PracaGrupypl.praca.dyskusje › poziom zycia w irlandii - jestem w szoku ;-o

  • 21. Data: 2003-04-18 16:11:28
    Temat: Re: poziom zycia w irlandii - jestem w szoku ;-o
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

    > .. a potem przyszedl new deal..... ktory polozyl sie cieniem na
    > gospodarce i pokutuje do dzis, niestety.
    >
    > tymczasem z kryzysu usa wyszly nie za pomoca new deal tylko II wojny
    > swiatowej...

    New Deal to pmyłka, tu się zgodzę, jednak co do wojny to nie bardzo. Wojna
    jest wyniszczająca dla gospodarki, także tej, której moce produckyjne są
    nastawione na zbrojenia, Ninka. Zamiast produkować rajstopy, produkuje się
    bomby, zamiast inwestować w cywilne projekty, myśli się o bombie atomowej.
    Jedynymi korzyściami, jakie USA ma z działań militarnych, to technologie,
    które znajdują cywilne zastosowanie. Nikt jednak nie zastanawia się, czy aby
    wydane pieniądze nie okazały się jeszcze skuteczniejsze, gdyby nie ściągać
    ich jako podatków. Oczywiście nie umniejszam udziału armii USA w rozwoju
    projektu, dzięki któremu sobie teraz siedzimy i stukamy, i rozmawiamy sobie
    i wogóle googla mamy... :-)

    --
    ++ Michał Gancarski ++
    ++ w...@e...org.pl ++

  • 22. Data: 2003-04-18 16:41:09
    Od: "Marcin Lewoszewski" <m...@l...pl>

    > Tylko jak się > czyta dzisiejszy sondaż Demoskopu[1]: 22% SLD, 21% PiS,
    20%
    > Samoobrona[2] to niestety pozostaje tylko wołać po pomstę
    > do nieba, albo błagać USA o interwencje w Polsce, żeby
    > zaprowadziły tu demokrację i wolny rynek :)

    Błąd, wolny rynek juz byl i sie nie sprawdzil, nawet w USA z niego
    zrezygnowali.

    Pozdrawiam.

  • 23. Data: 2003-04-18 17:23:24
    Temat: Re: poziom zycia w irlandii - jestem w szoku ;-o (Uwaga na marginesie)
    Od: "Tomasz Nowicki" <t...@p...pl>

    "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl> wrote in message
    > No, jeżeli bierzesz mnie za obrońcę socjalu, to rzeczywiście cierpisz na
    > paranoję :-D. Chyba, że nastąpiło nieporozumienie :-D.
    >
    > ;-)

    To była uwaga na marginesie, a propos twoich bojów z niejakim ML - a więc
    ogólnie do dyskutantów. Ty jesteś zgniły reakcjonista, jak widzę i jeszcze
    dosięgnie cię ręka sprawiedliwości ludowej, czekaj no ;)))
    T.

  • 24. Data: 2003-04-18 17:23:35
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

> [...]
    > ogólnie do dyskutantów. Ty jesteś zgniły reakcjonista, jak widzę i jeszcze
    > dosięgnie cię ręka sprawiedliwości ludowej, czekaj no ;)))

    Eeee, ja jeno pragnę, by ludziom się dobrze i dostatnio żyło, jeno nie mogę
    jakoś dać się przekonać, że można wszystkim zagwarantować raj na Ziemi :-),
    więc szukam rozwiązań, które jak najwięcej tego raju nam tu zaprowadzą. A
    sprawiedliwość ludowa? Co tam, mnie osądzi historia :-)

  • 25. Data: 2003-04-18 18:09:18
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

    > Odpowiedz jest dosc dziwna bo ...... zastosowano oba rozwiazania.
    Liberalizacja
    > to dla przykladu obnizka podatkow, zwolnienia na kilka lat (do 10 lat) od
    > podatku dla inwestorow z sektora IT, oddawanie gruntow pod inwestycje za
    > symboliczne 1 EUR, etc.
    > A z drugiej strony mamy interwencje panstwa - uzbrajanie
    > gruntow pod inwestycje na koszt podatnika, ksztalcenie w dziedzinach tzw.
    nowych
    > technologi dofinansowywane z kieszeni podatnika (tak by nowe firmy
    zatrudnialy
    > dobrze wyksztalcona irlandzka mlodziez), etc. Jak widac liberalizacja i
    > interwencja moga ze soba wspolgrac, wcale sie nie wykluczaja a nawet
    wprost
    > przeciwnie - moga sie doskonale uzupelniac.

