PracaGrupypl.praca.dyskusje › prosba o wycene szkolenia

  • 1. Data: 2005-05-09 09:39:44
    Temat: prosba o wycene szkolenia
    Od: pinki <p...@w...yeti.ismedia.pl>

    Witam,
    mam przeprowadzic szkolenie z
    1. podstaw obslugi komputera na poziomie XP
    2. obslugi systemu medycznego Infomedica
    dla pewnej firmy medycznej w warszawie.
    Pytanie:
    1.ile moge zarzadac pieniedzy za szkolenie nr1, 150 osob, grupy 10
    osobowe ( umowa o dzielo lub zlecenie do wyboru )
    cena od grupy
    2. musze tez podac szacunkowy czas trwania szkolenia dla jednej grupy
    czy ludzie, ktorzy NIGDY nie mieli nic wspolnego z komputerami sa w
    stanie opanowac podstawy windowsa w np 4 h ?
    pinki

  • 2. Data: 2005-05-09 09:59:08
    Temat: Re: prosba o wycene szkolenia
    Od: czarny <m...@f...art.pl>

    pinki napisał(a):

    > 2. musze tez podac szacunkowy czas trwania szkolenia dla jednej grupy
    > czy ludzie, ktorzy NIGDY nie mieli nic wspolnego z komputerami sa w
    > stanie opanowac podstawy windowsa w np 4 h ?

    a jak z wiekiem tej grupy? To ma dużo wspolnego.
    Przykład:
    w firmie od 3 lat uczę gł. księgową jak skopiować dokument
    z dysku na dyskietkę. 3 lata i wciaz drzy jej
    reka przy tej czynnosci... Czesto musze stac nad nia.
    Wiek ca. 50 latek.
    Mlody czlowiek z reguly chwytający wszystko w locie
    lapie to po pierwszym zademonstrowaniu.

    I teraz sobie wyobraz ze majac grupe ludzi, ktora swym wiekiem wykracza
    poza ogolnie rozumiana "starsza mlodziez" musisz im pokazac jak sie
    pracuje wykorzystujac komputer.

    Nie odradzam, bron Boze, ale i nie zazdroszcze.

    --
    czarny
    [:::: usun xxx z adresu :: mystique at free.art.pl ::::]

  • 3. Data: 2005-05-09 09:59:35
    Od: Witiia <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2005-05-09 11:39, Użytkownik pinki napisał:

    > czy ludzie, ktorzy NIGDY nie mieli nic wspolnego z komputerami sa w
    > stanie opanowac podstawy windowsa w np 4 h ?

    Nie ma szans. Przez tyle to mogą nauczyć się włączać komputer, zalogować
    się, posługiwać klawiaturą i myszką.

    --
    Witiia

  • 4. Data: 2005-05-09 10:04:10
    Od: pinki <p...@w...yeti.ismedia.pl>

    Użytkownik czarny napisał:

    > a jak z wiekiem tej grupy? To ma dużo wspolnego.
    sadze ze beda to ludzie w przedziale 40<
    lekarze oczywiscie i pielegniary

    1 grupa ma byc grupa testowa
    ile godzin zobaczymy
    ale jak wycenic?
    za pojedynczego sluchacza stawka godzinowa?
    czy za cala grupe stawka tez godzinowa
    jesli tak to ile ??

    hm

  • 5. Data: 2005-05-09 10:11:55
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: pinki [Mon, 09 May 2005 11:39:44 +0200]:

    > 2. musze tez podac szacunkowy czas trwania szkolenia
    > dla jednej grupy czy ludzie, ktorzy NIGDY nie mieli
    > nic wspolnego z komputerami sa w stanie opanowac podstawy
    > windowsa w np 4 h ?

    Nie sa. Chyba ze akurat Ci sie zmyslni trafia.

