PracaGrupypl.praca.dyskusje › samozatrudnienie [pilne][długie]

  • 1. Data: 2007-01-02 15:41:40
    Temat: samozatrudnienie [pilne][długie]
    Od: "Sylwek M" <s...@g...pl>

    Kochani!!!!!

    Drastycznie szybko potrzebuję porady! Dostałem ciekawą propozycję pracy w
    sp. z o.o. jako kierownik administracyjno &#8211; logistyczny, ale na zasadach
    samozatrudnienia. Jest to dla mnie nowość a decydować muszę szybko. Nie
    pytam o procedurę zakładania takiej 1-osobowej działalności gospodarczej &#8211;
    wiedza na ten temat jest ogólnodostępna &#8211; również w internecie. Nie mam
    natomiast pojęcia o kilku poniższych sprawach. Początkową formą zatrudnienia
    ma być umowa o dzieło z ustaloną, sztywną stawką (faktycznie pensją) &#8211;
    docelowo (jak najszybciej) przejście na samozatrudnienie &#8211; negocjacje co do
    samozatrudnienia są dopiero przede mną. W związku z tym bardzo Was proszę o
    wskazówki w sprawach:
    - czy negocjując warunki przejścia na samozatrudnienie mogę (czy jest to
    przyjęte, wypada, itp. itd.) podjąć temat zwiększenia moich zarobków
    (faktycznie przychodu firmy &#8211; oczywiście przez fakturowanie) w związku z
    obniżeniem kosztów firmy przez zmianę formy zatrudnienia?
    - czy punktem wyjścia do takich negocjacji może być zysk firmy liczony jako
    różnica jej obciążeń pomiędzy kosztami zatrudnienia mnie na umowę o pracę i
    następnie przejściem na samozatrudnienie (choć wstępną formą zatrudnienia ma
    być umowa o dzieło)?
    - jeżeli możliwy jest w takiej sytuacji mój zysk &#8211; to ile procentowo on może
    wynieść i jak to liczyć?
    - jaki jest przyjęty lub stosowany system miesięczny wystawiania faktur
    (jedna, kilka) i jak negocjuje się okres płatności faktur?
    - która z możliwych form rozliczeń podatkowych (karta podatkowa, ryczałt,
    książka przychodów i rozchodów) jest najkorzystniejsza &#8211; chodzi o
    maksymalizację zysków netto wszelkimi metodami (minimalne składki, podatek,
    maksymalne odliczenia, inne)?
    - jakie są główne dziedziny możliwych odliczeń z tytułu kosztów uzyskania
    przychodu?
    - czy wybór formy rozliczeń podatkowych może przynieść jakieś korzyści w
    związku z prowadzoną budową domu?
    - czy mieszkanie prywatne mogę traktować jako siedzibę firmy i w związku z
    tym wliczać w jej koszty jego utrzymanie?
    - jak w przypadku samozatrudnienia firma rozwiązuje rozliczenia za takie
    sprawy, jak: urlop, zwolnienie lekarskie, jej firmowy telefon komórkowy,
    laptop, samochód?
    - czy jest możliwość wzięcia w leasing samochodu osobowego na nowo założoną
    w ten sposób firmę?
    - na co szczególnie trzeba zwrócić uwagę podpisując z firma umowę o
    współpracy (haczyki i niedomówienia)?
    - jakie są główne wady i zalety samozatrudniania w porównaniu do umowy o
    pracę?

    Bardzo Was proszę o pilna pomoc.

    SM

  • 2. Data: 2007-01-02 16:42:17
    Temat: Re: samozatrudnienie [pilne][długie]
    Od: "Tomek" <tomek@NO_SPAMgazeta.pl>

    Użytkownik "Sylwek M" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Drastycznie szybko potrzebuję porady!

    Temat rzeka....

    http://www.samozatrudnienie.pit.pl/

    http://www.msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/spr
    awdz;czy;bedziesz;musial;zamknac;firme,221,0,203229.
    html#

    http://www.msp.money.pl/wiadomosci/prawo/artykul/jak
    a;umowa;z;samozatrudnionym,243,0,204019.html

    http://gospodarka.gazeta.pl/firma/1,31558,3755410.ht
    ml

    http://www.gazetapodatkowa.pl/przepisy.php?s=2&pkt=3
    6&id=28354

    Tomek

  • 3. Data: 2007-01-02 23:34:08
    Od: "Cray" <c...@n...gazeta.pl>

    Witaj

    Ogolna zasada jest prosta, jak wynegocjujesz to bedziesz mial.

