PracaGrupypl.praca.dyskusje › koszty badania do pracy przed podpisaniem umowy???

  • 41. Data: 2006-04-14 04:35:51
    Temat: Re: koszty badania do pracy przed podpisaniem umowy???
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Nikiel ;-) wrote:
    > Użytkownik "Immona" <c...@n...gmailu> napisał w wiadomości

    > Ciebie

    > wymyslisz
    >
    > No nie bardzo, pracodawca nie może _żądać_ od kandydatów badań
    > lekarskich - patrz art. 22(1) KP ;)
    > Ustawa o ochronie danych osobowych się kłania.

    Przeczytalam artykul i wydaje mi sie niejasny - tzn. stwierdza, ze
    pracodawca moze od kandydata żądac tych a tych informacji, ale nie
    wynika z niego, ze tylko tych - nie ma tam wymienionych rzeczy, ktore
    czesto sa wymagane, chocby zdjecia.
    Wczytam sie w wolnej chwili w te ustawe o ochronie danych. Dotychczas
    wydawalo mi sie (fakt, ze nie na podstawie twardej wiedzy) ze czlowiek
    moze o sobie dobrowolnie udzielic drugiemu czlowiekowi dowolnej
    informacji, natomiast obwarowania dotycza wykorzystywania tych
    informacji w inny sposob niz ten, na ktory udzielajacy wyrazil zgode
    oraz dzielenia sie nimi z innymi podmiotami. Kandydowanie do pracy jest
    badz co badz dzialaniem calkowicie dobrowolnym i jak komus sie nie
    podoba zestaw żądan pracodawcy, to moze sie nie zglaszac.

    BTW czesto pojawiaja sie ogloszenia "rencistow zatrudnie" i wiadomo, ze
    aby pracodawca mial dodatkowe ulgi z tytulu zatrudnienia rencisty czy
    osoby niepelnosprawnej, musi miec dowody jej statusu i sa one okazywane
    chyba przed podjeciem decyzji o zatrudnieniu. Jakis czas temu mielismy
    na grupie czlowieka, ktory sie skarzyl, ze pracodawca chcacy zatrudnic
    osobe niepelnosprawna zrezygnowal z niego, gdy ujrzal papiery i
    zobaczyl, ze jego niepelnosprawnosc to choroba psychiczna. Czyzby
    sytuacje zatrudniania rencistow/niepelnosprawnych z traktowaniem ich
    niepelnosprawnosci jako atutu (ze wzgledow podatkowych)i wymogiem
    okazania "papierow" na niepelnosprawnosc byly poza prawem?

    Masz duza wiedze i bede wdzieczna za powyjasnianie tego blizej, zeby
    poweryfikowac swoje dotychczasowe wyobrazenia na ten temat. :)

    I.

    --
    http://nz.pasnik.pl
    pierwsze wrazenia z Nowej Zelandii

  • 42. Data: 2006-04-14 05:35:24
    Od: "fart" <a...@w...pl>

> [...]
    > placówka XYZ (bo wtedy będzie spokojniejszy), ale w takiej sytuacji
    > zobowiązany jest za takie badania zapłacić. Jeśli nie chcesz zgodzić się,
    > że tak nakazuje prawo, to uznaj chociaż, że tak nakazuje zwykła, ludzka
    > przyzwoitość.
    > I jeszcze jedno - niezależnie od tego, czego sobie zażyczy pracodawca B,
    > to przyjmując Kowalskiego do pracy i podpisując z nim umowę MUSI zlecić
    > przeprowadzenie badań wstępnych, choćby nawet zaświadczenie, które mu
    > przyniósł Kowalski było sprzed tygodnia i miało ważność przez trzy lata.

    Uzupełnię Twoją rozjaśnioną wypowiedź:
    Firma A "Sprzątanie na wysokościach" daje ogłoszenie do prasy, że ogłasza
    nabór pracowników do pracy na wysokości.
    Firma od osób ubiegających się o pracę będzię rządać okazania zdjęcia, daty
    urodzenia, zaświadczenia o raku przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania
    pracy na wysokości, potwierdzenia, że ma kwalifikacje do pracy na wysokości.
    Zgłasza się 600 osób.
    Każda z nich dzierży w ręce rachunek od lekarza za badania i zapondala do
    kasy po zwrot ...... ale oni nie są jeszcze pracownikami .... pracodawca
    zgodnie z Twoim tokiem myślenia wypłaca pieniądze a następnie przystępuje do
    rozmów ....... nie, nie ... wybacz .... ale tu jest brak sensu i logiki.

    Jest natomiast logika w następującym postępowaniu ....
    600 osób udaje się na przesłuchanie .... a następnie 50 osób spośród 600,
    które zostały zakwalifikowane i stały się pracownikami otrzymuje zwrot
    kosztów badań ........ to chyba jasne

    > To też nie jest odpowiedź na moje pytanie.

