PracaGrupypl.praca.dyskusje › kierowca tira za granica - pomocy!

  • 1. Data: 2006-12-30 11:41:43
    Temat: kierowca tira za granica - pomocy!
    Od: magia <m...@w...gazeta.pl>

    Jest sobie czlowiek zatrudniony jako kierowca ciezarowki w frmie w Polsce.
    Firma zatrudnia kilkadziesiat osob. Na umowie o prace (bezterminowej) ma
    okreslone stanowisko, miejsce pracy (miasteczko w mazowieckiem) i
    miesieczne wynagrodzenie w pln. Jest tez informacja, ze obowiazuje go
    "tygodniowa norma czasu pracy".

    Faktycznie facet i dziesiatki innych zatrudnionych przez ta firme
    pracuja we Francji a wlasciwie tam jest "baza" tej firmy. Stamtad
    wyjezdzaja w Europe tirami (Wlochy, Niemcy, UK). Do Polski przyjezdzaja
    co 3 miesiace na kilka dni na urlop.
    Maja "na gebe" okreslona stawke w euro za dzien pracy. Dodatkowo co
    miesiac dostaja diety zagraniczne takie jakie obowiazuja dla Francji
    45euro za dzien. Spia w samochodach, nie dostaja ryczaltu za nocleg.
    Nigdy nie wypelniali zadnych druczkow dot. rozliczenia wyjazdow i diet.

    Polski pracodawca w zaleznosci od wlasnego widzimisie i aktualnego kursu
    euro robi im przelew na konto w dowolnym terminie. Kwota w euro jest
    przeliczana na zlotowki wg aktualnego kursu kupna NBP i przelewana na konto.
    I tak od poltora roku.

    I teraz pytania:
    Czy ta praca jest w ogole legalna???
    Czy za nocleg w aucie nalezą sie jakies pieniadze (auto jest sluzbowe)?
    Czy za nadgodziny naleza sie jakies pieniadze - praca dodatkowa mas
    miejsce po wyjezdzeniu przepisowej ilosci godzin dziennie i w weekendy.
    Czy za rozstanie z żona, ktora pracuje w Polsce naleza sie jakies
    pieniadze (tzw. rozłąkowe)? (widza sie co 3 miesiace kilka dni).
    Wg jakiego kursu walut powinno byc wyplacane wynagodzenie i diety
    (sredni czy kupna)?
    Czy firma ma obowiazek zapewnic pracownikom jakies grupowe ubezpieczenie
    za granica i czy moze jego kosztami obciazyc pracownikow?

    Facet ma dowody, ze tam pracuje (krążki z tachografu, kopie dokumentow
    celnych podpisywanych przez siebie).
    Poza standardowym polskim druczkiem umowy nie podpisywal i nie widzal
    zadnego regulaminu wynagradzania ani zakresu obowiazkow.

    Jak to ugryzc?

    m.

