PracaGrupypl.praca.dyskusje › rekrutacja "na niby" - ciut długawe

  • 51. Data: 2005-05-16 19:56:45
    Temat: Re: rekrutacja "na niby" - ciut długawe
    Od: krzysztofsf <k...@p...gazeta.pl>

    Dnia Mon, 16 May 2005 16:06:43 +0200, Immona
    <c...@W...zpds.com.pl> napisał:

    > Ale co, jak towar, np. usluga naprawcza, jest potrzebna na juz?
    > Da sie, wierz mi. Uswiadamia sie rozpaczliwosc sytuacji i podaje sie
    > namiary
    > na klientow z okolicy/panstwa, ktorzy moga potwierdzic, ze firma jest
    > solidna, wspolpracuja itd. Ewentualnie zaplate bierze na siebie ten, do
    > kogo
    > czlowiek jedzie i jest on jako miejscowy bardziej wiarygodny.

    Mowisz o uslugach. To juz troszke inna sytuacja. Faktycznie na rynku uslug
    bardzo czesto wykonawca kredytuje klienta, biorac na siebie ryzyko i
    pobierajac pieniadze dopiero po zainstalowaniu i odbiorze zakupionego wraz
    z montazem towaru. Przewaznie moze sobie na to pozwolic dlatego (przy
    drozszych rzeczach - np tak instalowano w mojej ostatniej firmie centrale
    telefoniczna), ze ma u swojego dostawcy platnosc z dlugim terminem. przy
    transakcjach czysto towarowych nie ma tak lekko.

    --
    pzdr. Krzysztof
    ## Szczecin - szukam pracy:##

  • 52. Data: 2005-05-16 21:42:42
    Od: lukasz sczygiel <g...@n...tw>

    Immona napisał(a):
    > Użytkownik "lukasz sczygiel" <g...@n...tw> napisał w wiadomości

    > Chodzilo glownie o niesmialosc. Dzwoni taki, mowia mu ze nie i on/a dzwoni
    > do szefowej z bezradnoscia "powiedzieli, ze tak sie nie da zrobic.". Jak to
    > sie nie da? zawsze sie da :) i trzeba nakrzyczec lub uprosic. W momencie,
    > jak trzeba bylo kogos oczarowac czy op...ic, to wszyscy wysiadali. Wiekszosc
    > ludzi sie poddawala po pierwszej odmowie, zamiast byc odpowiednio namolnym.

    A widzisz wczoraj chcialem napisac jak bym widzial trening takiej osoby
    ale doszedlem do wniosku ze tyle to chyba ta szefowa wie i nie
    napisalem. Ale teraz juz nie jestem tego pewien. W kazdej firmie gdzie
    pracowalem to nawet na stanowisku z naprawde prosta robota bylo 2-5 dni
    treningu. A tu masz calkiem ciekawa sprawe i nie ma treningu. No bardzo
    mi przykro ale tak sie nie da. Moze jakby wziasc kogos z doswiadczeniem
    to by sobie dal rade od razu, ale absolwent to na pewno nie. I nawet
    jelsli bylby bardzo kumaty to nie wierze ze tak od razu bylby tak dobry
    jak np. ty (domyslam sie ze jestes "oblatana" czyli masz jakies 2-5 lat
    doswiadczenia z praca z ludzmi).
    A jeszcze moze powiedz czym sie ta firma zajmuje. Awarie, mandaty, "ktos
    w ostatniej chwili rezygnuje" to jakos nie wyglada na jakas normalna firme.

    > Mniej zlozony. Sekretarka do biura handlowego prowadzonego przez malzenstwo.
    > Korespondencja, zamowienia, udzielanie informacji telefonicznej, znajomosc
    > jednego jezyka obcego (druga klasa popularnosci, czyli nie ang/niem, ale
    > jezyk duzego kraju europejskiego) itd. Tu przyznam, ze problem byl bardziej
    No to juz gorzej bo znalezc kogos potrafiacego sprawnie poslugiwac sie
    np. francuskim czy hiszpanskim nie jest latwo a jesli ma to byc jeszcze
    ktos zaradny to tym trudniej.
    > oczywisty - w biurze byl balagan, bo prowadzacy je, ktorzy tym zyli
    > kilkanascie godzin na dobe, doskonale sie orientowali, co gdzie jest, co
    > kiedy jest itd.. Osoba przychodzaca musiala sobie zorganizowac
    No to standard. I potem ktos sie dziwi ze w takim miejscu zle sie
    pracuje. Zaprowadzenie porzadku w biurze i organizacja pracy to nie
    kwestia 2-5 dni. Ale chyba o tym wiesz. Ktos obcy przychodzac do takiego
    miejsca po prostu sie zgubi i nie istotne bedzie ze jest dobry w tej pracy.
    > uporzadkowanie dokumentow, procedury itd. samodzielnie. Nikt na to nie wpadl
    > ani nie dal rady, zapomniane terminy itd.

