PracaGrupypl.praca.dyskusje › odbior decyzji o przyznaniu premii uznaniowej;

  • 21. Data: 2007-01-15 19:05:14
    Temat: Re: odbior decyzji o przyznaniu premii uznaniowej;
    Od: Kira <c...@e...wytnij.pl>

    Re to: adasiek [Mon, 15 Jan 2007 18:13:02 +0000 (UTC)]:

    > "zadnych premii uznaniowych nie bylo
    > przyznanych"; teraz pracodawca idzie do sadu i uzasadnia tak: "w wyniku
    > bledu w systemie komputerowym przez 12 kolejnych miesiecy 2006 roku
    > pracownik otrzymywal miesiecznie 1000PLN netto; kwoty te nie wynikaly
    > z umowy o prace";
    >
    > jak na razie z rozwoju dyskusji nie wyklarowalo mi sie, co sie moze
    > stac w takiej sytuacji

    Najprawdopodobniej nic. Regularność przelewów plus stałe kwoty
    w połączeniu z "niewykryciem" błędu przez księgowość w okresie
    całego roku dość jasno wskazują, że jednak nie do końca był to
    błąd systemu. Prawdopodobnie sprawdzone zostanie, czy w tym
    samym czasie inni pracownicy premie uznaniowe dostawali i jakie
    to był kwoty - jeśli tak, a sumy podobne (procentowo albo
    kwotowo), to zapewne pracownik po prostu pieniądze zatrzyma.

    Inna sprawa, że to już jest powództwo cywilne co najwyżej.
    A bezpodstawne wzbogacenie ma to do siebie, że nie idzie go
    wyegzekwować, jeśli 'obdarowany' miał podstawy spodziewać się
    przelewu i pieniądze już zostały wydane na bieżące potrzeby.
    W takim przypadku, o jakim piszesz, niemal na pewno wydane
    zostały i jak najbardziej na potrzeby bieżące, a skoro przelewy
    księgowane są jako premia i przychodziły co miesiąc, to jak
    najbardziej pracownik miał prawo się ich spodziewać. Czyli
    w sumie to nie ma o czym za bardzo dyskutować...

    Zależnie od sposobu rozliczania tych przelewów, mogą się tylko
    trochę skomplikować zobowiązania podatkowe i ZUSowskie.

    Kira

    --
    /(o\ ~ ~ GG: 574988 ~ ~ http://cyber-girl.net ~ ~
    \o)/ * Last Minute! * Wyspa Piratów * AlleCeneo *

  • 22. Data: 2007-01-15 21:20:54
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik " Nixe" <n...@f...pl> napisał w wiadomości
    > Tylko jeśli chodzi o nazwę ;-)
    > W praktyce sprawa wygląda imho dokładnie tak samo.
    > Pracownik nie rozlicza się z nadpłaty - nadpłata powinna być potrącona
    > kolejnej wypłaty.

    Gwoli wyjaśnienia, są dwie różne zaliczki
    1. Na poczet poborów -> pracownik chce wcześniej dostać część poborów,
    więc prosi o zaliczkę (jeżeli pobory nie będą rozliczone/wypłacone w tym
    samym miesiącu to powinna być ona normalnie oskładkowana i
    opodatkowana). Potem z poborów można potrącić całą taką zaliczkę.

    2. Inne zaliczki - na delegacje, na zakup materiałów - nierozliczone,
    albo jeżeli pracownik nie zwrócił części niewykorzystanej - pracodawca
    ma prawo sobie ją potrącić z pensji ale z ograniczeniami, takimi jakie
    tyczą się potrąceń (nie może być potrąconej więcej niż ileś tam procent
    poborów i musi zostać minimalna (90%minimalnej) - tu z pamięci
    piszę ->trzeba sprawdzić).

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)