    Robilam jakis czas temu z moim szczesciem szkolenia dla
    nauczycieli z ODNu. Calosc trwala 2 dni, grupy wlasnie
    tak circa 10 osob. Chodzilo tylko i wylacznie podobno
    o nauczenie podstaw korzystania z przegladarek i poczty
    e-mail na potrzeby szkolne, tak zeby mogli korzystac
    z Internetu podczas zajec lekcyjnych.

    Po tych 2 dniach polowa mniej wiecej wiedziala co robi,
    1/4 rokowala nadzieje ze zrozumieja, ze mozna sobie tekst
    ze strony wydrukowac albo skopiowac do Worda i formatowac.

    Reszta szla w zaparte "bo oni sie uczyc nie beda, bo maja
    komputery w domu i wiedza co z nimi robic!!!". Nie musze
    chyba dodawac, ze glownie tym ostatnim przydaloby sie
    wlasnie szkolenie z calkowitych podstaw obslugi? :>

    A, mielismy tez nauczycielke informatyki, ktora probowala
    za wszelka cene trzymac myszke kablem do siebie. Nie szlo
    jej przekonac, ze szybciej sie pracuje jak jest odwrotnie.

    Program niestety opracowany byl przez ODN wiec mielismy
    male pole manewru. Ja bym sie jednak do tego troche
    inaczej zabierala. Swoje metody bez problemu ustalisz
    po 2-3h w warunkach bojowych.

    Generalnie zalezy na kogo trafisz. Jesli mlode osoby,
    ktore nie wyrobily sobie nawyku "ja wiem lepiej", to
    moze i te 4h im wystarcza. Jezeli jednak sa to panie
    ok. 50 pracujace w ksiegowosci na FKach -- mowy nie ma.

    Wyceny Ci nie zrobie, sam musisz. Ja licze za calosc
    X ilosc grup i tyle. Przy czym nie daj wkopac sie w
    warunek, ze dzielo zostanie wykonane jak kursanci
    calkowicie opanuja material -- bo w zyciu tych pieniedzy
    nie zobaczysz... Nie widzialam jeszcze takiego cudu,
    zeby kompletnie wszyscy zalapali calosc. Chyba, ze masz
    grupe w ktorej _wszyscy_ sa z wyboru i rzeczywiscie
    _chca_ nauczyc sie tego, czego powinni.

    Kira

  • 6. Data: 2005-05-09 10:30:31
    Od: pinki <p...@w...yeti.ismedia.pl>

    to jest caly program szkolenia
    ---------------------------------
    1. Uruchomienie komputera
    2. Zasady poslugiwania sie myszka
    3. Zasady pisania na klawiaturze komputerowej
    4. Pulpit Windows - ikona Moj komputer, przycisk Start
    5. Kosz - odzyskiwanie usunietych plikow, oproznianie Kosza
    6. Organizacja plikow i folderow (wykorzystanie ikony Moj komputer do
    przegladania zawartosci plikow i folderow)
    7. Podstawowe operacje na plikach i folderach
    - kopiowanie, przenoszenie, usuwanie (korzystanie z opcji "przeciagnij i
    upusc")
    - zapisywanie, otwieranie i zmienianie nazw
    - tworzenie wlasnej struktury folderow (tworzenie nowych folderów i
    podfolderow)
    8. Schowek Windows (polecenia Kopiuj, Wytnij, Wklej)
    9. Rola folderu Moje dokumenty
    10. Tworzenie i usuwanie skrotow na pulpicie
    11. Uruchamianie i zamykanie prostych programow (Paint, WardPad,
    Kalkulator, Notatnik)
    - tworzenie prostego pliku tekstowego w WordPad
    - tworzenie prostego rysunku w programie Paint
    12. Praca z wieloma aplikacjami jednoczesnie (przelaczanie, wspolpraca)
    13. Podstawowe operacje na oknach (przesuwanie, zmiana rozmiaru,
    minimalizacja, zamykanie, poruszanie sie wewnatrz okna - paski przewijania)
    14. Wyszukiwanie plikow i folderow (wyszukiwanie wg daty, tekstu
    zawartego w dokumencie, rozszerzenia itp.)
    15. Zamykanie systemu Windows i konczenie pracy z komputerem