    > - jaki jest przyjęty lub stosowany system miesięczny wystawiania faktur
    > (jedna, kilka) i jak negocjuje się okres płatności faktur?
    Ja wystawiam raz w miesiacu, umowa jest 1 tydzien na platnosc ale jesli sie
    nie da to mnie informuja - tz mowia kiedy bedzie zaplacone.

    > - jakie są główne dziedziny możliwych odliczeń z tytułu kosztów uzyskania
    > przychodu?
    Wszystko co wiaze sie z tym co robisz w firmie ( a czasem i troche wiecej).
    Komputer, samochod (+wszystko co sie z nim wiaze - benzyna, mycie, olej
    itp), telefon (zarejestrowany na firme), garnitur (bo musisz wygladac),
    papier, wizytowki, aparat cyfrowy (bo robisz zdjecia do bazy ze
    sprzedawanymi rzeczami) .... itp

    Ciekawostki "chrzciny dziecka" - rozliczone jako spotkanie biznesowe, ale w
    tym roku chyba nie przejdzie bo gastronomi juz zdaje sie nie mozna itp

    > - czy mieszkanie prywatne mogę traktować jako siedzibę firmy i w związku z
    > tym wliczać w jej koszty jego utrzymanie?
    Tu chyba nie bardzo, ale moze ktos bardziej obeznany bedzie wiedzial. Mozesz
    wpasc w to ze trzeba je bedzie "przerobic" na pomieszczenia gospodarcze wiec
    i podatek wyzszy. Jesli urzad skarbowy sie uprze to mozesz "przerobic" tylko
    np 1 m2 i juz. Ale bym nie szalal.

    > - jak w przypadku samozatrudnienia firma rozwiązuje rozliczenia za takie
    > sprawy, jak: urlop, zwolnienie lekarskie, jej firmowy telefon komórkowy,
    > laptop, samochód?
    Jak sie umowicie tak bedziesz mial. Mozesz sie rozliczac z godzin, wtedy jak
    "nie pracujesz" to nie dostajesz, ale mozesz sie umowic np. stala kwote + np
    20 dni urlopu platnego +5 dni choroby.

    > - czy jest możliwość wzięcia w leasing samochodu osobowego na nowo
    > założoną
    > w ten sposób firmę?
    Mysle ze nie ma przeciwwskazan (ale polecam bardziej obeznanych). Z
    leasingiem uwazaj bo trzeba robic tz. kilometrowke czyli pisac ile
    przejechales. Wtedy zaliczasz do kosztow tylko do kwoty tego co przejechales
    razy "mnoznik"(zalezy od pojemnosci samochodu). Ogolnie jeden papier wiecej
    do przygotowania ale i do przyczepienia sie jak przyjdzie kontrol.

    > - na co szczególnie trzeba zwrócić uwagę podpisując z firma umowę o
    > współpracy (haczyki i niedomówienia)?
    Wlasnie na haczyki i niedomowienia :-) a najbardziej to na te niedomowienia.

    > - jakie są główne wady i zalety samozatrudniania w porównaniu do umowy o
    > pracę?
    UP: chroni cie kodeks pracy, masz okres wypowiedzenia, lejesz na wszystko co
    zwiazane z zus i skarbowka, mniej zarabiasz
    DG: nic cie nie chroni jak sie sam nie obronisz, musisz sie rozliczac z ZUS
    i skarbowka (ale mozna to zlecic - srednio 100-200 zl miesiac - oczywiscie
    jako koszt), mozna wiecej zarobic, mozesz placic liniowo 19% (oplaca sie jak
    wiecej zarabiasz) ale tracisz mozliwosc odliczen (moze sie nie oplacac
    :-) ).