    > Nie był. Został kupiony i na drugi dzień rozbity.
    > Czy zakup i rozbicie jest_użytkowaniem_samochodu przyczyniającym się do
    > uzyskania przychodu?

    Srodek trwały był użytkowany w firmie ....
    osoba ubiegająca się o pracę nawet nie weszła na teren zakładu .....

    Samochód jeździł .... osoba nie pracowała
    i nie jest ważne ... ile jeździł .... został wprowadzony do rejestru
    środków trwałych i był UŻYTKOWANY W DZIAŁALNOŚCI
    a osoba ubiegająca się o pracę nigdzie nie figurowała w żadnej ewidencji
    firmy nie figurowała ..... przyniosła do firmy tylko zaświadczenie od
    lekarza za które została jej wypłacony zwrot kosztów ..... nie widzę
    podstaw !!!!!! .......
    a idąc twoi tokiem postpowania to zaświadczenie to należy oddać osobie
    ybiegającej się o pracę :)))))))))))

    Pozdrawiam
    fart

  • 43. Data: 2006-04-14 06:45:22
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    astoja wrote:

    > Z praktyki jest tak jak napisal fart,
    > za badania okresowe pracownikow placi pracodawca,
    > za badania wstepne, ksiazeczke zdrowia placi PRZYSZLY pracownik.
    > Np. w sklepach spoz. pracownicy ktorzy nie maja aktualnych ksiaz. zdrowia
    > nie moga pracowac a pracodawca nie moze dopuscic ich do pracy. Czyli
    > zatrudnic.

    Nigdy z czyms takim sie osobiscie nie spotkalem, bo takich pracodawcow
    omijam szerokim lukiem...

    --
    Kaczus/Pegasos User
    http://kaczus.republika.pl

  • 44. Data: 2006-04-14 09:21:53
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:5HF%f.13042$JZ1.522491@news.xtra.co.nz Immona
    <c...@n...gmailu> pisze:

> [...]
    > pracodawca moze od kandydata żądac tych a tych informacji, ale nie
    > wynika z niego, ze tylko tych - nie ma tam wymienionych rzeczy, ktore
    To nie tak.
    Przychodzi kandydat na pracownika i pracodawca może od niego zażądać
    dokumentów wymienionych w art. 22 KP. W toku przyjmowania do pracy kieruje
    go na badania wstępne i otrzymuje zaświadczenie o zdolności do wykonywania
    przez kandydata określonej pracy. Pracodawca nie może naturalnie żądać badań
    (dorozumiewam, że chodzi o _wyniki_ badań).
    Natomiast zwróć uwagę na §4. Przykładowo na niektórych stanowiskach prawnie
    wymagana jest niekaralność i wówczas przyszły pracodawca ma prawo zażądać
    zaświadczenia o niekaralności. Niezależnie od tego pracodawca może zawsze z
    własnej woli wystosować zapytanie o karalność pracownika.
    Być może prawo przewiduje również konieczność przedstawiania fotografii przy
    kandydowaniu na jakieś stanowiska, choć przykładu wymyślić nie potrafię.
    Niemniej żądanie aby kandydat na stanowisko programisty przedstawiał fotkę
    jest niezgodne z prawem i dodatkowo wskazuje, że mamy do czynienia z
    głupcem.

    > Kandydowanie do pracy jest
    > badz co badz dzialaniem calkowicie dobrowolnym
    Zatrudnianie też.

    > i jak komus sie nie
    > podoba zestaw żądan pracodawcy, to moze sie nie zglaszac.
    Nieprawda. Pracodawca ma prawo żądać tylko dozwolonych prawem danych, a
    jeśli żąda innych to prawo łamie.

> [...]
    > osobe niepelnosprawna zrezygnowal z niego, gdy ujrzal papiery i
    > zobaczyl, ze jego niepelnosprawnosc to choroba psychiczna.
    Pamiętam.

> [...]
    > niepelnosprawnosci jako atutu (ze wzgledow podatkowych)i wymogiem
    > okazania "papierow" na niepelnosprawnosc byly poza prawem?
    Oczywiście, że jest to zgodne z prawem (nie tylko o podatki chodzi), zobacz
    ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu
    niepełnosprawnych (Dz. U. 1997 nr 123 poz. 776).

    Jotte

  • 45. Data: 2006-04-14 12:36:43
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    W wiadomości <news:e1mipj$819$1@atlantis.news.tpi.pl>
    astoja <a...@n...pl> pisze:

    > Z praktyki jest tak jak napisal fart,

    "Z praktyki" jest wiele różnych rzeczy.
    Co nijak nie oznacza, że jest to zgodne z prawem.

