PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca w Chorwacji

  • 1. Data: 2004-08-10 23:41:20
    Temat: praca w Chorwacji
    Od: "jagoda" <j...@i...pl>

    Witam wszystkich grupowiczów

    Czy ktoś z was może coś wie o pracy w Chorwacji? Ile tam się zarabia, czy Po
    lacy mogą tam pracować, jak szukać pracy w Chorwacji, jakie branże są poszuk
    iwane. Generalnie interesuje mnie wszystko na ten temat. Ze szczególnym naci
    skiem może na naukę języków obcych, jestem lektorem j.niemieckiego, wiec to
    byłoby optymalne.

    Jagoda

  • 2. Data: 2004-08-11 10:01:48
    Temat: Re: praca w Chorwacji
    Od: "chinol" <p...@o...pl>

> [...]
    naci
    > skiem może na naukę języków obcych, jestem lektorem j.niemieckiego, wiec

    Znam troche temat. Ogolnie z praca tam nie jest duzo lepiej jak u nas.
    Bezrobocie dobrze ponad 10%. Zarobki sa rozne. Np w Zagrzebiu pracownik
    urzedu zarabia ok 3000 - 3500 kuna (7.30 kuna = 1 EUR) co jest kwota niezbyt
    duza biorac pod uwage ceny. Np w Zagrzebiu (nie w regionach turystycznych)
    maly chleb kosztuje ok 5-6 kuna, kilogram ziemniakow ok 3 kuna (w lecie),
    pomidory 5-6 kuna (tez w srodku lata) a ser, ktory da sie zjesc, dobrze
    ponad 50 kuna za kilogram. Wiec wcale nie jest lekko. Ceny mieszkan (kupno,
    wynajem) sa podobne jak w Wawie, czyli dosyc drogo.
    Powiem ci tyle, ze Chorwacja nie jest zbyt dobrym krajem dla polaka.
    Chorwaci (miedzy innymi ze wzgledu na niedawna wojne) sa dosyc
    nacjonalistyczni. Nie lubia tam zbytnio obcokrajowcow (poza turystami, a
    raczej ich portfelami). Antysemityzm na maxa, serbofobia itp. Totajna
    wrogosc wobec ameryki (nawet w TV).
    Pozatym trzeba BARDZO MOCNO uwazac, jak sie kupuje np. mieszkanie. Moga cie
    wyrombac bez mydla i zostajesz z niczym. W Chorwacji prawo (szczegolnie
    wlasnosciowe) jeszcze nie jest do konca takie jak powinno byc. Do tego
    dochodza sprawy ustalania wlasnosci (efekt niedawnej wojny - jedni zyja inni
    nie itp) ktore ciagna sie dlugo i czesto sie zdarza, ze jedno mieszkanie ma
    kilku wlascicieli, kazdy o drugim nic nie wie, a wszyscy chca kase.
    Klimat wredny nadluzsza mete. Przezyc w Zagrzebiu od maja do wrzesnia jest
    ciezko.
    Co do jezykow: niemiecki jezyk jest podstawowym jezykiem zagranicznym. Tyle,
    ze wiekszosc ludzi orientuje sie w niemieckim, angielskim i wloskim. Ale
    turystow z niemiec jest tony. Wiec warto tutaj szukac zaczepienia. Turystyka
    tam to pierwszy dochod kraju. A turysta z niemiec to co drugi turysta.
    Pozatym Chorwaci chyba niemcow najbardziej szanuja. W tym kraju do dzis
    wszyscy wszystko przeliczaja na marke niemiecka. Nawet jest (sic!) ustalony
    kurs DM :)) Troche komedia ale tak tam jest.

    Tomek

  • 3. Data: 2004-08-11 20:32:59
    Od: "Jurek" <c...@p...onet.pl>

    W Slovenii tez tak jest ciezko ?

  • 4. Data: 2004-08-11 22:05:36
    Temat: Odp: praca w Chorwacji
    Od: "jagoda" <j...@i...pl>

    > W Slovenii tez tak jest ciezko ?

    Znam Chorwację oczywiście tylko z pobytów wakacyjno-urlopowych. Ostatnio tak
    mi się spodobało, że zaczęłam myśleć o dłuższym pobycie, nie wiedziałam, że
    jest tak kiepsko...

    A w Słowenii powinno być jednak inaczej, raz, że wojny tam w zasadzie nie
    było, dwa, że jest już w Unii, trzy, że bezrobocia to chyba tam nie ma
    specjalnego, cztery, jest znacznie bardziej rozwinięta gospodarczo niż
    Polska (chyba :)

    może jeszcze ktoś wie coś na temat Chorwacji? może ktoś pracował/pracuje
    jako rezydent, albo pilot tam na miejscu... jak zdobyć tego typu
    kwalifikacje?

    pzdr
    Jagoda

  • 5. Data: 2004-08-12 07:12:20
    Od: "chinol" <p...@o...pl>

    > W Slovenii tez tak jest ciezko ?

    Slowenii nie znam, ale z tego co mowia chorwaci to jest duzo duzo lepiej.
    Raz ze EU, pozatym bezrobocie minimalne. Dobre PKB malo ludzi itp.

    Tomek

  • 6. Data: 2007-01-24 21:01:07
    Od: Barts <n...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Aug 2004 00:05:36 +0200, jagoda wrote:

> [...]
    >
    > może jeszcze ktoś wie coś na temat Chorwacji? może ktoś pracował/pracuje
    > jako rezydent, albo pilot tam na miejscu... jak zdobyć tego typu

    asda