    Ja bym ci powiedzial tak, musisz siasc i na chlodno policzyc inaczej nikt ci
    nie powiem ze masz wybrac jedno lub drugie, bo tylko ty znasz warunki tego
    zatrudnienia. Sa ludzie ktorzy maja DG i sobie chwala, a sa tacy co by sie
    na to nie zdecydowali.

    pozdrowionka Cray

  • 4. Data: 2007-01-03 00:09:30
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUfantastyka.com.pl>

    Cray napisał(a):
    (..ciach..)
    > Wszystko co wiaze sie z tym co robisz w firmie ( a czasem i troche wiecej).

    Nie wszystko. A czasami nawet mniej. Koszt jest wtedy kiedy wykażesz
    związek z przychodem, a nie z faktem prowadzenia działalności.

    > garnitur (bo musisz wygladac),

    Błąd. Garnituur nie stanowi kosztu. Zawsze trzeba wyglądać.
    Tu wyjaśnienie:
    http://firma.onet.pl/1370645,eksperci.html

> [...]
    > wiec
    > i podatek wyzszy. Jesli urzad skarbowy sie uprze to mozesz "przerobic"

    Nic nie trzeba przerabiać. Spisujesz protokół, że na cele działalności
    gospodarczej przeznaczasz ileś tam miejsca i proporcjonalnie opłaty
    wrzucasz koszty.

> [...]
    > jak
    > "nie pracujesz" to nie dostajesz, ale mozesz sie umowic np. stala kwote

    Tu się przyczepię do słowa "urlop" :P

    Na telefon, laptop i samochód (zakładam, że dostaniesz od tamtej firmy)
    to spisujesz umowe najmu. Inaczej mówiąc tamta firma użycza (wynajmuje)
    twojej jakieś sprzęty. Jeżeli je dostaniesz niodpłatnie to US może to
    potraktować jako dochód i opodatkować (podobnie jak było z używaniem
    darmowych programów ale z tym im już przeszło) dlatego lepiej ustalić
    jakąś rozsądną kwotę. Choćby tylko na papierze, a potem ją i tak
    wliczysz do faktury za usługi dla nich.

> [...]
    > razy "mnoznik"(zalezy od pojemnosci samochodu). Ogolnie jeden papier wiecej
    > do przygotowania ale i do przyczepienia sie jak przyjdzie kontrol.

    Kilometrówkę przy leasingu? Chyba tylko do pierwszej kontroli z US :)
    A na poważnie to przy operacyjnym nie robisz kilometrówki, a przy
    finansowym nie nie jestem pewien :) (finansowy stosuje się dużo rzadziej)
    1 min google:
    http://www.vat.pl/samochod/index.php

    > UP: chroni cie kodeks pracy, masz okres wypowiedzenia,

    Jak dobrze masz umowe spisaną to i w samozatrudnieniu też można mieć
    "okres wypowiedzenia".

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 5. Data: 2007-01-03 07:47:07
    Od: "Wiesław Wronowicz" <w...@p...com>

    Użytkownik "Kviat" <kviat@NIE_DLA_SPAMUfantastyka.com.pl> napisał w
    wiadomości news:enesed$lob$1@nemesis.news.tpi.pl...

    > Nic nie trzeba przerabiać. Spisujesz protokół, że na cele działalności
    > gospodarczej przeznaczasz ileś tam miejsca i proporcjonalnie opłaty
    > wrzucasz koszty.

    Z tymi kosztami to jest właśnie jeden taki haczyk. Bo tu kazdy pisze że
    wrzucasz w koszty to i tamto i finito OK. A to tak OK nie jest bo koszty TY
    musisz zapłacić, całe 100% kosztów. Potem możesz je zarejestrować (czyli
    wpisac do książki) i na koniec odliczyć od podatku dochodowego i VAT. No i
    tu jest ten hak, bo odliczyc możesz podatek do zapłacenia czyli 19% lub 22%,
    a koszty opłaciłeś całe 100%.
    Naprostszy przykład to w/w pomieszczenie. Zgłszasz w Spółdzielni
    Mieszkaniowej ze 1 pokój przeznaczasz na działalność gospodarczą, wiec
    podnoszą Ci czynsz za ten pokój o 300%. Ty oczywiście wpisujesz ten czynsz
    jako koszt do książki i w wyniku tego masz mnijeszy podatek do zapłacenia.
    Niestety ale ten duży czynsz w Spółdzieni masz do zapłacenia co miesiąc -
    fizycznie nie wirtualnie.

