PracaGrupypl.praca.dyskusje › przerwy w pracy

  • 1. Data: 2005-07-02 20:16:29
    Temat: Re: przerwy w pracy
    Od: "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "utrOne" <utr1@[wytnij_to]aster.pl> napisał w wiadomości
    news:42c6f071$0$2121$f69f905@mamut2.aster.pl...
    > Witam, pracuje w systemie równoważnym zmianowym, 5 dni w tygodniu,
    dobowy
    > wymiar czasu pracy wynosi 8 h. Przysługuje mi 15 minut przerwy
    dziennie,
    > pracodawca daje mi dodatkowe15 minut przerwy niewliczanej w czas
    pracy w
    > zamian za to pracuje 2 dni w kwartale więcej.Czy ktoś wie czy można
    > zrezygnować z takiej formy przerwy i
    > wykorzystywać tylko 15 minut??Czy pracodawca ma prawo dodawać mi 2
    dni do
    > grafika czy może powinnam pracować 8:15??będę bardzo wdzięczna za
    pomoc

    kodeks pracy, art. 141

    1. Pracodawca może wprowadzić jedną przerwę w pracy niewliczaną do
    czasu pracy, w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut, przeznaczoną na
    spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych.
    2. Przerwę w pracy, o której mowa w par. 1, wprowadza się w układzie
    zbiorowym pracy lub regulaminie pracy albo w umowie o pracę, jeżeli
    pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lib nie jest
    obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.

    Zwykle jest tak, że jak bezpłatna przerwa wynosi np. 15 minut, to
    pracownik pracuje (razem z bezpłatną przerwą) 8h i 15 minut na dobę.
    Ale jak widać czasem wprowadza się ją jedynie dla uzyskania
    dodatkowych dni pracy...

    L.

  • 3. Data: 2005-07-03 08:41:31
    Od: "BH" <b...@o...pl>

> [...]
    > wykorzystywać tylko 15 minut??Czy pracodawca ma prawo dodawać mi 2 dni do
    > grafika czy może powinnam pracować 8:15??będę bardzo wdzięczna za pomoc

    Jeżeli te 15 minut dodatkowej przerwy nie wlicza się w czas pracy to
    rozumiem, że z tego powodu siedzisz w pracy o 15 minut dłużej (nie
    wykonujesz pracy krócej). Tak więc obowiązek 2 dodatkowych dni to nadużycie.

    Nie wiem jak byłoby w sytuacji, gdyby te dodatkowe 15 minut, kiedy nie
    pracujesz, wliczało się w czas pracy.

    Pozdr. B

  • 4. Data: 2005-07-03 08:57:20
    Od: "stokrotka" <p...@o...pl>

> [...]
    > Przysługuje mi 15 minut przerwy dziennie,
    > pracodawca daje mi dodatkowe15 minut przerwy niewliczanej w czas pracy
    W związku z powyższym sumiennie wypełniaj swoje obowiązki pracownicze i pracuj
    8h + 15 min przerwy dodatkowej = razem 8h 15min
    Jeśli tak nie zrobisz, będziesz dziennie pracować 7h 45min, i nie wyrobisz
    należnych 8h pracy.
    > Czy pracodawca ma prawo dodawać mi 2 dni do
    > grafika ??

    Nie wiem co na to prawo, ale mi wydaje się to bezprawiem.
    Ktoś wcześniej zacytował fragment Kodeksu Pracy, z którego wynika, że tego typu
    zmiany muszą być w układzie zbiorowym, lub w umowie o pracę. Pilnuj tego.

    A z tym podstawowym pytaniem o dodatkowe 2 dni proponuję się zgłosić do
    Państwowej Inspekcji Pracy, koniecznie na piśmie.
    Możesz spróbować również porównać odpowiedzi Inspekcji z 2 różnych województw.

    stokrotka

  • 5. Data: 2005-07-03 20:48:55
    Od: Dariusz Tarczoń <t...@i...pl>

    utrOne napisał(a):
> [...]
    > wykorzystywać tylko 15 minut??Czy pracodawca ma prawo dodawać mi 2 dni do
    > grafika czy może powinnam pracować 8:15??będę bardzo wdzięczna za pomoc

    Moze Ci dodac 2 dni dodatkowej pracy... a Ty mozesz od niego zarzadac
    wyplaty dodatku za nadgodziny.. (100% za prace w dni wolne od pracy -
    powyzej srednio 5-cio dniowego tygodnia pracy...) :D

    Pozdrawiam..
    Darek