    w szkoleniu nie biora udzialu panie ksiegowe ktore sa bardzo odporne na
    wiedze
    glowna grupa sa lekarze a wiec ludzie, wydawac sie moze w miare
    inteligentni i podatni na wiedze
    w ankiecie zadeklarowali sie ze NIGDY nie dotykali komputera.
    jesli nie chca stracic pracy to MUSZA sie tego nauczyc, gdyz bez podstaw
    szkolenie z infomediki mija sie z celem.
    wiec pytam, ile godzin na grupe.
    kazda osoba siedzi przy komputerze, ja mam laptoka z rzutnikiem czyli
    wymarzone warunki do pracy.

  • 7. Data: 2005-05-09 10:44:33
    Od: "Artur R. Czechowski" <a...@h...pl>

    Witam,

    Disclaimer: nie wiem, czy masz jakieś doświadczenie szkoleniowe, czy nie.
    Zakładam, że nie i proszę o wybaczenie, jeśli niektóre kwestie poruszam
    zbyt łopatologicznie.

    On 2005-05-09, pinki <p...@w...yeti.ismedia.pl> wrote:
    > 1.ile moge zarzadac pieniedzy za szkolenie nr1, 150 osob, grupy 10
    > osobowe ( umowa o dzielo lub zlecenie do wyboru )
    > cena od grupy
    Przyznaję, nie znam obecnych stawek. Ostatni raz szkoliłem, jeśli mnie
    pamięć nie myli, w 2001. Ale gdyby ktoś obecnie się do mnie zgłosił
    z propozycją przeprowadzenia jakiegoś szkolenia, to pewnie zacząłbym
    rozmowę od 150PLN/h. Aczkolwiek chętnie usłyszałbym od siedzących w branży,
    że to dumping i mogę podnieść stawkę :) Poniżej 100PLN/h powiedziałbym
    "dziękuję".

    > 2. musze tez podac szacunkowy czas trwania szkolenia dla jednej grupy
    > czy ludzie, ktorzy NIGDY nie mieli nic wspolnego z komputerami sa w
    > stanie opanowac podstawy windowsa w np 4 h ?
    "To jest myszka, a klika się tak".
    Pierwsze pytanie: kiedy mają się odbyć te szkolenia?
    Drugie pytanie: czego chcesz tych ludzi nauczyć?
    Trzecie pytanie: co z materiałami?

    Z mojego skromnego doświadczenia wynika, że przygotowanie konspektu
    do 4-dniowego szkolenia z dobrze znanego tematu to dzień, góra dwa.
    Razem z oszacowaniem czasu potrzebnego na przeprowadzenie szkolenia.
    I ewentualne przycięcie/rozdmuchanie konspektu, żeby akurat zmieścić się
    w czasie. Przygotowanie dobrych materiałów od zera to spokojnie od kilku
    dni w górę. Owszem byłem w stanie przygotować materiały w dwie noce
    (przyszedł szef i powiedział: pojutrze robisz szkolenie z X), ale to
    nie były dobre materiały. Sam byłem mocno zdziwiony, że dostałem
    pozytywne oceny od uczestników szkolenia (wypełniali na koniec ankietkę).