    >Problem podobny - nieumiejetnosc
    > samodzielnego "wziecia za morde" problemu,
    > bierne oczekiwanie zalatwienia
    > wszystkiego przez zwierzchnikow.

    Czyli wybrano zla osobe. Trudno. Wymienic na inna. Ewentualnie zatrudnic
    pare. Jeden gada po obcemu a drugi mu dyktuje. Wiem ze drogie ale czasem
    jednak bardziej oplacalne na dluzszy dystans.
    > Teraz o tych znajomych, ktorzy by dali rade. Nie znam ich i nie zaryzykuje
    > stwierdzenia, ze by sobie nie dali rady. Problem w tym, ze wszystkie osoby
    > starajace sie o te prace czy przyjmowane na okres probny rowniez byly o tym
    > przekonane - nie majac doswiadczenia i nie wiedzac, jak to w praktyce
    > wyglada. Potem nie byly w stanie zapanowac nad naplywem informacji albo
    > asertywnie zadzialac w kontakcie z obca osoba, od ktorej sie czegos chce.
    No ja bym stawial na to ze zatrudniono absolwentow bez doswiadczenia. I
    nie ma sie czemu dziwic bo i oni maja sie gdzies tego wszystkiego
    nauczyc. A tak sytuacja jest debilna. Nie zatrudnia sie takich ludzi bo
    nie maja doswiadczenia a nie maja doswiadczenia bo sie ich nie
    zatrudnia. Pa-ra-no-ja.
    Sam widzialem dzieci w wieku 8-15 lat pracujace na farmie w holandii.
    Tam to jest normalne ze dzieci pracuja. placi sie im niewiele bo jakies
    20-70% tego co doroslemu ale pracuja calkiem dobrze. Oczywiscie nikt nie
    narzeka ze trzeba na nie uwazac i uczyc wszystkiego od podstaw. A same
    dzieci tez czasem sie zapominaja i zamiast pracowac zaczynaja sobie
    rozmawiac albo sie bawic. Ale wtedy ktos je grzecznie przywoluje do
    porzadku i jest git.
    A u nas co? Na wsi dzieci pomagaja rodzicom w pracy w polu a w miescie
    co? Wynies smieci to jest osiagniecie.
    > Aha, znajomosc jezyka obcego tez w wiekszosci przypadkow byla faktycznie
    > gorsza niz deklarowana.

    No tu tez sie nie dziwie.
    Jak ktos szuka pracy i jej nie znajduje, to zawyza umiejetnosci zeby
    jednak prace dostac. Ludzie maja sluszne podstawy by zakladac ze jak
    beda uzywac jezyka to im sie poprawi. Tyle ze czasem nie wychodzi.

    Podsumowujac:
    przypadek 1 - to IMO przyklad zlego przeprowadzenia treningu.
    Przypadek 2 - tu bym sie zgodzil ze trudno znalezc odpowiednia osobe ale
    mysle ze dobry trening/wprowadzenie do pracy, sprawil by cuda.

    Pracowalem w roznych miejscach i kilku krajach. Tylko w polsce byly
    problemy z moja akomodacja w pracy. W holandii i irlandii bez problemu
    robi sie trening i szefostwo stara sie aby pracownik a wychowac.
    Pierwsze 2-3 tygodnie zazwyczaj ida w bloto poniewaz trzeba poznac
    pracownika i ocenic jego prawdziwe cechy osobowosci. W polsce HR-owcy
    staraja sie to zrobic na rozmowie kwalif. ale to nie zawsze sie uda.
    W mojej pracy w irlandii na 4 osoby przyjete na okres probny tylko 2
    zaczely pracowac tak naprawde, a dluzej niz 6 miesiecy pracuje juz tylko
    jedna.
    Niestety nie przekonalas mnie o tym ze nie mozna znalezc odpowiedniej
    osoby na te stanowiska. Mozliwe ze jest to trudne ale sadze ze w tym
    bezrobociu ktore jest w polsce mozna znalezc odpowiednie charaktery.
    Tyle ze to dopiero polowa drogi, bo kazdej przyjetej do pracy nalezy sie
    dobry trening. A potem pomoc w nabyciu doswiadczenia.