    --
    Nixe

  • 46. Data: 2006-04-15 11:03:24
    Od: Gracjan Abakanowski <g...@y...com>

    Jotte napisał(a):

    > To nie tak.
    > Przychodzi kandydat na pracownika i pracodawca może od niego zażądać
    > dokumentów wymienionych w art. 22 KP.

    art. 22^1 k.p. a nie art. 22 k.p., w którym jest jest o cechach stosunku
    pracy, z grubsza. :)
    Dokumenty, których pracodawca żąda przy zatrudnianiu, wymienia się w § 1
    rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996
    r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w
    sprawach związanych ze stosunkiem pracy (Dz. U. nr 62, poz. 286 z póżn. zm.)

> [...]
    > zaświadczenia o niekaralności. Niezależnie od tego pracodawca może zawsze z
    > własnej woli wystosować zapytanie o karalność pracownika.

    I znowu, mówisz o art. 22^1 § 4 k.p. (w art. 22 k.p tego nie znajdziesz).

> [...]
    > Niemniej żądanie aby kandydat na stanowisko programisty przedstawiał fotkę
    > jest niezgodne z prawem i dodatkowo wskazuje, że mamy do czynienia z

    Fotografie mogą bć potrzebne np. do legitymacji służbowej, do
    przepustek, itp. Podstawą prawną żądania od pracownika fotografii jest
    § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z
    dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców
    dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (Dz. U. nr 62,
    poz. 286 z póżn. zm.) o treści:

    § 1. 1. Pracodawca może żądać od osoby ubiegającej się o zatrudnienie
    złożenia następujących dokumentów:
    1) wypełnionego kwestionariusza osobowego wraz z niezbędną liczbą
    fotografii,
    [...]

    Tak więc głupcem będzie programista, który na żadanie przyszłego
    pracodawcy nie da mu "niezbędnej liczby fotografii". :D

    --
    abakan

  • 47. Data: 2006-04-15 14:00:09
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska.pl>

    W wiadomości news:e1qjrr$dg0$1@news2.ipartners.pl Gracjan Abakanowski
    <g...@y...com> pisze:

    > art. 22^1 k.p. a nie art. 22 k.p.
    To prawda, machnąłem się.

    > Fotografie mogą bć potrzebne np. do legitymacji służbowej, do
    > przepustek, itp.
    Takie dokumenty wydaje sie pracownikom, a nie kandydatom. Jeśli uważnie
    przeczytasz tekst mojej wypowiedzi zauważysz, że pisałem o kandydatach.

> [...]
    > dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców
    > dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy (Dz. U. nr 62,

    Fakt, fotka była niespecjalnie trafionym przykładem.

    Jotte

  • 48. Data: 2006-04-15 16:09:46
    Od: "astoja" <a...@n...pl>

    Użytkownik "Nixe" wystukal:
    > Co nijak nie oznacza, że jest to zgodne z prawem.

    Tak ale zatrudnienie pracownika ktory ma wszelkie badania wydane np. rok
    temu nadal wazne - nie jest niezgodne z prawem.
    Ludzie skladaja cv maja tam napisane:
    mam takie a takie kwalifikacje...
    mam zaswiad. od lekarza med. pracy nadal wazne (za ktore zaplacil inny
    pracodawca)
    mam to i tamto...

    Tomasz Kaczonowski napisał:
    >Nigdy z czyms takim sie osobiscie nie spotkalem, bo >takich pracodawcow
    >omijam szerokim lukiem...

    Niedlugo pracodawcy zaplaca za cala edukacje pracownika, od przedszkola
    zaczynajac.
    Punkt widzenia zalezy od punktu siedzenia, polecam jako dobra rozrywke
    zatrudnic sobie kilku pracownikow i rygorystycznie stosowac przepisy prawa.

  • 49. Data: 2006-04-15 16:43:59
    Od: Gracjan Abakanowski <g...@y...com>

    Jotte napisał(a):

> [...]

    [...]

    > Fakt, fotka była niespecjalnie trafionym przykładem.

    W sumie jednak fotka _jest_ ciekawym przykładem, może tylko z innych
    powodów. Mam na myśli dyskryminację ze względu na wygląd, która może
    nastąpić już w trakcie rekrutacji. :)

    --
    abakan

  • 50. Data: 2006-04-15 20:31:13
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *astoja* wypowiedziała te
    słowa:

    > Tak ale zatrudnienie pracownika ktory ma wszelkie badania wydane np.
    > rok temu nadal wazne - nie jest niezgodne z prawem.

    Nie jest niezgodne, aczkolwiek tamte badania nie mają zastosowania wobec
    nowego pracodawcy. Pracownik musi mieć nowe badania u nowego
    pracodawcy.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| JID:o...@j...org ||| listel: moj_nick (at) post (dot) pl |||