    Co do samej tematyki szkolenia - osobiście nigdy nie podjąłbym się
    przygotowania szkolenia z podstaw obsługi komputera. Z jednej prostej
    przyczyny - sam przechodziłem przez to tak dawno, że nie pamiętam, co mnie
    bolało, a co było proste. Weź na to poprawkę czytając moje dalsze uwagi,
    gdyż mogę się nieco rozmijać z rzeczywistością :)

    Zastanówmy się co takiemu człowiekowi będzie potrzebne do pracy
    z komputerem?
    - jak włączać i wyłączać komputer (windy nie należy wyłączać z guzika)
    - dyski, dyskietki, otoczenie sieciowe
    - jak uruchamiać programy
    - obsługa myszy - dla niektórych rolka czy menu pod prawym przyciskiem
    może być odkryciem :)
    - obsługa klawiatury - to rozwinę później
    - profilaktyka antywirusowa - dobrze byłoy to osadzić w realiach firmy
    - jak sobie radzić w przypadku problemów - j.w., czy w firmie jest jakiś
    wewnętrzny helpdesk?
    - jeżeli mają dostęp do poczty to parę słów o netykiecie (spam, łańcuszki)
    i technikaliach (kodowanie, jak je ustawić, maile w HTMLu, masowe wysyłki
    głupotek w ppt, etc...)
    - drukowanie - znów, dostosować do realiów firmy
    - wyciąganie skrótów na pulpit, ustawianie tapetek

    Więcej mi do głowy nie przychodzi.

    Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to jest do zrobienia w 8h. Ale...
    Jak sam pisałeś, ci ludzie nie mają pojęcia o obsłudze komputera. To znaczy,
    że wykonanie wszelkich ćwiczeń zajmie im trochę czasu. Koordynacja ręka-oko
    to dla niektórych poważny problem. Podobnie może być z pisaniem na klawiaturze.
    Takie drobiazgi skutecznie wydłużają czas szkolenia. A jeżeli chcesz podejść
    do sprawy poważnie, to powinieneś dać im trochę czasu na oswojenie się
    z elementami wejścia/wyjścia :) Jeżeli chodzi o myszę to sprawa jest prosta:
    niech sobie pograją przez 15-20 minut w sapera, pasjansa albo inne kulki.
    Z klawiaturą gorzej - kursu maszynopisania im nie zrobisz. Jedyne, co możesz
    to ćwiczenia, łażenie od stanowiska do stanowiska i pomaganie.

    Masz moje propozycje. Możliwe, że inni też się odezwą. Zastanów się,
    czego tak naprawdę chcesz nauczyć tych ludzi. Co im będzie potrzebne na tym
    etapie, a co nie. Szacując czas trwania weź pod uwagę, że max. co 2h musisz
    zrobić 5-10 minut przerwy. Po pierwsze: dla poprawy koncentracji. Po drugie:
    na fizjologię (świetny dowcip niedawno czytałem[1]). Po trzecie: niektórzy
    nie przeżyją bez papierosa :)
    Przydałaby się też przynajmniej jedna dłuższa przerwa z jakąś kawą i ciachem
    (lub inną kanapką).

    Pozdrawiam
    Czesiu

    [1] Zajęcia z savoir-vivre'u. Prowadzi kobieta, wśród uczestników sami
    panowie. Pani zadaje pytanie:
    - Jesteście na przyjęciu lub w restauracji. Musicie udać się
    w pewne miejsce. Jak usprawiedliwicie przed swoją towarzyszką
    swą chwilową nieobecność.
    - Idę się wysikać - padła propozyzja z sali.
    - No niestety - odparła prowadząca - słowo "wysikać" może zostać
    uznane za prostackie i grubiańskie.
    - Przepraszam, ale muszę udać się do ubikacji - zgłosił się inny
    uczestnik.
    - No cóż - prowadząca na to - mówienie o ubikacji przy jedzeniu
    trudno zaliczyć do kanonów kultury. Może jakieś inne pomysły?
    - Pani wybaczy - na to kolejny uczestnik - ale muszę udać się
    uścisnąć kogoś, kogo mam nadzieję przedstawić pani po kolacji.
    <tup>
    --
    What should people think who are new to debian and send a bug report and they
    will get an rtfm? /Nico Golde/

