PracaGrupypl.praca.dyskusje › nadgodziny w soboty

  • 1. Data: 2003-03-12 14:26:38
    Temat: nadgodziny w soboty
    Od: "Schwester" <j...@m...ppkrow.krakow.pl>

    Witam
    Pracuję na pełny etat, mam 40 godzinny tydzień pracy, po 8 godzin od
    poniedziałku do piątku.
    Pracodawca wymyślił, że będą jednoosobowe dyżury 8 godzinne w soboty, a za
    to dyżurująca osoba będzie miała wolny dowolny jeden dzień w tygodniu.
    Czy za pracę w soboty nie powinno dostawać się więcej wolnego??
    Czy taka zmiana wymaga nowej umowy o pracę??

    Schwester

  • 2. Data: 2003-03-12 16:55:38
    Temat: Re: nadgodziny w soboty
    Od: "Arkadiusz Kunowski" <a...@N...gazeta.pl>

    Teoretycznie powinieneś dostać 16 godzin wolnego.
    Ale na przykład w mojej firmie to 1:1...

  • 3. Data: 2003-03-12 18:43:16
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > Pozdrawiam
    > Schwester
    >
    >Witam. Przeczytaj n/w art. kp. będziesz wiedział.

    Art. 144. § 1. Czasu dyżuru pełnionego przez pracownika poza normalnymi
    godzinami pracy w zakładzie lub innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę nie
    wlicza się do czasu pracy, jeżeli podczas dyżuru pracownik nie wykonywał pracy.
    § 2. Za czas dyżuru przysługuje czas wolny od pracy w wymiarze odpowiadającym
    długości dyżuru, a w razie braku możliwości udzielenia czasu wolnego -
    wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania pracownika, określonego
    stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie
    został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania - 60 proc.
    wynagrodzenia. Nie dotyczy to dyżurów pełnionych przez pracownika w domu.

    Jeżeli chodzi o ostatnie zdanie pytania. Przeczytaj dobrze swój zakres
    obowiązków. Pozdrawiam.

  • 4. Data: 2003-03-13 12:45:23
    Od: "Schwester" <j...@m...ppkrow.krakow.pl>

> [...]
    > wynagrodzenia. Nie dotyczy to dyżurów pełnionych przez pracownika w domu.
    >
    > Jeżeli chodzi o ostatnie zdanie pytania. Przeczytaj dobrze swój zakres

    W zakresie obowiązków mam pracę od poniedziałku do piątku, a soboty wolne.

  • 5. Data: 2003-03-13 17:48:14
    Od: s...@p...onet.pl

    > nie
    > pracy.
    > odpowiadającym
    > określonego

    > W zakresie obowiązków mam pracę od poniedziałku do piątku, a soboty wolne.
    >
    >To co napisałeś w zdaniu powyższym zmienia sytację prawną.Są to godz.
    nadliczbowe ale są one objęte ramami kodeksu

    Art. 133. § 1. Praca wykonywana ponad normy czasu pracy, ustalone zgodnie z
    przepisami kodeksu, stanowi pracę w godzinach nadliczbowych. Praca taka jest
    dopuszczalna tylko w razie:
    1) konieczności prowadzenia akcji ratowniczej dla ochrony życia lub zdrowia
    ludzkiego albo dla ochrony mienia lub usunięcia awarii,
    2) szczególnych potrzeb pracodawcy.

    Za pracę w godzinach nadliczbowych przysługuje wynagrodzenie dwuczęściowe:
    normalne wynagrodzenie + dodatek. Zwróc uwagę na "dodatek" bo on sie będzie
    powtarzał

    Art. 134. § 1. Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego
    wynagrodzenia, przysługuje dodatek w wysokości:
    1) 50 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w
    dni powszednie oraz w niedziele i święta będące dla pracownika dniami pracy
    zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy,
    2) 100 proc. wynagrodzenia - za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających
    w nocy, w godzinach nadliczbowych w niedziele i święta nie będące dla
    pracownika dniami pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy, a
    także w godzinach nadliczbowych przypadających w dniu wolnym od pracy
    udzielonym w zamian za pracę w niedzielę lub w święto będące dla pracownika
    dniami pracy zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy.

    Za godziny nadliczbowe należy się czas wolny ale przeczytaj dokładnie nw art.

    Art. 143. § 1. W zamian za czas przepracowany ponad ustaloną normę pracodawca,
    na wniosek pracownika, może udzielić mu w tym samym wymiarze czasu wolnego od
    pracy. W tym przypadku pracownikowi nie przysługuje dodatek za pracę w
    godzinach nadliczbowych.
    § 2. Udzielenie czasu wolnego w zamian za czas przepracowany ponad ustaloną
    normę może nastąpić także bez wniosku pracownika; w takim przypadku pracodawca
    udziela czasu wolnego od pracy najpóźniej do zakończenia okresu rozliczeniowego
    w wymiarze o połowę wyższym niż liczba przepracowanych godzin nadliczbowych,
    jednakże nie może to spowodować obniżenia wynagrodzenia należnego pracownikowi
    za pełny miesięczny wymiar czasu pracy. Przepis § 1 zdanie drugie stosuje się.

    Przanalizuj powyższe przepisy , wyciągnij wnioski i działaj lub nie. Decyzja
    należy do Ciebie. Powodzenia