    Pozdr

  • 6. Data: 2007-01-03 08:23:07
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUfantastyka.com.pl>

    Wiesław Wronowicz napisał(a):
    > Z tymi kosztami to jest właśnie jeden taki haczyk. Bo tu kazdy pisze że
    > wrzucasz w koszty to i tamto i finito OK. A to tak OK nie jest bo koszty TY
    > musisz zapłacić, całe 100% kosztów.

    Za mieszkanie, prąd i inne musisz i tak płacić, to lepiej wrzucić w
    koszty chociaż cześć opłat niż nic.

    > Potem możesz je zarejestrować (czyli
    > wpisac do książki) i na koniec odliczyć od podatku dochodowego i VAT.

    VAT? Vat tylko wtedy jak otrzymasz fakturę na firmę. Spółdzielnia
    wystawia fakturę VAT za czynsz na mieszkanie? Energa za prąd wystawia
    dwie faktury (na firmę i na osobę fizyczną)? Bo jak nie to kosztem jest
    (część)kwoty brutto.

    > No i
    > tu jest ten hak, bo odliczyc możesz podatek do zapłacenia czyli 19% lub 22%,
    > a koszty opłaciłeś całe 100%.

    Po pierwsze: rozumiem, że 22% to stawka VAT (uwagi jak wyżej) to
    dlaczego "lub". Od kiedy to US daje alternatywę: podatek VAT "lub"
    podatek dochodowy?
    Po drugie: od kiedy odlicza się jakiś podatki od kosztów? (w pewnych
    przypadkach podatek może być kosztem ale to inny temat)
    Po trzecie: dlaczego akurat 19%? Nie każdy musi płacić podatek liniowy.
    Po czwarte: nie każdy ma jeden pokój z kuchnią. Jak przeznaczam na
    działalność jedno piętro to niezła kwota może się przez rok uzbierać.
    Reasumując: NIE WPROWADZAJ W BŁĄD. (chciało by się powiedzieć: skoro nie
    masz pojęcia o czym piszesz)

    Jak nie jesteś na podatku liniowym to zaoszczędzisz kwotę zależną od
    progu podatkowego. A im więcej kosztów tym później załapiesz się na
    wyszszy próg. Więc skoro wydatek trzeba ponieść czy się chce czy nie to
    zawsze się opłaca (jeżeli można) przynajmniej część potraktować jako
    koszt działalności. I nie ma w tym żadnego "haka".

> [...]
    > Niestety ale ten duży czynsz w Spółdzieni masz do zapłacenia co miesiąc -

    Możesz napisać w której spółdzielni tak robią? Pierwszy raz z czymś
    takim się spotkałem.

    > Pozdr

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2007-01-03 14:49:11
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Sylwek M" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Kochani!!!!!

    Przede wszystkim weź pod uwagę najnowsze zmiany dotyczace samozatrudnienia.
    Jeżeli kontrola US wykaże że samozatrudnienie nie miało cech prowadzenia
    działalności gospodarczej w rozumieniu najnowszych zmian w ustawach to:
    - osiągnięty przychód nie będzie przychodem z działaności gospodarczej
    - zaewidencjonowane koszty nie będą KUP (np koszty telefonu, leasingu itp)-
    więc dowalą Ci karę
    - rozrachunki z tytułu vat zostaną zakwestionowane i będziesz musiał zwrócić
    vat + odsetki
    - jeżeli rozliczałbyś się z PIT liniowo - zostanie to zakwestionowane i
    dostaniesz domiar.

    Niestety, ale mamy socjalizm inasze zasr... znaczy kochane państwo wie co
    dla nas lepsze.
    Nowa ustawa pratycznie nie daje możliwości prowadzenia DG na zasadzie
    samozoatrudnienia, albo daje z koniecznością prowadzenia rozbudowanej i
    fikcyjnej buchalterii która i tak może zostać zakewstionowana przez UKS.

    Firmy i samozatrudnieni mają duży zgryz. Wiele osób przeszło na umowy o
    pracę tracą przy tym znaczną część swoich dochodów.
    --
    Jackare