  • 53. Data: 2005-05-17 10:26:16
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

> [...]

    > jelsli bylby bardzo kumaty to nie wierze ze tak od razu bylby tak dobry
    > jak np. ty (domyslam sie ze jestes "oblatana" czyli masz jakies 2-5 lat

    Jestem rok po studiach (wlasciwie 2 lata, ale rok po mgr zamiast isc do
    "regularnej" pracy ciagnelam jeszcze studiowanie hobbistyczne na innym
    kierunku, bo i tak nauke zaczelam rok wczesniej) i wskutek intensywnego
    angazowania sie w roznoraka dzialalnosc od liceum dalabym sobie 8 lat
    "doswiadczenia z praca z ludzmi". :)

    > A jeszcze moze powiedz czym sie ta firma zajmuje. Awarie, mandaty, "ktos
    > w ostatniej chwili rezygnuje" to jakos nie wyglada na jakas normalna
    firme.

    Nie jest to stado pechowcow i idiotow, tylko ze jak jest 300 osob w podrozy
    w jeden dzien, to cos bardziej czy mniej wymagajacego interwencji czy
    zdalnej pomocy z duzym prawdopodobienstwem sie zdarzy. Ot, prawo wielkich
    liczb. Czym sie zajmuje dokladnie to nie powiem, zeby uwagi konkurencji nie
    przyciagac, bo to niszowa i bardzo dobra dzialka.

> [...]
    > nauczyc. A tak sytuacja jest debilna. Nie zatrudnia sie takich ludzi bo
    > nie maja doswiadczenia a nie maja doswiadczenia bo sie ich nie

    Nie maja doswiadczenia, bo nie poszli na studiach na jakis wolontariat czy
    praktyki albo prace wakacyjne. Ci, ktorzy poszli i jednoczesnie sa zaradni,
    sa juz dawno wyssani z rynku przez lepiej placace firmy. I to jest ten bol
    niemoznosci znalezienia odpowiedniego pracownika przy 20% bezrobociu. Na
    niemoznosc znalezienia pracownika naprawde mnostwo osob sie skarzy i sa
    szczerze sfrustrowani.

> [...]
    > porzadku i jest git.
    > A u nas co? Na wsi dzieci pomagaja rodzicom w pracy w polu a w miescie

    Wiem. Jak bylam w podstawowce, to zastrajkowali nauczyciele. Poszlam do
    zajezdni autobusow z propozycja, ze bede myc szyby w autobusach, bo brudne,
    a nauczyciele strajkuja i mam czas. Splawiali mnie codziennie przez kilka
    dni tekstem, ze strajk nie potrwa dlugo i na pewno juz jutro sie skonczy.
    Trwal w koncu trzy tygodnie :). To byl moj pierwszy raz, jak mnie nie
    przyjeli do pracy i bylam na nich bardzo zdenerwowana, bo te szyby byly
    brudne i potrzebowali kogos, kto by je umyl, a tyle kasy ile chcialam na
    pewno mieli :)
    Ale pierwszy raz przyjeli mnie do pracy tez w podstawowce. Czasy
    nieuregulowanego kapitalizmu, domokrazna sprzedaz ksiazek, do dzis jestem
    wdzieczna niebiosom, ze wyszlam z tego calo, bo dla 13-letniej dziewczynki
    chodzenie samotnie po mieszkaniach bezpieczne nie jest. Na czarno, bez
    szkolenia. Do dzis pamietam, jak wjechalam na szczyt duzego wiezowca,
    zapukalam do ostatnich drzwi, zaczelam prezentowac co mam, a pani sie
    spytala, czy ja na niej koncze, czy od niej zaczynam. Walnelam szczerze, ze
    zaczynam od niej i ze to jest w ogole moj pierwszy raz - i ze wobec tego nie
    musimy sie przejmowac, jak nam nie wyjdzie. :D.
    Ale juz w ogolniaku znalazlam sobie organizacje pozarzadowe, korepetycje i
    hobby wymagajace ode mnie poprowadzenia w domu biura, ktorego organizacje
    trzeba bylo samemu wymyslic. Kultura moze nie wspierac dzieciakow
    starajacych sie cos robic, ale jak ktos sie rwie do tego i dostatecznie
    dlugo i namolnie polazi, to znajdzie.

