PracaGrupypl.praca.dyskusjeprzymusowe nadgodziny??? › Re: przymusowe nadgodziny???
    From: s...@W...onet.pl
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: przymusowe nadgodziny???
    Date: 4 Nov 2003 13:49:39 +0100

    > Czy pracodawca ma prawo zmuszenia pracownika do przymusowych nadgodzin???
    > W firmie której pracuje taka sytuacja ma miejsce
    > Wymiar pracy to 8 h dziennie i 5 dni w tygodniu
    > umowa stała
    > Pracodawca tłumaczy sie że jest to sytuacja kryzysowa i zmusza pracownika do
    > nadgodzin
    > Powiem że praca która jest realizowana przez firme nie jest w 100%
    > przewidywalna pracą jest to infolinnia
    > Pracodawca w tej sytuacji grozi naganą czy też wypowiedzeniem umowy o prace
    > Dział który jest w ten sposób nękany liczy około 300 osób
> [...]
    Witam
    Art. 133. § 1. Praca wykonywana ponad normy czasu pracy, ustalone zgodnie z
    przepisami kodeksu, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych. Praca taka jest
    dopuszczalna tylko w razie:
    1) konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia
    ludzkiego albo dla ochrony mienia lub usunięcia awarii,
    2) szczególnych potrzeb pracodawcy.
    § 2. Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku z okolicznościami
    określonymi w § 1 pkt 2 nie może przekroczyć dla poszczególnego pracownika 4
    godzin na dobę i 150 godzin w roku kalendarzowym.
    § 21. W układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w umowie o pracę,
    jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest
    obowiązany do ustalenia regulaminu pracy, można ustalić inną liczbę godzin
    nadliczbowych w roku kalendarzowym niż określona w § 2. W takim przypadku czas
    pracy, z uwzględnieniem pracy w godzinach nadliczbowych, nie może przekroczyć
    przeciętnie 48 godzin tygodniowo w przyjętym okresie rozliczeniowym.
    § 3. skreślony.
    Art. 1331. Przepisu art. 133 § 1 pkt 2 nie stosuje się do pracowników
    zatrudnionych na stanowiskach pracy, na których występują przekroczenia
    najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia.

    Przeczytaj, będziesz wiedzieć. Wnioski należą do Ciebie. Pozdrawiam.