PracaGrupypl.praca.dyskusje › nadmierny popyt na rynku pracy

  • 31. Data: 2005-04-10 08:02:20
    Temat: Re: nadmierny popyt na rynku pracy
    Od: Lazapatic <i...@m...ad>

    Użytkownik T.Omasz napisał:

    > wykonywaną czy oferowaną?

    nie spotkalem sie z okresleniem popyt na oferty pracy :) chyba ze w
    jakichs posredniakach.
    zwiekszenie popytu na rynku pracy jest imho jednoznaczne ze zwiekszeniem
    liczby rak chetnych do pracy. zwiekszenie popytu to zwiekszenie
    zapotrzebowania ze strony pracodawcow, zleceniodawcow i wszsytkich,
    ktorzy ta wykonywana prace chca kupic, czyli zatrudnic nowe rece do
    pracy, tudziez zwiekszyc wymiar czasowy rak pracy juz pracujacych.

  • 32. Data: 2005-04-10 08:26:31
    Od: "T.Omasz" <t...@f...pl>

    Dnia Sun, 10 Apr 2005 10:02:20 +0200, Lazapatic <i...@m...ad> napisał:

    > zapotrzebowania ze strony pracodawcow, zleceniodawcow i wszsytkich,
    > ktorzy ta wykonywana prace chca kupic

    czyli pracy szukają? a dokładniej: ludzi, którzy tę pracę oferują?

    :)

    A powiedz, gdy widzisz w gazecie rubrykę "dam pracę", to jakich ogłoszeń
    się tam spodziewasz? :))

    --
    Miałem jakiś pomysł na nowego siga, ale chwilowo wyleciał mi z pamięci.
    (priv: z lewej from, w środku małpa, z prawej gazeta.pl)

  • 33. Data: 2005-04-11 11:38:56
    Od: g...@p...onet.pl

    > A to niby czemu? Przecież jak wzrasta zatrudnienie, to wzrasta też
    > produkcja - więc wzrasta też podaż towarów. Więc skąd ten wzrost cen?

    1. bo wzrastają płace
    1a. wzrastają dlatego, że popyt przewyższa podaż - najbardziej jaskrawy
    przykład to licytacje - gdzie iluś chętnych chce kupić towar, i windują jego
    cenę. Wystarczy wyobrazić sobie, że kupujący to pracodawcy, a towar to podaż
    pracy.
    2. wzrastają płace, więc wzrastają koszty produkcji.
    3. wzrastają koszty produkcji, następuje wzrost cen, i oczywiście wzrost
    inflacji.

    4. wszystko powyższe w krótkim okresie, w długim okresie możliwe jest
    utrzymanie inflacji na takim samym poziomie (magiczne oczekiwania rynku).

    > Tu nie ma takiej prostej zależności - wzrost popytu na pracę może
    > oznaczać spadek inwestycji i PKB i powrót do pracy ręcznej.

    nie. wzrost kosztów pracy spowoduje inwestycje infrastrukturalne, które mogą
    być tańsze niż koszt pracy ludzkiej. Poza tym roboty nie mają związków
    zawodowych, i urloów na żądanie. Poza tym zauważ, że nie masz ludzi by ich
    zatrudnić do pracy ręcznej.

    > Niby czemu spadek płac? Skšd wniosek, że zwiększony popyt wywoła
    > zwiększonš podaż? Wręcz przeciwnie - zapracowani ludzie nie będš
    > w stanie wytwarzać daleszej siły roboczej ;)
    > A co do imigracji - jakoœ nie słyszałem, żeby ludzie migrowali
    > do Chin czy Indii ;)

    Nie no, przesadzasz - Indie to zły przykład po pierwsze primo, a po drugie
    primo w Chinach właśnie migacja (ze wsi do miast - świetny przykład to Shenzen)
    występuje w ogromnej skali.
    To w zasadzie odpowiada na całość akapitu.

    Ale za każdym razem patrz pkt. 4 - na rynku ogromną rolę odgrywają oczekiwania -
    inflacyjne, wartości walut, oczekiwania co do obniżki stóp procentowych, itd -
    są one zawarte w cenie dobra na długo przed faktycznym zaistnieniem faktu.
    I odwracając sytuację - jeśli oczekujemy wzrostu PKB o jakąś konkretną wartość,
    to utrzymujemy wzrost na stabilnym poziomie, inflację również, inwestycje, itd.
    Ogólnie stabilność - zdecydowanie lepsza niż skokowe zmiany tendencji, lub
    nawet skokowe zmiany wewnątrz tendencji.

    pozdrawiam,
    Grzesiek

  • 34. Data: 2005-04-11 13:14:01
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia 11 Apr 2005 13:38:56 +0200,
    g...@p...onet.pl zakodował:

    >1. bo wzrastają płace

    Globalnie wzrastają płace, ale nie więcej, niż wzrasta produkcja -
    efekt skali. Produkowanie większej ilości jest tańsze. Zatem szybciej
    przyrasta towaru na rynku, niż zasoby finansowe pracowników. Do tego
    pracownicy mają mniej czasu na wydawanie pieniędzy.

> [...]
    >cenę. Wystarczy wyobrazić sobie, że kupujący to pracodawcy, a towar to podaż

    Ale jeżeli tego towaru przybywa na aukcjach szybciej, niż chętnych na
    niego - to cena spada.

    >2. wzrastają płace, więc wzrastają koszty produkcji.

    Koszty całkowite - z pewnością wzrastają. Ale jednostkowe nie
    koniecznie - zależy co szybciej rośnie, koszty pracy, czy produkcja.

    >3. wzrastają koszty produkcji, następuje wzrost cen, i oczywiście wzrost
    >inflacji.

    Jeżeli nie przybędzie pieniądza na rynku więcej, niż wzrosła produkcja
    nie ma większych szans na inflację. Dlaczego zadania regulowania
    inflacji leży na RPP, skoro Twoim zdaniem to nie polityka monetarna ma
    zasadniczy wpływ na inflację?

    >nie. wzrost kosztów pracy spowoduje inwestycje infrastrukturalne, które mogą
    >być tańsze niż koszt pracy ludzkiej.

    Tylko skąd kasa na te inwestycje? Musisz sprzedawać albo drożej, albo
    z mniejszą marżą - bo pracownicy kosztują więcej. Więc pieniędzy nie
    masz. Trzeba zaciągnąć kredyt - a skąd kredyt? Z pieniędzy, które
    pracownicy złożyli do banku jako oszczędności (bo większych pensji nie
    byli w stanie przejeść). Tylko, że skoro wpłacili do banku, to nie
    kupili drożej ani więcej, więc nie mogłeś podnieść ceny a co za tym
    idzie zmniejszył się Twój zysk.

    > Poza tym roboty nie mają związków
    >zawodowych, i urloów na żądanie. Poza tym zauważ, że nie masz ludzi by ich
    >zatrudnić do pracy ręcznej.

    Ale nie piszą programów, nie malują ręcznie obrazów itd. itp.

    >Nie no, przesadzasz - Indie to zły przykład po pierwsze primo, a po drugie
    >primo w Chinach właśnie migacja (ze wsi do miast - świetny przykład to Shenzen)
    >występuje w ogromnej skali.

    Mowiłeś o imigracji i do tego się odniosłem - a nie do migracji.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded