PracaGrupypl.praca.dyskusjepraca w Chorwacji › Re: praca w Chorwacji
    From: "chinol" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: praca w Chorwacji
    Date: Wed, 11 Aug 2004 12:01:48 +0200

    > Czy ktoś z was może coś wie o pracy w Chorwacji? Ile tam się zarabia, czy
    Po
    > lacy mogą tam pracować, jak szukać pracy w Chorwacji, jakie branże są
    poszuk
    > iwane. Generalnie interesuje mnie wszystko na ten temat. Ze szczególnym
    naci
    > skiem może na naukę języków obcych, jestem lektorem j.niemieckiego, wiec
    > byłoby optymalne.

    Znam troche temat. Ogolnie z praca tam nie jest duzo lepiej jak u nas.
    Bezrobocie dobrze ponad 10%. Zarobki sa rozne. Np w Zagrzebiu pracownik
    urzedu zarabia ok 3000 - 3500 kuna (7.30 kuna = 1 EUR) co jest kwota niezbyt
    duza biorac pod uwage ceny. Np w Zagrzebiu (nie w regionach turystycznych)
    maly chleb kosztuje ok 5-6 kuna, kilogram ziemniakow ok 3 kuna (w lecie),
    pomidory 5-6 kuna (tez w srodku lata) a ser, ktory da sie zjesc, dobrze
    ponad 50 kuna za kilogram. Wiec wcale nie jest lekko. Ceny mieszkan (kupno,
    wynajem) sa podobne jak w Wawie, czyli dosyc drogo.
    Powiem ci tyle, ze Chorwacja nie jest zbyt dobrym krajem dla polaka.
    Chorwaci (miedzy innymi ze wzgledu na niedawna wojne) sa dosyc
    nacjonalistyczni. Nie lubia tam zbytnio obcokrajowcow (poza turystami, a
    raczej ich portfelami). Antysemityzm na maxa, serbofobia itp. Totajna
    wrogosc wobec ameryki (nawet w TV).
    Pozatym trzeba BARDZO MOCNO uwazac, jak sie kupuje np. mieszkanie. Moga cie
    wyrombac bez mydla i zostajesz z niczym. W Chorwacji prawo (szczegolnie
    wlasnosciowe) jeszcze nie jest do konca takie jak powinno byc. Do tego
    dochodza sprawy ustalania wlasnosci (efekt niedawnej wojny - jedni zyja inni
    nie itp) ktore ciagna sie dlugo i czesto sie zdarza, ze jedno mieszkanie ma
    kilku wlascicieli, kazdy o drugim nic nie wie, a wszyscy chca kase.
    Klimat wredny nadluzsza mete. Przezyc w Zagrzebiu od maja do wrzesnia jest
    ciezko.
    Co do jezykow: niemiecki jezyk jest podstawowym jezykiem zagranicznym. Tyle,
    ze wiekszosc ludzi orientuje sie w niemieckim, angielskim i wloskim. Ale
    turystow z niemiec jest tony. Wiec warto tutaj szukac zaczepienia. Turystyka
    tam to pierwszy dochod kraju. A turysta z niemiec to co drugi turysta.
    Pozatym Chorwaci chyba niemcow najbardziej szanuja. W tym kraju do dzis
    wszyscy wszystko przeliczaja na marke niemiecka. Nawet jest (sic!) ustalony
    kurs DM :)) Troche komedia ale tak tam jest.

    Tomek