  • 8. Data: 2005-05-09 10:45:54
    Od: "Maciek" <j...@K...wp.pl>

    widze ze kolega mocno oporny, jak mu wszyscy tllumacza ze w zyciu nie
    przeliczysz tego na godziny...
    to moze ja ci powiem juz na konkretnym przykladzie.
    szkolenie dokladnie z takiego zakresu jak twoje. czyli najpierw wdrozenie do
    xp zanim przejdziemy do infomediki
    no i u nas bylo to w duzo mniejszych grupkach to po pierwsze, a po drugie
    zajelo duzo wiecej czasu...
    poza tym jeszcze conajmniej kilka tygodni/miesiecy biegnia do nich
    ewnentualnie tlumaczenia przez telefon co z czym sie je.
    teraz po kilkunastu miesiacach dzialania systemu jest mozna powiedziec good.
    poza przypadkami kiedy to panie pielegniarki zakwalifikuja australijczyka do
    unii europejskiej, albo w ogole nie przejmuja sie wpisywaniem ubezpieczenia
    albo peselu do odpowiednich pol. poza tym pare innych spraw ale co ja ci
    bede tlumaczyc jak ty sam szkolisz...
    pozdrawiam
    Maciu

  • 9. Data: 2005-05-09 10:54:11
    Od: Kira <c...@-...pl>

    Re to: pinki [Mon, 09 May 2005 12:30:31 +0200]:

    > to jest caly program szkolenia

    No to przy zalozeniu ze nie jest to jednolity beton
    i ci ludzie faktycznie chca sie uczyc:

    > 1. Uruchomienie komputera

    Jakies 10-15 min (beda chcieli powtorki robic :>). Mozna
    rozlozyc w czasie.

    > 2. Zasady poslugiwania sie myszka

    Samo opisanie i pokazanie z 10 min, uczyc sie normalnie
    nia poslugiwac beda przez caly czas szkolenia. I pozniej.

    > 3. Zasady pisania na klawiaturze komputerowej

    Najlepiej tak z 30-40 min sobie zarezerwowac, przygotowac
    im krotki tekst do korekty i dopisania 2-3 zdan.

    > 4. Pulpit Windows - ikona Moj komputer, przycisk Start

    A tego nie rozumiem? Bo opowiedziec o tym co znajda na
    pulpicie i do czego to jest, to powinienes na samym
    poczatku. Troche teorii wstepnej byc musi, nie ruszysz
    bez tego dalej.

    > 5. Kosz - odzyskiwanie usunietych plikow, oproznianie Kosza

    Kolejne 10-15 min.

    > 6. Organizacja plikow i folderow (wykorzystanie ikony
    > Moj komputer do przegladania zawartosci plikow i folderow)

    30 minut. Nie zartuje.

> [...]
    > - zapisywanie, otwieranie i zmienianie nazw
    > - tworzenie wlasnej struktury folderow (tworzenie nowych folderów i

    Nastepna godzina z glowy. Tez powaznie mowie.

    > 8. Schowek Windows (polecenia Kopiuj, Wytnij, Wklej)

    Zrob to hurtem przy okazji uczenia obslugi klawiatury
    i pisania. Na tym samym przygotowanym tekscie. Troche
    czasu w ten sposob zaoszczedzisz.

    > 9. Rola folderu Moje dokumenty

    Tzn?

    > 10. Tworzenie i usuwanie skrotow na pulpicie

    15 min powinno wystarczyc. Przygotuj sie na panike pt.
    "wywalilem sobie program!!! pomocy!" ;)

    > 11. Uruchamianie i zamykanie prostych programow (Paint,
    > WardPad, Kalkulator, Notatnik)
    > - tworzenie prostego pliku tekstowego w WordPad
    > - tworzenie prostego rysunku w programie Paint

    2h. I wcale nie wiem czy to wystarczy. Dla Ciebie
    jest to latwe, oni beda zapisywac, potem w panice
    szukac zapisanych plikow, przypadkowo cos "psuc"
    i nie wiedziec jak to odkrecic, kombinowac sobie
    z roznymi opcjami i tak dalej.