> [...]
    > jednak prace dostac. Ludzie maja sluszne podstawy by zakladac ze jak
    > beda uzywac jezyka to im sie poprawi. Tyle ze czasem nie wychodzi.

    To jest zwyczajna nieuczciwosc w negocjacjach i to przykre, ze jest to
    akceptowane. Przez takich ludzi na moje prawdziwe informacje, jakie napisze
    w cv, przegladajacy cv bedzie sie patrzyl jak na naciagniete.

> [...]
    > W mojej pracy w irlandii na 4 osoby przyjete na okres probny tylko 2
    > zaczely pracowac tak naprawde, a dluzej niz 6 miesiecy pracuje juz tylko

    Chodzi o pieniadze. Wymienione przez Ciebie panstwa sa bogatsze i firmy w
    nich tez. Ktorys z zachodnich hipermarketow, a wiem ze tez Kruk, zrobili
    akcje taka, ze zatrudnili 3x wiecej osob na okres probny, niz bylo trzeba i
    potem zostawili najlepszych reszcie nie przedluzajac. I co? I oburzenie
    spoleczne wybuchlo :). Ale my rozmawiamy o malych polskich firmach.
    Wlasciciel, o ile nie jest pod kreska, czesto w takich firmach zarabia marne
    pieniadze. Zatrudnienie osoby z daniem jej 1500 na reke to koszty okolo 2650
    zl miesiecznie - niesamowita inwestycja dla wlasciciela, ktory sam zarabia
    5000, teraz mu sie to zmniejszy o polowe, ale jest na to gotow dlatego i pod
    warunkiem, ze wierzy, ze zwiekszenie sily roboczej zwiekszy przychody firmy
    i jego do wiekszych niz te wyjsciowe. Bardzo sie boi bledu, bo ten blad to
    namacalne obnizenie jakosci jego zycia, a nawet zagrozenie istnienia firmy.
    Chce, zeby pracownik jak najszybciej zarobil na siebie i przyniosl mu zysk,
    inwestowanie w niego pieniedzy miesiacami to cos, na co takiego szefa nie
    stac. Do tego ma jeszcze uraz po doswiadczeniach z takimi, ktorzy kradli lub
    zawalali proste sprawy. Zatrudni tylko majac 100% pewnosci, ze inwestycja
    jest sensowna. Bez tej pewnosci woli sam pracowac sobie na zawal. Takich
    ludzi masa jest.

    Mozna by powiedziec: jego problem. Ale on pracujac te 12 godzin dziennie
    zamiast zatrudniajac kogos - da sobie rade. Sytuacja bezrobotnego
    absolwenta jest troche gorsza i dlatego - na zasadzie "a komu bardziej
    zalezy" - to wlasciciel ma rynkowe prawo wymagac, a nie ow absolwent, zeby
    mu wszystko podano na tacy.

> [...]
    > Tyle ze to dopiero polowa drogi, bo kazdej przyjetej do pracy nalezy sie
    > dobry trening. A potem pomoc w nabyciu doswiadczenia.

    Mam wrazenie, ze siedzisz gdzies za granica, a z kraju masz doswiadczenie z
    duzych firm i nie masz kontaktu z polskimi realiami sektora, w ktorym jest
    najwiecej miejsc pracy - malych firm zatrudniajacych do 9 osob. Jakbys
    zaczal takim mowic o 3-tygodniowych szkoleniach, podczas ktorych ani nowy
    pracownik, ani wlasciciel nie mogliby wykonywac pracy, to by sie popukali w
    glowe. Dzis jeden facet z 25-letnim doswiadczeniem jako wlasciciel firmy w
    trudnej branzy skarzyl mi sie na niekompetencje konsultantow, ktorzy
    przynosza jakies pomysly z ksiezyca i nie zauwazaja ich rozbijania sie o
    realia, w ogole nie zauwazaja istnienia realiow innych niz podrecznikowe,
    hamerykanskie, korporacyjne. Mowil, ze mial ochote wziac z warsztatu deske,
    popukac konsultanta ta deska w glowe i powiedziec: "to jest deska. TO JEST
    DESKA. DESKA jest jednym z elementow RZECZYWISTOSCI." Moze on sie za bardzo
    zdenerwowal, ale ja momentami przy Twoich wywodach o szkoleniach w sytuacji,
    gdy zarabiajacy 4-5k wlasciciel firmy bedacy jedyna osoba w tej firmie
    pracujaca i majacym zatrudnic pierwszego w zyciu pracownika zaczynam
    rozumiec jego emocje w tamtej sytuacji.

