PracaGrupypl.praca.dyskusje › pytanie natury prawie ogolnej

  • 1. Data: 2002-09-26 21:37:50
    Temat: pytanie natury prawie ogolnej
    Od: <u...@s...pl>

    Wiec.
    Od poczatku.
    Sprawa wyglada tak :
    Kolezanka zachorowala, na prosbe(!raczej przymus) szefa wrocila jednak z
    chorobowego, ktory w sumie trwal 2 dni.
    Teraz, pod koniec miesiaca, szef oznajmia, ze za te dwa dni potraci jej
    20 % z wyplaty...
    Czy ma do tego jakakolwiek podstawe prawna?
    Zaswiadczenia o chorobowym najprawdopodobniej nie przedstawil Zusowi.

    Dzieki z gory za odpowiedz.
    Oraz ewentualna porade. Niestety bylyby potrzebne konkretne informacje z
    &...
    Takie czasy,,, mnie samej rece opadaja.
    --
    pozdrawiam
    Ula

  • 2. Data: 2002-09-28 18:25:22
    Temat: Re: pytanie natury prawie ogolnej
    Od: Roman Kubik <r...@p...com.pl>

    jesli dobrze zrozumialem to ta osoba 2 dni rzeczywiscie byla na zwolnieniu
    lekarskim.
    jesli zwolnienie nie jest zwiazane z wypadkiem przy pracy ani stanem
    blogoslawionym ;-), to za okres na zwolnieniu otrzymuje sie wynagrodzenie
    w wysokosci 80% sredniej z ostatnich 3 (casem 6 a moze nawet 12tu) miesiecy
    (tak stanowia przepisy).
    Za pierwsze trzydziescikilka dni choroby placi pracodawca a nie ZUS.
    (35 w starym KP, nie pamietam ile [33?] w nowym)

    W zasadzie moglby jej zaplacic za te dwa dni 80% _dniowki_, bo zgodnie
    ze znowelizowanym KP pierwszy dzien zwolnienia krotszego niz bodaj 5 czy 7
    dni jest bezplatny (ale moze jej zwolnienie bylo dluzsze - nie wiem jak
    to traktowac jesli nie wykorzystala zwolnienia...).

    ...skoro juz posluchala i przyszla do pracy, bo jak miala L4 to pracodawca mogl
    jej skoczyc... [...a potem wylac z pracy - takie czasy].

    Zwracam uwage czytelnikow tego posta na dwa fakty:
    - przecietny pracownik choruje w roku znacznie mniej niz 30 dni,
    wiec ZUS nie placi za jago chorobowe ani grosza. Na co ida nasz skladki
    na ubezpieczenie chorobowe?
    - pierwszy dzien krotkich zwolnien ma byc bezplatny, zeby ,,karac'' pijakow,
    ktorym lekarz _musi_ dac kilka dni zwolnienie ,,kacowego'', bo w pracy
    byliby niebezpieczni. Hmm... tylko czy przecietny chory 5 dni to skacowany
    baran? _bardzo_ watpie. Znowu robia nam wode z muzgu.
    Po drugie (ale tego nie wiem na pewno...)
    niby to teraz firmy juz nie placa za 35 dni, a tylko za 33 (chyba)
    tyle, ze jesli ktos ma 5 zwolnien po 4 dni, to to nie jest 20 dni do zaplaty,
    a 15, wiec znowu robia nas w balona... i zmniejszaja obciazenia ZUSu,
    przerzucajac je jak nie na pracodawcow, to na pracownikow... :-(
    choc z tym po drugie moge sie mylic... ale jak znam zycie, to nie...

    pozdrawiam

    romekk, milosnik ZUSu :->

    --
    http://naked.one.pl/~romek