PracaGrupypl.praca.dyskusje › procedura tworzenia stron www i aplikacji

  • 1. Data: 2003-07-24 06:26:31
    Temat: procedura tworzenia stron www i aplikacji
    Od: k...@p...onet.pl

    Witam!
    Sprawa, ktora chcialem poruszyc byla juz kilkakrotnie poruszana w roznych
    dyskusjach, ale przegladajac archiwum doszedlem do wniosku, ze kazdy temat jest
    po czesci bardzo indywidualny i nie daje odpowiedzi na wszystkie pytania.
    Moj problem jest nastepujacy:
    Firma, w ktorej pracuje jako specjalista ds. marketingu w ramach oszczednosci
    chce abym zrobil i utrzymywal strone www. Dodatkowo jest takze potrzeba
    wykonania kilku baz danych, ktore wspolpracowalyby z innym oprogramowaniem w
    firmie (tytpu FK). Bylyby to proste bazdy utworzone w Excelu lub w Accesie.
    Zaznaczam, ze zadne z wymienionych czynnosci nie sa zapisane w moim zakresie
    obowiazkow, a wykonywalbym je po czesci w pracy i w domu.
    Jak w takim razie powinno sie to odbyc? Czy mam prawo zadac dodatkowego
    wynagrodzenia? Czy powinna byc spisana dodatkowa umowa? Jak wygladalaby sprawa
    praw autorskich zarowno do powstalych baz danych jak i strony www (elementy
    graficzne, merytoryczne)?
    Bardzo prosze o porade w tej sprawie.

    Z gory dziekuje i pozdrawiam
    Krystian

  • 2. Data: 2003-07-24 08:48:42
    Temat: Re: procedura tworzenia stron www i aplikacji
    Od: "Michal Talaga" <m...@i...pl>

> [...]
    > wykonania kilku baz danych, ktore wspolpracowalyby z innym oprogramowaniem

    mega rotfl.
    Sorki, ale po prostu rozwala mnie takie podejscie firm.
    A pozniej rynek upada coraz nizej i nizej i ...

    Nie chce przez to podwazac twoich umiejetnosci, ale sposob w jakim sie tnie
    koszty.
    W Polsce musisz byc specjalista od wszystkiego, marketing, ksiegowosc,
    informatyka - to juz powoli nie wystarcza!

    A jak sie dzwoni do Niemiec czy USA to tam sa specjalizacje. Czlowiek ktory
    administruje siecia, nie zajmuje sie jej bezpieczenstwem i supportem
    uzytkownikow - ma swoja specjalizacje, w ktorej jest dobry.

    Zakres tych specjalizacji to inna kwestia, ale roznice w rozmowie mozna
    poczuc od razu.

    --
    Michal
    Strategiczny PBEM

  • 3. Data: 2003-07-24 09:54:40
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    k...@p...onet.pl writes:

> [...]
    > Zaznaczam, ze zadne z wymienionych czynnosci nie sa zapisane w moim zakresie
    > obowiazkow, a wykonywalbym je po czesci w pracy i w domu.

    hm.... bedac na twoim miejscu to to, co zrobie, zalezaloby od tego,
    czy jestem w stanie.
    gdybym nigdy nie robila stron www i nie miala pojecia jak, oraz tych
    baz danych - nie rwalabym sie do robienia tego, bo mozna miec wiecej
    problemow i klopotow potem, niz to bylo warte.

    (zlota zasada: jak cos robisz, to rob tak, zeby sie potem nie wstydzic
    podpisac pod tym).

    jesli jednak jestes zarazem specjalista od marketingu oraz
    webdesignerem i administratorem baz danych, to podpisz oddzielna umowe
    na to.

    co do praw autorskich to pewnie firma roscilaby sobie pelne prawa do
    dysponowania tym potem - tj. gdybys odszedl z tej firmy, to to co
    zrobiles zostaloby tam i nie mialbys prawa tego potem wykorzystywac
    albo pdsprzedac.

    no, ale to tak naprawde chyba zalezy od umowy, jaka podpiszesz.

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 4. Data: 2003-07-24 10:12:44
    Od: "neikula" <n...@N...gazeta.pl>

> [...]
    > Jak w takim razie powinno sie to odbyc? Czy mam prawo zadac dodatkowego
    > wynagrodzenia? Czy powinna byc spisana dodatkowa umowa?
    1) Myślę, że tak - powinna zostać spisana odrębna umowa, w której pracodawca
    zrobi coś na wzór specyfikacji serwisu, który masz wykonać.
    2) Przejrzyj sobie cenniki firm, które robią profesjonalnie stronki, zrób coś
    na kształt małego raportu (gdzie zawrzesz ceny różnych firm) i pokaż
    pracodawcy. Następnie powiedz mu, że skoro tyle i tyle zaoszczędzi na Twojej
    pracy, to powinien Ci dodatkowo zapłacić.

