PracaGrupypl.praca.dyskusje › jak to jest

  • 1. Data: 2004-01-14 10:53:37
    Temat: jak to jest
    Od: "maja pietrzykowska" <o...@b...pl>

    Witam,

    pytanie może banalne, ale po prostu nie wiem...
    Jestem redaktorką; pracuję na etacie, ale mam również sporo zleceń.
    Chciałabym zatem założyć jednoosobową firmę, przy czym nie zamierzam
    rezygnować z etatu. Zatem co muszę co miesiąc opłacać w zus-ie, jeśli
    wszelkie składki emerytalne, rentowe, chorobowe itp. uiszcza za mnie mój
    "etatowy" pracodawca?

    _ _

  • 2. Data: 2004-01-14 11:25:09
    Temat: Re: jak to jest
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

    > pytanie może banalne, ale po prostu nie wiem...
    > Jestem redaktork?; pracuję na etacie, ale mam również sporo zleceń.
    > Chciałabym zatem założyć jednoosobow? firmę, przy czym nie zamierzam
    > rezygnować z etatu. Zatem co muszę co miesi?c opłacać w zus-ie, je?li
    > wszelkie składki emerytalne, rentowe, chorobowe itp. uiszcza za mnie mój
    > "etatowy" pracodawca?

    Najpierw odpowiedz na pytanie, czy nie bedzie to dzialalnosc
    konkurencyjna w stosunku do dzialalnosci twojego pracodawcy ...

  • 3. Data: 2004-01-14 11:25:46
    Od: "maja pietrzykowska" <o...@b...pl>

    Nie, bo teraz robię robotę dla mojego pracodawcy na zlecenie (prócz etatu);
    do tego mam zlecenia od innych wydawnictw, wszyscy o tym wiedzą i nikt się
    nie czepia. Specyfika branży.

    _ _

  • 4. Data: 2004-01-14 11:39:50
    Od: "aga.p" <c...@p...onet.pl>

    Użytkownik "maja pietrzykowska" <o...@b...pl> napisał w wiadomości

    > Jestem redaktorką; pracuję na etacie, ale mam również sporo zleceń.
    > Chciałabym zatem założyć jednoosobową firmę, przy czym nie zamierzam
    > rezygnować z etatu.

    Jesli na zlecenie robisz to samo co na etacie to sobie daruj. ZUS masz
    oplacony, staz pracy Ci sie liczy, a kasy bedziesz miala wiecej bez DG;))

    Pozdrawiam,
    Aga

  • 5. Data: 2004-01-14 14:30:46
    Od: "Rafał Siech" <r...@p...onet.pl>

    W tym wypadku ma miejsce tak zwany zbieg tytułów ubezpieczeń:

    I tak - pracodawca płaci składkę emerytalną, chorobową, rentową i zdrowotną
    oraz zaliczkę na podatek (tytułem umowy o pracę).

    Ty - od działalności gospodarczej (pod warunkiem że jesteś zatrudniona w
    innej firmie na umowę o pracę) opłacasz składkę zdrowotną (od działalności,
    może być liczona od najniższego wynagrodzenia) oraz zaliczkę na podatek.
    Nie wiem dokładnie czy musisz płacić składkę na fundusz Gwarantowanych
    Świadczeń Pracowniczych, ale jako jednoosobowa firma to chyba nie, a nawet
    jeśli to jest to groszowa sprawa - ok. 2-3zł.

    Tylko jak wspomniał poprzednik - warto zastanowić się czy konieczna jest
    działalność gospodarcza, może wystarczy umowa zlecenie... ?

    Pozdrawiam
    Latro.

  • 6. Data: 2004-01-14 15:00:22
    Od: "Kasia Mikołajczyk" <k...@U...ceti.pl>

    Użytkownik "Rafał Siech" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Ty - od działalności gospodarczej (pod warunkiem że jesteś zatrudniona w
    > innej firmie na umowę o pracę) opłacasz składkę zdrowotną

    Tutaj bym dodała, że składki z tyt. umowy o pracę muszą być odprowadzane od
    conajmniej minimalnego wynagrodzenie. W 2004 r. jest to 824 zł.

    > (od działalności,
    > może być liczona od najniższego wynagrodzenia)

    To znaczy od najniższej podstawy wskazanej przez ZUS dla osób prowadzących
    DG. W styczniu jest to np. 1756,19 zł, czyli zdrowotne wynosi 144,89 zł.

    pzdr
    Kasia

  • 7. Data: 2004-01-14 16:32:33
    Od: "Pe.Ka" <c...@t...cy>

    Dnia 04-01-14 11:53, osoba przedstawiająca się jako "maja pietrzykowska"
    napisała:

    > rezygnować z etatu. Zatem co muszę co miesiąc opłacać w zus-ie, jeśli
    > wszelkie składki emerytalne, rentowe, chorobowe itp. uiszcza za mnie mój
    > "etatowy" pracodawca?

    Jeśli będziesz miała zlecenia to się nie zastanawiaj. DG przy dodatkowym
    etacie (a może na odwrót :) ) to bardzo dobry układ.
    Koszt jest prawie żaden jeśli na etacie zarabiasz co najmniej minimalną
    krajową bo tylko zdrowotne od podstawy ogłaszanej przez ZUS. Na dzień
    dzisiejszy będzie to jakieś 8-9 zł. (0.5% podstawy resztę potrącasz z PDOF).
    Mając DG można sporo zakupów wpuścić w koszty. Na pewno jeździsz
    samochodem. Koszt paliwa spada w tym momencie o ponad 40%. Podobnie z
    innymi zakupami oczywiście jeśli jesteś w stanie wykazać że mają one
    związek z uzyskiwanym przychodem ;) Ja w 2003 r. pierwszy podatek
    zapłaciłem dopiero za listopad. W analogicznym okresie czasu kiedy
    pracowałem na etacie podatku skasowali mi parę ładnych tysięcy.

    A jak słyszałem (ale kurcze nie mogę nigdzie przepisu znaleźć - pomocy!)
    to zasady rozliczania zleceń w tym roku się podobno zmieniły.

    Powodzenia i pozdrawiam

    --
    # ___ _ _
    # <_*_> //\ Paweł Kruk : peka1972(at)gazeta(punkt)pl //\

  • 8. Data: 2004-01-14 18:12:20
    Od: "maja pietrzykowska" <o...@b...pl>

    Bardzo dziękuję!
    Jeszcze trochę nad tym pomyślę, i może coś z tego będzie...

    - -