    I.

  • 54. Data: 2005-05-17 12:47:51
    Od: Mo <l...@g...nie-smiec>

    Ktoś (Immona, a któżby! ;-) ) wyklepał:
> [...]
    > gdy zarabiajacy 4-5k wlasciciel firmy bedacy jedyna osoba w tej firmie
    > pracujaca i majacym zatrudnic pierwszego w zyciu pracownika zaczynam

    :> Taka niszowa działalność na pewno przynosi więcej zysków miesięcznie
    niż 4-5k i parę dni na trening można poświęcić. To samo w tym drugim
    przypadku, szkolenie przecie nie musi trwać miesiąc, wystarczy pobyć na
    miejscu przynajmniej przez jakiś tydzień, żeby się pracownik oswoił z
    robotą, dokumentacją, 2 dni żeby mu pokazać jak sie pracuje, ze 3 żeby
    poobserwować jak sobie radzi i można go puścić na głęboką wodę.

    Może i niektórzy bezrobotni wolą się nie wychylać, jak już coś znajdą,
    ale pracodawcom to się chyba wydaje, że jak jest takie bezrobocie, to
    ludzie powinni sobie żyły wypruwać i stawać na rzęsach, a przynajmniej
    umieć wszystko sami z siebie; taki przyjdzie i od razu 120% normy
    wyrobi... ;)

    Pozdrawiam
    M.
    --
    Gdyż rodzaj ludzki w swej niedoli rozporządza jedną naprawdę skuteczną
    bronią [...] Nic nie może się przeciwstawić *napadowi śmiechu* (Mark Twain)

  • 55. Data: 2005-05-17 18:58:59
    Od: lukasz sczygiel <g...@n...tw>

    Mo napisał(a):
> [...]
    > robotą, dokumentacją, 2 dni żeby mu pokazać jak sie pracuje, ze 3 żeby
    > poobserwować jak sobie radzi i można go puścić na głęboką wodę.

    A ja dodam ze takze inne dzialalnosci, nawet te ktore nie daja duzych
    zyskow, stac jest na odpowiedni trening. Oczywiscie nawet idealny
    trening nie zrobi z olewusa dobrego pracownika.

    I tu sie tez zgodze.

  • 56. Data: 2005-05-17 19:39:18
    Od: lukasz sczygiel <g...@n...tw>

    Immona napisał(a):
> [...]
    > kierunku, bo i tak nauke zaczelam rok wczesniej) i wskutek intensywnego
    > angazowania sie w roznoraka dzialalnosc od liceum dalabym sobie 8 lat

    A widzisz. To co ty nabywalas 8 lat tamci tez musza gdzies nabyc. Nie
    kazdy ma mozliwosci albo umiejetnosci do tego. I sadze ze trening
    pomaga. Ale nawet idealny trening nie zastapi dobrego doboru podczas
    rekrutacji.

> [...]
    > liczb. Czym sie zajmuje dokladnie to nie powiem, zeby uwagi konkurencji nie
    > przyciagac, bo to niszowa i bardzo dobra dzialka.

    No, 300 osob pracujacych w terenie to firme na pewno stac zeby zatrudnic
    na 1-2 tygodnie kogos kto rownolegle bedzie pracowal z szefowa i uczyl
    sie od niej.