    Nie twierdzę, że państwu nie może udać się zrobić czegoś dobrego, twierdzę
    natomiast, że nigdy nikt nie ocenia wydajności państwowych inwestycji (które
    czasem ciężko nazwać inwestycjami). Bo widzisz, to działa tak: państwo
    zabiera ludziom część kasy w postaci podatków. Jeśli z tych pieniędzy uda
    się zakupić/wykonać coś fajowego, państwo mówi: popatrzcie, jesteśmy
    przydatni, zrobiliśmy fajowe coś. Niestety, nikt nie liczy, czy w wyniku
    pozostawienia tych pieniędzy w kieszeniach podatników nie powstałoby coś
    jeszcze fajowszego. Istnieją spory, czy kosztowną infrastrukturę może
    zapewnić sektor prywatny. W tym temacie nie mam wyrobionego zdania, bo nie
    przestudiowałem odpowiedniej ilości przykładów. Warto jednak spojrzeć na
    rozwój kolei w USA, przecież to był w zasadzie prywatny kapitał, a jednak
    się dało. Co więcej, doświadczenie pokazuje, że inwestycje prywatne są
    zazwyczaj trafniejsze. Polskie PKP jest niewydajne między innymi dlatego, że
    nie potrafi dostosować struktury przewozów do rynku (pomijając brak presji
    ze strony jakiejkolwiek konkurencji czy monstrualną strukturę
    organizacyjną).Ogólnie sprawa jest naprawdę dyskusyjna.

    Ale wracając do Irlandii. Działania liberalizujące gospodarkę były
    niezbędne, by ruszyć ją z miejsca, inwestycje poczynione przez rząd były co
    najwyżej bardzo przydatne. Gdyby zamiast nich obniżyć podatki,
    infrastruktura Irlandii byłaby rzeczywiście mniej zachęcająca, za to
    gospodarka zyskała by dodatkowo na konkurencyjności, przyciągając kapitał
    tak czy inaczej. Owszem, nadal twierdzę, że sposób wydania pieniędzy w tym
    przypadku był rozważny (kiedy do nas zawita taka roztropność....), jednak
    patrząc na wydatki po stronie rządu zawsze trzeba rozpatrzyć możliwy sposób
    wydania ich przez samych obywateli (i vice versa ale tu wracamy do
    przykładów gospodarek bardziej i mniej regulowanych). Ten problem występuje
    również w przypadku całej UE: olbrzymia kasa na Wspólną Politykę Rolną, ale
    też wielkie fundusze na rozwój infrastruktury regionów. Niby dobrze, rozwój
    itd. itp., jednak te wydatki są okupione olbrzymimi obciążeniami sektora
    prywatnego, który traci na konkurencyjności i możliwości inwestowania wedle
    własnego uznania (czyli uznania konsumentów), co więcej, trzeba jeszcze
    utrzymać armię urzędników, zarówno tych "oświeconych" jak i malutkich,
    krótkowzrocznych urzędasów, która to armia dodatkowo kosztuje.

    Zgadzam się więc, że rząd Irlandii zainwestował mądrze, jednak to sektor
    prywatny dzięki wolności, jaką mu w Irlandii zapewniono, pociągnął
    gospodarkę do przodu.

  • 26. Data: 2003-04-18 19:17:45
    Od: "Kaczmar" <k...@g...pl>

    Bo - polski rząd stawia na przedsiębiorczorć swoich obywateli ;)

    chlodny_ <c...@g...pl> napisał(a) w artykule
    <b7mf0v$d7b$1@inews.gazeta.pl>...
> [...]
    nie
    > dorabia udzielajac korepetycji a on nie bierze lapowek zamiast mandatow
    moze
    > sobie pozwolic na ...... nie, w zasadzie na nic sobie nie moze
    pozwolic....

