PracaGrupypl.praca.dyskusje › przymusowe nadgodziny???

  • 1. Data: 2003-11-03 23:17:26
    Temat: przymusowe nadgodziny???
    Od: "Marian.S" <m...@W...pl>

    Czy pracodawca ma prawo zmuszenia pracownika do przymusowych nadgodzin???
    W firmie której pracuje taka sytuacja ma miejsce
    Wymiar pracy to 8 h dziennie i 5 dni w tygodniu
    umowa stała
    Pracodawca tłumaczy sie że jest to sytuacja kryzysowa i zmusza pracownika do
    nadgodzin
    Powiem że praca która jest realizowana przez firme nie jest w 100%
    przewidywalna pracą jest to infolinnia
    Pracodawca w tej sytuacji grozi naganą czy też wypowiedzeniem umowy o prace
    Dział który jest w ten sposób nękany liczy około 300 osób
    a ja np niemam ochoty pracować na nadgodziny niechce aby pracodawca mógł mnie
    do nich zmusić
    Wiem że jest cięzka sytuacja na rynku pracy pracodawca wypłaca przysługujące
    wynagrodzenie za nadgodziny
    czy moge się niezgodzić???
    Proszę o info
    Dzięki Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-11-04 01:37:08
    Temat: Re: przymusowe nadgodziny???
    Od: "Witek" <m...@w...pl>

    Nie zgodzić się możesz, ale jeśli zależy Ci na utrzymaniu pracy, to nie
    radzę! Pracodawcy, albo nie spodoba się to od razu, albo po którejś odmowie!
    Raczej nie będzie się wahał - zaraz znajdzie 10 chętnych na Twoje miejsce, a
    oni (doświadczeni już przez bezrobocie) nie będą się sprzeciwiać
    nadgodzinom! Pozdrawiam

    --
    Witek

  • 3. Data: 2003-11-04 08:59:16
    Temat: Odp: przymusowe nadgodziny???
    Od: "zairazki" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik Witek <m...@w...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bo6vrt$qpm$...@n...onet.pl...
> [...]
    miejsce, a
    > oni (doświadczeni już przez bezrobocie) nie będą się sprzeciwiać

    Ja np. wziąłbym z pocałowaniem w rączkę gratis na dodatek... 8
    miesięcy bezrobocia, w tym tylko 3 na zasiłku, skutecznie leczy z
    grymaszenia...
    Zawsze pozostaje opcja zmiany pracy na taką, gdzie nie gonią.
    Jeżeli takiej nie masz pod ręką na pewniaka, to nie narzekaj.
    Lub negocjuj z szefami - to zawsze wolno, choć nie zawsze jest
    bezpieczne. Ale bezpieczniejsze od głośnego narzekania w firmie na
    pewno.

    pozdrowionka
    zairazki

  • 4. Data: 2003-11-04 12:49:39
    Od: s...@W...onet.pl

> [...]
    > do nich zmusić
    > Wiem że jest cięzka sytuacja na rynku pracy pracodawca wypłaca przysługujące

    Witam
    Art. 133. § 1. Praca wykonywana ponad normy czasu pracy, ustalone zgodnie z
    przepisami kodeksu, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych. Praca taka jest
    dopuszczalna tylko w razie:
    1) konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia
    ludzkiego albo dla ochrony mienia lub usunięcia awarii,
    2) szczególnych potrzeb pracodawcy.
    § 2. Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku z okolicznościami
    określonymi w § 1 pkt 2 nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 4
    godzin na dobę i 150 godzin w roku kalendarzowym.
    § 21. W układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w umowie o pracę,
    jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest
    obowiązany do ustalenia regulaminu pracy, można ustalić inną liczbę godzin
    nadliczbowych w roku kalendarzowym niż określona w § 2. W takim przypadku czas
    pracy, z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych, nie może przekroczyć
    przeciętnie 48 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym.
    § 3. skreślony.
    Art. 1331. Przepisu art. 133 § 1 pkt 2 nie stosuje się do pracowników
    zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których występują przekroczenia
    najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia.

    Przeczytaj, będziesz wiedzieć. Wnioski należą do Ciebie. Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2003-11-05 06:35:48
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl>

> [...]
    zdrowia
    > ludzkiego albo dla ochrony mienia lub usunięcia awarii,

    No i tu jest pies pogrzebany - pracodawca zawsze może mieć "szczególne
    potrzeby"...
    Zreszta podobnie jak większość przedmówców ("przedpisców" ?) sądzę, że zanim
    zaczenisz spór o nadgodziny powinieś dobrze ro\zwarzyć czy to się opłaci -
    lepsza praca znadgodzinami niż brak pracy. Ale jeżeli jesteś trudnym do
    zastąpienia fachowcem to pracodawca pewnie sięz tobą dogada.
    pozdrawiam
    Paweł