    > Nie maja doswiadczenia, bo nie poszli na studiach na jakis wolontariat czy
    > praktyki albo prace wakacyjne. Ci, ktorzy poszli i jednoczesnie sa zaradni,
    > sa juz dawno wyssani z rynku przez lepiej placace firmy.
    Potwierdzam
    > I to jest ten bol
    > niemoznosci znalezienia odpowiedniego pracownika przy 20% bezrobociu. Na
    > niemoznosc znalezienia pracownika naprawde mnostwo osob sie skarzy i sa
    > szczerze sfrustrowani.

    Racja.
    Ale. Jesli pracodawcy wyjda z zalozenia ze nie oplaca im sie trenowac
    pracownikow to trudno bedzie im takich znalezc i przez to nie beda sie
    rozwijac i zgina na rynku. W takiej sytuacji trzeba pracy po obu
    stronach. Pracodawcy daja trening a pracownicy ucza sie pracujac i bedac
    produktywnymi. I o to caly czas mi chodzi. O wspolprace pomiedzy oboma
    stronami. I nie tylko w tym przypadku ale generalnie w calej polskiej
    gospodarce.

    [ciach twoje poczatki]
    Tak wiem ze tak mozna. Ale nie kazdy ma tyle odwagi zeby zaczac samemu
    na taka skale samodzielnosci. Problem lezy w tym ze pracodawcy jakos nie
    kwapia sie edukowac mlodziez. Szkoly tego nie zrobia. Tam mozna nabyc
    wiedze ale nie praktyke. Na moich praktykach (tech. mech.) bylo tak:
    zrob co ci kaza i siedz cicho. A jak znalazlem prace "sam dla siebie" to
    tez moja chec uczenia sie nie byla powitana z wielka radoscia przez
    pracodawce.
    Placil slabo za normalna robote. Bylem tam po to aby sie uczyc. A
    pracodawca moja chec nauki ignorowal.
    A przeciez jest to dla niego czysty zysk. Jak sobie wychowa
    nastepce/zastepce to moze w tym czasie robic cos innego co przyniesie mu
    dodatkowe pieniadze.

    > To jest zwyczajna nieuczciwosc w negocjacjach i to przykre, ze jest to
    > akceptowane. Przez takich ludzi na moje prawdziwe informacje, jakie napisze
    > w cv, przegladajacy cv bedzie sie patrzyl jak na naciagniete.

    Zgadza sie. Tez mnie to boli jesli ja pisze ze moja angielski jest
    sredni (umiem sie dogadac tak aby praca ktora wykonuje szla gladko a
    moje zycie bylo lekkie i bezproblemowe. Nie jestem w stanie dyskutowac
    na tematy fikusne) a ktos kto ledwie moze sie dogadac w sklepie pisze ze
    znajomosc angielskiego ma bardzo dobra bo na maturze tyle dostal albo ma
    jakies FCE tyle ze nigdy nie testowane w terenie.
    W wyniku czego ja odpadam na etapie czytania cv.

    > Chodzi o pieniadze. Wymienione przez Ciebie panstwa sa bogatsze i firmy w
    > nich tez.
    Nie zgodze sie. Tu nie chodzi o zasobnosc kieszeni a o nastawienie do
    pracownika. Tfu, nie pracownika a o nastawienie do drugiego czlowieka.

    > Ktorys z zachodnich hipermarketow, a wiem ze tez Kruk, zrobili
    > akcje taka, ze zatrudnili 3x wiecej osob na okres probny, niz bylo trzeba i
    > potem zostawili najlepszych reszcie nie przedluzajac.
    A co nie wolno im?
    Popieram.
> [...]
    > 5000, teraz mu sie to zmniejszy o polowe, ale jest na to gotow dlatego i pod
    I dlatego w jego interesie jest jak najlepsze wyuczenie nowego
    pracownika jesli nie moze znalezc odpowiedniego gotowca.
    Ja nie neguje zatrudniania pracownikow odpowiednich na dane stanowisko,
    tylko twierdze ze jesli nie ma odpowiednich ludzi to nalezy ich uczyc. W
    tym przypadku wazniejsze bedzie znalezienie kogos kto po nauczeniu sie
    tych sztuczek nie ucieknie.
    A wtedy wlasciciel zajmie sie czyms nowym co przyniesie mu kolejne 4000.
    "stracil" na nowym pracowniku 2700, zarobil 4000 dzieki temu ze ktos go
    zastapil. Czystego zysku jest 1300. Wiem upraszczam, ale tak ten swiat
    dziala.
> [...]
    > inwestowanie w niego pieniedzy miesiacami to cos, na co takiego szefa nie
    Dlatego trzeba zatrudnic kogos kto sie szybko uczy i nie ucieknie za
    szybko. Zauwaz ze mozliwosci sie powiekszaja bo jesli nie znajdziesz
    kogos kto umie to wszysko od razu to moze zdarzy sie ktos kto bedzie
    mogl sie szybko nauczyc nowych umiejetnosci. I tu mozna poznac dobrych
    kadrowcow.
> [...]
    > absolwenta jest troche gorsza i dlatego - na zasadzie "a komu bardziej
    > zalezy" - to wlasciciel ma rynkowe prawo wymagac, a nie ow absolwent, zeby

