PracaGrupypl.praca.dyskusjesamozatrudnienie [pilne][długie] › Re: samozatrudnienie [pilne][długie]
    From: "Cray" <c...@n...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: samozatrudnienie [pilne][długie]
    Date: Wed, 3 Jan 2007 00:34:08 +0100

    Witaj

    Ogolna zasada jest prosta, jak wynegocjujesz to bedziesz mial.

    > - jaki jest przyjęty lub stosowany system miesięczny wystawiania faktur
    > (jedna, kilka) i jak negocjuje się okres płatności faktur?
    Ja wystawiam raz w miesiacu, umowa jest 1 tydzien na platnosc ale jesli sie
    nie da to mnie informuja - tz mowia kiedy bedzie zaplacone.

    > - jakie są główne dziedziny możliwych odliczeń z tytułu kosztów uzyskania
    > przychodu?
    Wszystko co wiaze sie z tym co robisz w firmie ( a czasem i troche wiecej).
    Komputer, samochod (+wszystko co sie z nim wiaze - benzyna, mycie, olej
    itp), telefon (zarejestrowany na firme), garnitur (bo musisz wygladac),
    papier, wizytowki, aparat cyfrowy (bo robisz zdjecia do bazy ze
    sprzedawanymi rzeczami) .... itp

    Ciekawostki "chrzciny dziecka" - rozliczone jako spotkanie biznesowe, ale w
    tym roku chyba nie przejdzie bo gastronomi juz zdaje sie nie mozna itp

    > - czy mieszkanie prywatne mogę traktować jako siedzibę firmy i w związku z
    > tym wliczać w jej koszty jego utrzymanie?
    Tu chyba nie bardzo, ale moze ktos bardziej obeznany bedzie wiedzial. Mozesz
    wpasc w to ze trzeba je bedzie "przerobic" na pomieszczenia gospodarcze wiec
    i podatek wyzszy. Jesli urzad skarbowy sie uprze to mozesz "przerobic" tylko
    np 1 m2 i juz. Ale bym nie szalal.

    > - jak w przypadku samozatrudnienia firma rozwiązuje rozliczenia za takie
    > sprawy, jak: urlop, zwolnienie lekarskie, jej firmowy telefon komórkowy,
    > laptop, samochód?
    Jak sie umowicie tak bedziesz mial. Mozesz sie rozliczac z godzin, wtedy jak
    "nie pracujesz" to nie dostajesz, ale mozesz sie umowic np. stala kwote + np
    20 dni urlopu platnego +5 dni choroby.

    > - czy jest możliwość wzięcia w leasing samochodu osobowego na nowo
    > założoną
    > w ten sposób firmę?
    Mysle ze nie ma przeciwwskazan (ale polecam bardziej obeznanych). Z
    leasingiem uwazaj bo trzeba robic tz. kilometrowke czyli pisac ile
    przejechales. Wtedy zaliczasz do kosztow tylko do kwoty tego co przejechales
    razy "mnoznik"(zalezy od pojemnosci samochodu). Ogolnie jeden papier wiecej
    do przygotowania ale i do przyczepienia sie jak przyjdzie kontrol.

    > - na co szczególnie trzeba zwrócić uwagę podpisując z firma umowę o
    > współpracy (haczyki i niedomówienia)?
    Wlasnie na haczyki i niedomowienia :-) a najbardziej to na te niedomowienia.

    > - jakie są główne wady i zalety samozatrudniania w porównaniu do umowy o
    > pracę?
    UP: chroni cie kodeks pracy, masz okres wypowiedzenia, lejesz na wszystko co
    zwiazane z zus i skarbowka, mniej zarabiasz
    DG: nic cie nie chroni jak sie sam nie obronisz, musisz sie rozliczac z ZUS
    i skarbowka (ale mozna to zlecic - srednio 100-200 zl miesiac - oczywiscie
    jako koszt), mozna wiecej zarobic, mozesz placic liniowo 19% (oplaca sie jak
    wiecej zarabiasz) ale tracisz mozliwosc odliczen (moze sie nie oplacac
    :-) ).

    Ja bym ci powiedzial tak, musisz siasc i na chlodno policzyc inaczej nikt ci
    nie powiem ze masz wybrac jedno lub drugie, bo tylko ty znasz warunki tego
    zatrudnienia. Sa ludzie ktorzy maja DG i sobie chwala, a sa tacy co by sie
    na to nie zdecydowali.

    pozdrowionka Cray