    > .....ale nie martwcie sie - wejdziemy do UE, bezrobocie gwaltownie
    spadnie -
    > co prawda miejsc pracy nie przybedzie ba nawet moze ubyc, ale setki
    tysiecy
    > polakow wyemigruja...... ja wiedzialem ze tak bedzie, ja wiedzialem....
    ;-)

  • 27. Data: 2003-04-18 19:43:02
    Od: "swd4" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Dariusz Jaworski" <d...@s...waw.pl> napisał w wiadomości
    ;-)

    > Irlandia za World Factbook by CIA: GDP per capita - 28 tys. $
    > (Polska poniżej 9 tys. $), bezrobocie 4,7% (Polska 18%),
    > w rolnictwie pracuje 8% społeczeństwa (Polska, nawet nie chce
    > mi się pisać), wzrost gospodarczy 6% (Polska poniżej procenta),
    > stosunek wartości eksportu do importu jak 2 do 1. No i przede
    > wszystkim Irlandia ma najniższe podatki w Europie, w tym
    > liniowy od osób fizycznych. Czym tu się szokować, panie?

    Mozna by jeszcze dodac , ze wszystkie wieksze zakupy Polskich
    firm produktow M$ lub ORACLE sa fakturowane .... no jasne ,
    ze nie w Warszawie :)))

  • 28. Data: 2003-04-18 21:57:21
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl> writes:

> [...]
    > które znajdują cywilne zastosowanie. Nikt jednak nie zastanawia się, czy aby

    no ja to wiem ale.....

> [...]
    > projektu, dzięki któremu sobie teraz siedzimy i stukamy, i rozmawiamy sobie

    moznaby sie pozastanawiac, czy gdyby nie wojna i udzial w niej usa to
    w jakikolwiek "legalny" (demokratyczny) sposob daloby sie ludzi
    namowic, zeby zaczeli racjonowac sobie podastawowe produkty a cale
    podatki poswiecili na inwestycje....

    i czy daloby sie zrobic tak predka i prawie-ze wylaczna ekspansje na
    rynki panstw administrowanych, takich jak japonia i niemcy (i w
    stopniu mniejszym inne panstwa).

    --
    Nina Mazur Miller
    n...@p...ninka.net

  • 29. Data: 2003-04-18 22:08:22
    Od: n...@p...ninka.net (Nina M. Miller)

    "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl> writes:

    [...]

> [...]
    > rozwój kolei w USA, przecież to był w zasadzie prywatny kapitał, a jednak
    > się dało. Co więcej, doświadczenie pokazuje, że inwestycje prywatne są

    no tutaj tez taka pewna nie jestem. dalo sie, ale na krotka mete.
    transport kolejowy jeszcze 100 lat temu byl w usa potezny, a dzis -
    pasazerski zwlaszcza - w zasadzie nie istnieje.
    stalo sie tak z powodu konkurencji: rosnace w sile firmy samochodowe
    wykupily po ogromnych cenach infrastrukture kolejowa... po czym ja
    rozmontowaly, jednoczesnie inwestujac ciezkie miliardy w rozwoj drog i
    infrastruktury samochodowej.
    nikt wtedy nie myslal o tym, ze to sie moze niespecjalnie dobrze odbic
    na ludziach... dzis juz jednak wiadomo, kiedy korki na autostradach
    osmiopasmowych sa straszne (vide LA) a ludziska dusza sie od smogu.

    teraz dopiero szuka sie alternatywnych metod komunikacji - ale koszty
    realizacji jakiegoklwiek projektu sa zawrotne, zwraca sie wolno - i
    zadna firma prywatna nie chce sie tego podjac, bez gwarancji
    rzadowych...
    zbyt duze ryzyko po prostu, zbyt maly zysk.

  • 30. Data: 2003-04-19 02:23:26
    Od: Flyer <f...@p...gazeta.pl>

    chlodny_ napisał:

    > nie wies a przedmiescia stolicy, a swoja droga tez nas to czeka
    > w perspektywnie kilku najblizszych lat ceny gruntow pod zabudowe
    > poszybuja w gore

    Ja tu swoje wtrącę - skoro wszyscy zarabiają względnie dobrze (w
    Irlandii), to nie dziw, że wzrasta popyt na ziemię i jej cena - czyste
    prawo popytu i podaży.

    > a od klasy ziemi uzytkowej (czy jakkolwiek sie to okresla) a teraz
    > odpowiedzcie
    > sobie wszyscy kto w pierwszej kolejnosci korzysta ze wszelkich ulg
    > podatkowych
    > wiadomo
    > ci ktorzy je ustalaja
    > chyba
    > nie musze juz dodawac dlaczego zmieniono rozporzadzenia...... ;-)))

    Kurde, wiedziałem że PSL ma agenturę w rządzie. No bo przecież nie SLD
    mający tylko działki wypoczynkowe na mazurskich piaskach. ;)

    Flyer