    Jak wygladalaby sprawa
    > praw autorskich zarowno do powstalych baz danych jak i strony www (elementy
    > graficzne, merytoryczne)?
    > Bardzo prosze o porade w tej sprawie.

    Co do praw autorskich: to zależy jakie przyjmiecie rozwiązanie z pracodawcą,
    zazwyczaj jest tak, że prawa majątkowe należą do tego, który płaci i zamawia
    serwis, ale prawa niemajątkowe zawsze należą do Ciebie (i nie ma możliwości
    ich zbycia). Oznacza to, że każdy element przygotowany przez Ciebie masz
    prawo podpisać swoim imieniem i nazwiskiem oraz we wszelkich dokumentach
    powinieneś występować jako autor serwisu :-). Jeżeli pracodawca nie podpisze
    z Tobą odrębnej umowy (i jeżeli nie ma odpowiedniego zapisu w Twojej
    dotychczasowej umowie o pracę) możesz uznać także, że prawa majątkowe do
    serwisu należą do Ciebie. Daje Ci to duże pole manewru, np. gdy pracodawca
    będzie Cię chciał zwolnić zawsze możesz mu powiedzieć, że w takim razie Ty
    zabierasz swój serwis internetowy (będziesz mógł go usunąć z serwera :-)

    A tak szczerze, to czy znasz się na projektowaniu i wdrażaniu serwisów
    internetowych?
    Nie chodzi mi tylko o stronę informatyczną, ale także o sferę architektury
    informacji, procesu organizacji pracy nad takim projektem? Bo ja w sumie to
    spotkałem (nie umniejszając Tobie i innym) ledwie kilku marketingowców,
    którzy mają jakieś pojęcie o tym (do niedawna taki sam problem był z
    informatykami) Jeżeli nie to odezwij się na priva.

    Pozdrawiam
    Daniel

  • 5. Data: 2003-07-24 10:23:45
    Od: "Malin" <m...@m...info>

    Praw autorkich osobistych nie możesz się zrzec choćbyś chciał. Jest to
    niezgodne z ustawą, lecz prawa autorskie majątkowe możesz przepisać na inną
    osobe i wtedy tylko ona bedzie dysponowała dziełem. W Twoim przypadku jesli
    wykonujesz to w ramach umowy o pracę to pracodawca ma prawo do tego dzieła,
    bo to dla niego pracujesz. Wiec pozostaje Ci oddzielna umowa, która
    poświadczy przynajmniej prawa majatkowe.

    Pozdrawiam
    Malin
    www.malin.muzyk.info

  • 6. Data: 2003-07-24 10:53:57
    Od: k...@p...onet.pl

    Dziekuje za odpowiedzi. Poszukalem jeszcze troche w ustawach i teraz mam o
    wiele jasniejszy obraz:)
    A jesli chodzi o specjalnosci pracownikow i ciecie kosztow w polskich firmach,
    to i tak uwazam, ze w mojej firmie jeszczenie nie jest tak zle. Strone
    internetowa mozna powiazac z marketingiem (przynajmniej w czesci
    merytorycznej). Ale w przedsiebiorstwie gdzie pracuje moj ojciec sa osoby
    zajmujace sie kadrami, administracja i serwisem sprzetu komputerowego. I maja
    to wpisane w zakres obowiazkow! Do tego stopnia oszczedza sie na zatrudnianiu
    specjalistow...
    A co do moich zdolnosci to z wyksztalcenia jestem marketingowcem, ale
    jednoczesnie "informatykiem bez papieru", jak to mowia prezesi w mojej firmie.
    Znam procedury projektowania, tworzenia stron, tworzenia dokumentacji opisowej
    itp. Miedzy innymi dlatego szefowie zaproponowali mi wykonanie tego.Jedyne
    czego mi wlasnie brakowalo to wiedza na temat strony prawnej takiej wspolpracy.
    Ale teraz juz jestem troszke madrzejszy:)

    Dzieki i pozdrawiam!

  • 7. Data: 2003-07-24 11:35:24
    Od: "KrzysztofM" <k...@n...dvdinfo.prv.pl>

> [...]
    > uzytkownikow - ma swoja specjalizacje, w ktorej jest dobry.
    >
    > Zakres tych specjalizacji to inna kwestia, ale roznice w rozmowie mozna

    Mega rotfl - ale niestety taka jest prawda - szczególnie w mniejszych
    firmach, albo i w tych większych z tym że - biednych - tak jest dokładnie.
    Łatwo wtedy zostać informatykiem, marketingowcem, webdesignerem, sekretarką
    i księgowym w jednym:)

    pozdr
    Krzysiek

  • 8. Data: 2003-07-24 12:29:57
    Od: "babla" <n...@s...pl>

    > Łatwo wtedy zostać informatykiem, marketingowcem, webdesignerem,
    sekretarką
    > i księgowym w jednym:)
    Taka profesja nazywa się: "chłopiec do bicia"

    --
    pozdrawiam...
    Andrzej Wąsik