    Tak. Ale sytuacja jest odrobinke inna. Jesli nie mozna dostac tego co
    sie chce to trzeba kombinowac tak aby jakos sie spotkac po srodku. Nie
    zawsze to wychodzi bo nie zawsze jest oplacalne.

> [...]
    > duzych firm i nie masz kontaktu z polskimi realiami sektora, w ktorym jest
    > najwiecej miejsc pracy - malych firm zatrudniajacych do 9 osob. Jakbys
    Pracuje za granica. W malutkiej firemce. W polsce tez pracowalem i tez w
    malych firmach. W kazdej polskiej firmie mialem uczucie ze jestem gdzies
    na kroczacym froncie. Wszystko bylo na chwile, prowizorki, bajzel. Za
    granica w pracy kazdy wie co ma robic. Kazdy zna choc odrobine zadania
    osob obok i dzieki temu mozna sobie pomagac i dzieki temu praca jakos
    idzie szybciek sprawniej. Na zachodzie szef wie czego chce i potrafi to
    wyjasnic. Nie zajmuje sie naraz 20 rzeczami a nawet jesli to robi to nie
    miesza pracownikom w glowach.
    > zaczal takim mowic o 3-tygodniowych szkoleniach, podczas ktorych ani nowy
    > pracownik, ani wlasciciel nie mogliby wykonywac pracy, to by sie popukali w
    Napisalem ze szkolenie zazwyczaj bylo 3-5 dni.
> [...]
    > gdy zarabiajacy 4-5k wlasciciel firmy bedacy jedyna osoba w tej firmie
    > pracujaca i majacym zatrudnic pierwszego w zyciu pracownika zaczynam
    Chyba nie wyrazilem sie jasno.
    Nie twierdze ze wlasciciel powinien brac ludzi z ulicy jak leci i
    trenowac ich 3 tygodnie.
    twierdze ze w polsce mozna znalezc ludzi ktorzy po 3-5 dniowym szkoleniu
    beda w miare samodzielni w pracy. Oczywiscie dojscie do poziomu 50-70%
    szefa zajmie dodatkowe 4 tygodnie ale wtedy i tak beda wykonywac swoje
    czynnosci i przynosic zysk.

    Podsumowujac.
    Wiem ze znalezienie dobrego pracownika nie jest latwe. Ale da sie to
    zrobic. Mozna temu pomoc przez odpowiedni trening i reorganizacje pracy.
    Sadze ze w polsce zbyt malo uwagi poswieca sie uczeniu potencjalnych
    pracownikow. I tyczy sie to praktykantow jak i tych przyjetych na okres
    probny.
    A i nie twierdze ze znam sie na tym. Po prostu takie mam obserwacje
    pomiedzy sytuacja w polsce jak i zagranicy.

    Polacy maja potencjal. Widac to po tym jakie powodzenie mamy tam gdzie
    praca jest zorganizowana (holandia, UK, irlandia). I nie pracujemy tam
    tylko jako fizole.
    Sam bym chetnie otwarl firme w polsce i nie szwedal sie po swiecie. Ale
    bajzel w przepisach i durne obciazenia podatkowe skutecznie mnie
    odstraszaja.

  • 57. Data: 2005-05-18 07:07:46
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

> [...]

