PracaGrupypl.praca.dyskusje › [prasa] Szlaban na Ukraińców

  • 1. Data: 2006-08-17 06:27:00
    Temat: [prasa] Szlaban na Ukraińców
    Od: futszaK <f...@p...pl>

    http://fakty.interia.pl/prasa/news/Szlaban_na_Ukrai%
    F1c%F3w,782028,16

    Pożegnaj się z ukraińską nianią, zapomnij o tanich budowlańcach, nawet
    o tanich owocach. Polska rozpoczęła akcję zwalczania ukraińskiego
    czarnego rynku pracy - ogłasza "Super Express".

    Najpierw wicepremier Lepper, a potem Ministerstwo Spraw Zagranicznych
    zapewniało, że Polska wprowadzi dla Ukraińców ułatwienia w legalizacji
    pracy. Rzeczywiście: ułatwienia dla legalnego zatrudniania Ukraińców w
    Polsce będą. MSZ i Ministerstwo Pracy mają znieść pozwolenia na prace
    sezonową w rolnictwie i opłatę 900 zł za legalne zatrudnienie. Ale
    jednocześnie zwalcza się czarny rynek. Zaczyna brakować ukraińskich
    nianiek i budowlańców.

    - Wprowadziliśmy trudniejsze do podrobienia wizy i przymusową
    rejonizacje dla Ukraińców starających się o prawo wielokrotnego
    przekraczania granicy - wyjaśnia Dorota Markiewicz-Zemke z
    Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Jako powód akcji podaje presję Unii
    Europejskiej. Sprawdzany jest też rejestr osób niepożądanych. Ukraińcy
    trafiali do niego także za samowolne przedłużenie pobytu w Polsce.
    Figurującym w rejestrze odmawia się prawa wjazdu.

    Co oznacza brak Ukraińców w Polsce? - To tragedia - mówi Irena L.,
    warszawska pielęgniarka. - Opiekuję się dzieckiem. Muszę brać nocne
    dyżury. Rozwiązaniem były opiekunki z Ukrainy pracujące tak jak
    pozwalała polska wiza: każdego roku na dwie trzymiesięczne zmiany.

    Zapomnieć możemy też o smaku polskich jabłek, wiśni, czereśni. - Z
    braku rąk do pracy jesteśmy o dwa tygodnie opóźnieni w pracach,
    możliwe, że nie zbierzemy w tym roku wszystkich wiśni, czereśni,
    jabłek. Tymczasem sezonowi rwacze z Ukrainy nie dostają wiz lub są
    zawracani z granicy - mówi Sławomir Łuczak, plantator spod Góry
    Kalwarii. Plantatorów nie stać na zatrudnianie rodaków. Na załatwienie
    pozwoleń na pracę dla zawracanych Ukraińców jest za późno: procedura
    trwa 6 tygodni.

    Tymczasem Polaków na ich miejsce nie ma. Co zrobić, by nie stanęli
    napędzane pracą Ukraińców sektory naszej gospodarki? - Trudna rada,
    nie możemy tolerować pracy na czarno. Potrzeba jednak jakichś
    doraźnych ułatwień - mówi prof. Zofia Jacukowicz z Instytutu Pracy i
    Spraw Społecznych.

    PAP

    --
    futszaK
    601061867

  • 2. Data: 2006-08-17 09:34:32
    Temat: Re: [prasa] Szlaban na Ukraińców
    Od: MB <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik futszaK napisał:

> [...]
    >o tanich owocach. Polska rozpoczęła akcję zwalczania ukraińskiego
    >czarnego rynku pracy - ogłasza "Super Express".

    Witam
    Ograniczenia były wcześniej. Pod Warszawą i w samej mnóstwo jest ich.
    Wystarczy świstek z meldunkiem i nie trafią do rejestru, oczywiście gdy
    nie przekroczą czasu pobytu.
    Wiem, pracowali u mnie. Polski budowlaniec nie jest tani, a pracuje
    podobnie.
    Michał