  • 2. Data: 2006-12-30 12:45:27
    Temat: Re: kierowca tira za granica - pomocy!
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    magia napisał(a):
> [...]
    > pracuja we Francji a wlasciwie tam jest "baza" tej firmy. Stamtad
    > wyjezdzaja w Europe tirami (Wlochy, Niemcy, UK). Do Polski przyjezdzaja
    W wielu firmach tak jest
    > Maja "na gebe" okreslona stawke w euro za dzien pracy. Dodatkowo co
    > miesiac dostaja diety zagraniczne takie jakie obowiazuja dla Francji
    > 45euro za dzien. Spia w samochodach, nie dostaja ryczaltu za nocleg.
    IHMO powinni dostawac diete w wysokosci wlasciwej dla kraju, w ktorym
    przebywaja. Jesli nie maja zapewnionego noclegu, dieta jest odpowiednio
    wyzsza (sa chyba trzy rodzaje diet - jesli pracownik nie ma nic
    zapewnionego, ma nocleg, ma nocleg i posilki)
    > Nigdy nie wypelniali zadnych druczkow dot. rozliczenia wyjazdow i diet.
    Coz... bywaja glupi pracodawcy, ktorzy sami piluja galaz na ktorej
    siedza - w razie kontroli PIP beda mieli problem
> [...]
    > euro robi im przelew na konto w dowolnym terminie. Kwota w euro jest
    > przeliczana na zlotowki wg aktualnego kursu kupna NBP i przelewana na
    IHMO powinni dostawac euro albo rownowartosc w zlotowkach, liczona po
    kursie srednim
    > Czy ta praca jest w ogole legalna???
    Tak
    > Czy za nocleg w aucie nalezą sie jakies pieniadze (auto jest sluzbowe)?
    Juz pisalem - powinni dostawac wyzsza diete
    > Czy za nadgodziny naleza sie jakies pieniadze - praca dodatkowa mas
    > miejsce po wyjezdzeniu przepisowej ilosci godzin dziennie i w weekendy.
    Tak. Aczkolwiek kierowca + nadgodziny to troche bardziej skomplikowana
    kwestia - kierowca musi miec zapewniona odpowiednia ilosc godzin na
    wypoczynek i sen, nie moze zbyt dlugo prowadzic itp
    > Czy za rozstanie z żona, ktora pracuje w Polsce naleza sie jakies
    > pieniadze (tzw. rozłąkowe)? (widza sie co 3 miesiace kilka dni).
    Nie. Substytutem tego sa diety/delegacje
    > Wg jakiego kursu walut powinno byc wyplacane wynagodzenie i diety
    > (sredni czy kupna)?
    Jak pisalem - sredni
    > Czy firma ma obowiazek zapewnic pracownikom jakies grupowe ubezpieczenie
    > za granica
    Nie
> [...]
    > Poza standardowym polskim druczkiem umowy nie podpisywal i nie widzal
    > zadnego regulaminu wynagradzania ani zakresu obowiazkow.
    Sa trzy wyjscia:
    1) Posluchac AnyUsera, ktory sie pewnie zaraz wypowie, stulic uszy i nie
    robic nic - najgorsze rozwiazanie;)
    2) Pogadac z pracodawca, powiedziec mu co robi nie tak. Moze koles jest
    po prostu nieswiadomy swoich bledow i przepisow?
    3) Zglosic sprawe do PIPu. Przyjda, skontroluja, nie powiedza kto
    konkretnie ich powiadomil i ustawia pracodawce do pionu. W momencie
    jesli kierowca/kierowcy maj(a) dowody na prace zagranica, tarcze
    tachografu, dokumenty itp a pracodawca nie dawal im zadnych papierkow do
    podpisu, beda nieprawidlowosci przy wyplacaniu diet itp - to pracodawca
    lezy.
    Ktora opcje wybrac - nie wiem. Nie znam pracodawcy. Jesli jest szansa ze
    zrozumie po dobroci bo po prostu nie zna przepisow, to bramka nr 2.
    Jesli zas pracodawca to typ BylejakiegoUzytkownika, to polecam bramke nr 3.
    --
    badzio

  • 3. Data: 2006-12-30 15:47:05
    Od: "CZYŚCIWO" <c...@o...pl>

    Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w
    wiadomości news:en5n1b$ben$1@node4.news.atman.pl...

    > Sa trzy wyjscia:

    Co najmniej cztery. Można zawsze złożyć wypowiedzenie.

    --
    CZYŚCIWO tekstylne odnawialne= brak odpadów!
    www.mewa-service.pl

  • 4. Data: 2007-01-01 18:46:14
    Od: Pawel <p...@w...pl>

    CZYŚCIWO napisał(a):
    > Użytkownik "badzio" <b...@n...epf.pl> napisał w
    > wiadomości news:en5n1b$ben$1@node4.news.atman.pl...

    > Co najmniej cztery. Można zawsze złożyć wypowiedzenie.
    Dokladnie. Ktos ich zmusza do tej pracy ?

  • 5. Data: 2007-01-01 21:55:11
    Od: magia <m...@w...gazeta.pl>

    badzio napisał(a):
    > 2) Pogadac z pracodawca, powiedziec mu co robi nie tak. Moze koles jest
    > po prostu nieswiadomy swoich bledow i przepisow?

    Watpie. To firma zatrudniajaca kilkudziesieciu kierowcow.

    > 3) Zglosic sprawe do PIPu. Przyjda, skontroluja, nie powiedza kto
    > konkretnie ich powiadomil i ustawia pracodawce do pionu.

    To ostatecznosc.
    Dziekuje za odpowiedz. Rady przekazalam.

    Pozdrawiam
    m.