malych elementow jak liscie czy kwiatki ;) Co jeszcze
    ciekawsze, probowalam przed chwila przerysowac jedno takie
    swoje drzewko sprzed... uhuhu... -- i nie potrafilam.

    Potrafilbys moze pare slow na temat tego...? Czysta ciekawosc
    to jest, wiec jesli Ci sie nie chce to nie ma problemu :)

    Kira

  • 120. Data: 2005-06-29 09:58:11
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela>

    Dnia Wed, 29 Jun 2005 11:53:13 +0200, Kira <c...@-...pl>
    napisał:

> [...]
    > albo zimowe, albo zostalo palma z kokosami (tez owoc, nie?)
    > albo bylo walniete piorunem albo cos innego w ten desen...

    Istnieją też w sporej ilości tzw. wsiowi (do których sam się zaliczam) -
    którzy wiedzą, że od kilkunastu drzewo owocowe wyglada mniej więcej jak
    krzak poimidora szklarniowego. :) Sadzi się toto w rzędach o szerokości
    2,5m, w odległosci pół metra jedno od drugiego :)

    --
    Poprzedni sig mi się znudzil, a nowego nie wymyśliłem.

    <prywatnie pisz: t.omasz@gążętą.pł>