    A prywatnie, sensu obslugi Painta nie widze skoro
    to maja byc podstawy dla ludzi, ktorzy maja je potem
    w pracy wykorzystac. Co lekarz z Paintem zrobi?

    > 12. Praca z wieloma aplikacjami jednoczesnie (przelaczanie,
    > wspolpraca)

    Nie rob z tego oddzielnego punktu.

    > 13. Podstawowe operacje na oknach (przesuwanie, zmiana
    > rozmiaru, minimalizacja, zamykanie, poruszanie sie wewnatrz
    > okna - paski przewijania)

    Polacz to z obsluga myszki.

    > 14. Wyszukiwanie plikow i folderow (wyszukiwanie wg daty,
    > tekstu zawartego w dokumencie, rozszerzenia itp.)

    30 min :> Sam zobaczysz :>

    > 15. Zamykanie systemu Windows i konczenie pracy z komputerem

    Tak jak z odpalaniem: co jakis czas po skonczeniu danej
    czesci kaz im po prostu zamknac system i uruchomic go
    od nowa.

    Do wszystkiego powyzszego musisz sobie doliczyc tak z drugie
    tyle na pytania, watpliwosci, trenowanie nowej umiejetnosci,
    panike "co sie dzieje", latanie po sali i pokazywanie kazdemu
    po kolei czesci tego co mowisz.

    Musisz sobie tez tak skonfigurowac komputery, zeby ludzie
    siedzacy kolo siebie mogli sobie zagladac przez ramie i
    widzieli prawie dokladnie to samo u siebie i u sasiada.
    Daje to efekt ciut wiekszego spokoju.

    Niezaleznie od tego jaka to grupa zawodowa, czlowiek
    siedzacy pierwszy raz przy komputerze bedzie czul sie
    nieswojo. To tez pochlania czas. Poza tym wszystko co
    robia beda robic baaaardzo wolno. To tez czas. No i
    cokolwiek chcesz demonstrowac, musisz pare zdan na ten
    temat powiedziec. To tez czas.

    Moja rada: rozbij to sobie na dwie czesci, najpierw
    podajesz im teorie i demonstrujesz praktyke, a potem
    podsuwasz pod nos cos, co mniej wiecej znaja i co ich
    oderwie od stresu, ale tez i pozwoli wykorzystac nowa
    wiedze. Tak sie najszybciej uczy.

    Mozesz przygotowac im np. pare tekstow i grafik, albo
    kazac porobic rysunki i zmontowac z tego gazetke, ktora
    potem zapisza w odpowiednim miejscu na dysku i drukna.
    Tu beda musieli wykorzystac w zasadzie wszystkie nabyte
    umiejetnosci, a beda sie przy tym niezle bawic ;)

    I to powyzej to sa _bardzo_ optymistyczne szacunki.

    Kira

  • 10. Data: 2005-05-09 10:56:10
    Od: pinki <p...@w...yeti.ismedia.pl>

    Użytkownik Maciek napisał:
    > widze ze kolega mocno oporny, jak mu wszyscy tllumacza ze w zyciu nie
    > przeliczysz tego na godziny...
    widzisz
    ja toporny nie jestem
    zdaje sobie sprawe ze nie mozna tego oszacowac
    tylko musze podac przyszlemu chlebodawcy ile chce za taka usluge
    i w lasnie w takiej formie :)
    zdaje sobie sprawe, ze pozniej ludzie Ci beda dzwonic do mnie i pytac co
    zrobic bo ..
    skrypt z cwiczeniami i lopatologicznymi tlumaczeniami juz przygotowalem.
    screeny poszczegolnych operacji. nie mozna juz prosciej.
    idzie o to ze ludzie po szkleniu przejda krotki test i jesli go zalicza,
    mam etat w firmie. :)