    > produktywnymi. I o to caly czas mi chodzi. O wspolprace pomiedzy oboma
    > stronami. I nie tylko w tym przypadku ale generalnie w calej polskiej

    No masz racje. Tylko ze u nas obie strony nie maja odpowiedniego nastawienia
    i to dlugo potrwa, az sie naucza. Generalnie jest straszny brak zaufania z
    obu stron. Wielu pracodawcow sie boi zainwestowac w pracownikow, wielu
    pracownikow boi sie zainwestowac w firme, w ktorej pracuje, wiecej wysilku
    niz niezbedne minimum potrzebne do otrzymania wyplaty - oczywiscie
    pracodawca ma mozliwosc wymusic te "wiecej wysilku", nie zawsze etycznie,
    nie rozumiejac, ze czlowiek odpowiednio zmotywowany sam by to z siebie dal i
    jeszcze by mial satysfakcje. Mamy niski poziom kultury wzajemnych stosunkow
    biznesowych.

    > A przeciez jest to dla niego czysty zysk. Jak sobie wychowa
    > nastepce/zastepce to moze w tym czasie robic cos innego co przyniesie mu
    > dodatkowe pieniadze.

    Niestabilne otoczenie nie sprzyja mysleniu dlugofalowemu. Wiele malych firm
    walczy o przetrwanie i zyje "z dnia na dzien".

    > A co nie wolno im?
    > Popieram.

    Wolno i ja tez popieram, ale nastawienie ludzi jest takie, ze jak
    napisalam - oburzenie spoleczne wybucha.

> [...]
    > idzie szybciek sprawniej. Na zachodzie szef wie czego chce i potrafi to
    > wyjasnic. Nie zajmuje sie naraz 20 rzeczami a nawet jesli to robi to nie

    Masz racje. Ja tez widzialam ten styl pracy, mam doswiadczenie dluzszego
    przebywania na tzw. Zachodzie. Jestem najprawdopodobniej przyszlym
    emigrantem, bo w polskich warunkach denerwuja mnie czesto dokladnie te
    rzeczy, o ktorych mowisz, ze szczegolnym uwzglednieniem kultury stosunkow
    miedzyludzkich. Trafilam do fajnej "enklawy normalnosci", ale czestego i
    bliskiego kontaktu z rzeczywistoscia panujaca na zewnatrz nie da sie
    uniknac.

    > Polacy maja potencjal. Widac to po tym jakie powodzenie mamy tam gdzie
    > praca jest zorganizowana (holandia, UK, irlandia). I nie pracujemy tam
    > tylko jako fizole.

    Wydaje mi sie jednak, ze jest problem w przypadku bycia nie-fizolem i nie
    czlowiekiem o wyksztalceniu "konkretnym, praktycznym, przemyslowym", tzn.
    inzynierskim czy farmaceutycznym. Tam, gdzie jest stosunkowo duzo
    wplywajacego na wizerunek firmy kontaktu pracownika z klientami,
    kontrahentami itd., nawet gdyby to miala byc zwykla praca sekretarska, obcy
    nie sa juz mile widziani, firmy obawiaja sie zlego wplywu na ich image
    obcego nazwiska, obcego akcentu. Tylko duze koncerny nie maja tej fobii, ale
    ja nie lubie takich :)

    > Sam bym chetnie otwarl firme w polsce i nie szwedal sie po swiecie. Ale
    > bajzel w przepisach i durne obciazenia podatkowe skutecznie mnie
    > odstraszaja.

    Bajzel w przepisach jest nawet gorszy od obciazen podatkowych. Produkuje sie
    tych przepisow tyle, ze czlowiek normalnie pracujacy nie jest w stanie sie z
    nimi na biezaco zapoznawac, a poniewaz nieznajomosc prawa nie zwalnia od
    jego przestrzegania, wlasciwie do prawie kazdej firmy moze przyjsc
    odpowiednia kontrola i przyczepic sie do czegos, co nie bylo przestrzegane z
    niewiedzy, a nie z checi oszczednosci czy z anarchistycznego buntu.

    I.

  • 58. Data: 2005-05-18 20:59:52
    Od: lukasz sczygiel <g...@n...tw>

    Immona napisał(a):
> [...]
    > jeszcze by mial satysfakcje. Mamy niski poziom kultury wzajemnych stosunkow

    Zgadza sie.

> [...]
    > obcego nazwiska, obcego akcentu. Tylko duze koncerny nie maja tej fobii, ale

    Tez sie zgodze. Niestety nie da sie miec wszystkiego:(

    I tym akcentem zakonczmy dyskusje. Chyba byla nudna bo jakos nikt sie
    nie doczepil:)